تحقیقات برای برداشت از آب‌های ژرف ادامه دارد

15:05 - 14 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۵۳۷۶
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
سرپرست شرکت آب نیرو گفت: برداشت از آب‌های ژرف همانند اکتشافات دیگر مانند نفت نیاز به تحقیقات دارد و پس از بررسی‌ها و گزارشات حاصل شده برای بهره برداری از چاه‌ها تصمیم گیری می‌شود.
تحقیقات برای برداشت از آب‌های ژرف ادامه داردبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، بهروز مرادی سرپرست شرکت آب نیرو در نشست خبری حاشیه در هجدهمین نمایشگاه صنعت برق در پاسخ به سوال ، در خصوص آخرین وضعیت برداشت از آب‌های ژرف گفت: برداشت از آب‌های ژرف همانند اکتشافات دیگر مانند نفت نیاز به تحقیقات دارد و پس از بررسی‌ها و گزارشات حاصل شده برای بهره برداری از چاه‌ها تصمیم گیری می‌شود.

مرادی افزود: زمان دقیق اعلام نتایج نهایی هنوز مشخص نیست و در این مورد باید تست رادیواکتیو نیز انجام شود تا درصورت تأیید به مرحله اجرا برسد.

وی در ادامه افزود: هیچ یک از چاه‌های اکتشافی هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است و درحال حاضر مطالعات گسترده برروی آن‌ها در حال انجام است.

سرپرست شرکت آب نیرو با اشاره به اینکه پهنه بندی‌ها در حال حاضر انجام شده است، گفت: تا پایان سال نتایج این آزمایشات را به اطلاع عموم خواهیم رساند.
 
وی درخصوص میزان اعتبار مورد نیاز خاطرنشان کرد: بالغ بر  ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم که ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن وصول شده و مابقی هنوز دریافت نشده است.
 
مرادی در گوشه‌ای از صحبت‌های خود به شوری سد گتوند اشاره کرد و گفت: در مدت حضور بنده در شرکت آب‌نیرو EC‌های مختلف از کارون اندازه‌گیری شده طی چند سال بهره‌برداری کیفیت آب باید به نحوی باشد که از EC ۱۷۰۰ به بالا قابل شرب نخواهد بود، اما با توجه به این موضوع EC مجاز بعد از آبگیری ۱۳۰۰ بوده با بررسی انجام شده در چهار مقطع سد EC خروج از گتوند زیر ۹۰۰ و کیفیت آب مطلوب بوده است.
 
وی افزود: باید به فکر ساماندهی کارون از گتوند تا انتها بود و افرادی که آلاینده وارد دریاچه می‌کنند باید سهم خود را بپردازند که البته این سهم سنگین است.
 
سرپرست شرکت آب نیرو در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر EC دز به کارون سه هزار است و هزینه آن را آلوده کننده آب باید بپردازد از طرفی شاخه شوشتر ۱۳ هزار است بنابراین همه آلاینده‌ها باید سهم خود را بپردازند و در این صورت کارون مشکلی نخواهد داشت.
 
مرادی EC دز را ۴۵۰ اعلام کرد و افزود: وقتی دز وارد کارون می‌شود EC آن به چهار هزار می‌رسد بنابراین باید صافی در نظر گرفته شود تا به ۷۰۰ تا ۸۰۰ رسیده و مجاز شود و میزان EC تا انتهای کارون نباید از ۱۷۰۰ تجاوز کند.
 
وی با تاکید بر اینکه باید فیلتراسیون روی سد گذاشته شود، تصریح کرد: برخی پشت سد گتوند مخفی شده‌اند و نمی‌خواهند سهم‌شان را بپردازند.
 
در ادامه این نشست، عیسی بزرگ‌زاده معاون فنی و پژوهشی آب‌نیرو نیز در خصوص شوری آب گتوند گفت: طول گتوند 60 کیلومتر است و اگر این سد وجود نداشت منابع آ‌لاینده در آن نبود، این اظهارنظر نیز کار مستقلی از سوی دانشگاه تهران بوده که به عنوان داور انتخاب شده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *