سهم ایران از بازار خشکبار جهان/ بازار خشکبار حذف شدنی نیست

12:36 - 14 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۵۲۷۲
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
ایران در حال حاضر رتبه دوم صادرات پسته، رتبه سوم صادرات کشمش و خرما را در اختیار دارد حذف ایران از بازار جهانی ممکن نیست.

سهم ایران از بازار خشکبار جهان/ بازار خشکبار حذف شدنی نیستبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، خشکبار از جمله محصولاتی ایرانی است که سهم مهمی را در سبد صادراتی کشور به خود اختصاص داده است و جایگاه ویژه‌ای در بین مشتریان خارجی دارد و یکی از پرفروش‌ترین محصولات ایرانی در تمام دنیا است.

به گفته فعالان این بخش ایران در تمام محصولات خشکبار رتبه اول تا پنجم جهان را در اختیار دارد و از سراسر دنیا متقاضی انواع این محصولات هستند و حتی اکثر کشور‌ها درختچه‌های این محصولات را از ایران به کشور‌های خود برده‌اند.

پسته، کشمش، خرما، گردو، فندق، بادام و برخی دیگر از اقلام خشکبار به کشور‌های مختلف صادر می‌شوند که در این بین پسته، خرما و کشمش سهم بسیار زیادی را به خود اختصاص داده اند و مشتریان دائمی هم دارند.

بر اساس آمار‌های رسمی در نیمه نخست امسال ۱۹۸ هزار تن خشکبار به خارج از کشور صادر و مبلغ ۴۸۸ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است.

بررسی بازار‌های هدف و ارزآوری این بخش طی سالیان گذشته که همراه با تحریم بوده نشان می‌دهد که مشتریان این محصول ایرانی به سختی می‌توانند از این اقلام دست بکشند و دل به محصولات سایر کشور‌ها ببندند اما، با شروع تحریم‌های جدید و خط و نشان‌هایی که کشیده شده شاید برخی تصور کنند که این موضوع می‌تواند سهم ایران از بازار‌های جهانی را تحت تاثیر قرار دهد.

محمدحسن شمس فرد رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در گفتگو با با اشاره به اینکه ایران درجهان رتبه دوم صادرات پسته، رتبه سوم کشمش و رتبه سوم خرما را در اختیار دارد اظهار کرد: بیشتر این محصولات به کشور‌های اروپایی، آفریقایی و خاور دور به ویژه چین صادر شده است.

شمس فرد درباره تاثیر تحریم‌های داخلی بر تجارت خشکبار، تصریح کرد: همانطور که در گذشته تحریم‌ها را دور زدیم باز هم اینکار را تکرار خواهیم کرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار تاکید کرد: تحریم بانکی و مالی در گذشته نیز وجود داشته و نمی‌تواند ما را از بازار حذف کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *