به زودی کلیات سازوکار مالی میان اروپا و ایران اعلام می‌شود

11:46 - 14 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۵۲۵۲
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: بررسی‌ها درباره سازوکار مالی (SPV) میان اتحادیه اروپا و ایران ادامه دارد و به زودی کلیات این مکانیزم اعلام می‌شود.

/////به گزارش خبرنگار سیاسی ، بهرام قاسمی، امروز (دوشنبه) در جریان نشست خبری خود، درباره سازوکار مالی اروپا پس از اجرای تحریم‌های آمریکا گفت: این موضوع به خوبی پیش می‌رود و ما در تماس دائم با اروپا هستیم. این نوع مکانیزم‌های جدید مکانیزم‌های پیچیده‌ای است و لذا زمانبر است. به خصوص که ایران شرایط مشخصی را مطرح کرده بود. اگر کمی صبوری کنیم خیلی زود کلیات این مکانیزم اعلام و سپس اجرایی شود.

وی درباره احتمال موفقیت دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای و تاثیر آن بر ایران اظهار داشت: موضوع مهمی در این مقطع آمریکا است. ولی صدا‌هایی که از داخل این کشور شنیده می‌شد نشان دهنده این بود که گروه‌های مختلف اجتماعی نارضایتی‌های زیادی به خصوص در حوزه سیاست خارجی ترامپ داشتند. اما باید تا حصول نتیجه صبر کرد و تجربه ما در قبال امریکا نشان می‌دهد که همواره با نوعی ایران ستیزی روبرو بودیم و امیدواریم در آینده تجارب گذشته موجب شود خردورزی به حاکمیت امریکا برگردد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره افشای منابع مالی تلویزیون ایران اینترنشنال و احتمال درخواست بازگشت تعدادی از کارمندان آن به ایران تصریح کرد: سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران همواره این بوده که با تمام توان از تمامی اتباع ایرانی در خارج در صورت لزوم حمایت کنیم. اکر در این مورد خاص هم اگر موردی باشد که نیازمند کمک ایران باشد از آن‌ها حمایت خواهیم کرد که این از وظایف ذاتی وزارت خارجه است.

ارسال پیام سری عربستان به ایران تایید نمی‌شود

وی درباره ادعای عادل الحبیر در خصوص ارسال پیام سری به ایران بیان داشت: اطلاعات من چنین پیامی را تایید نمیکند. سیاست ما نسبت به همسایگان و کشور‌های پیرامونی، سیاست پایداری است و علاقمندیم در جهت همزیستی مسالمت آمیز و ثبات و رفاه منطقه همکاری کنیم.

رویا‌های آمریکا برای توقف صادرات نفت ایران ناشی از عدم شناخت درست آن‌ها از محیط بین الملل است

قاسمی درباره معافیت هشت کشور از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران گفت: اخبار گوناگونی در سطح رسانه‌ها در مورد دریافت فرصت و معافیت در حوزه انرژی وبرخی حوزه‌های دیگر منتشر شده است، اما قضاوت نهایی در مورد اینکه چه میزان از این اخبار صحت دارد، زود است صحبت کنیم. اطلاعات ما از قبل نشان میداد کشور‌های زیادی در تماس با خزانه داری آمریکا دنبال راه‌هایی هستند که همکاری با ایران ادامه دهند. از طرفی احساس می‌شود علی رغم همه سخن پراکنی‌های برخی مقامات امریکا در مورد تحریم ها، این کشور به این نتیجه رسید یا خواهد رسید که قلدرمابی‌ها برای عدم همکاری با ایرلن به خصوص در زمینه انرژی نمیتواند اجرایی شود وبه نوعی صحبت از تعدیل از مواضع قبلی است. رویا‌های امریکا در این باره رویا‌هایی نیست که به سرانجام برسد واین ناشی از عدم شناخت مقامات امریکا از جهان و متطقه است. درهم تنیدگی جهانی اجازه اعمال قدرت را به امریکا نمی‌دهد به خصوص وقتی طرف این کشور ایران است. دورات تمامیت خواهی امریکا به پایان رسیده و دیر یا زود شاهد تغییر رفتار امریکا باید باشیم. امریکا با خودتحریمی وانزوا نمی‌تواند اهدافش را اجرا کند؛ لذا شاهد جنگ روانی وتشویش افکار عمومی علیه ایران هستیم.

وی درباره پیشنهاد عمران خان برای میانجیگری میان عربستان و ایران در خصوص یمن گفت: سفر وزیر امور خارجه به پاکستان در راستای اقدامات مستمر برای پیگیری تعدادی از نیرو‌های مرزبانی و نظامی بود که توسط گروه‌های تروریستی به گروگان گرفته شده اند. موضوع امنیت مرز‌ها از جمله مسایل مورد گفتگوبود که امیدواریم به نتیجه مشخص و آزادی گروگان‌ها بیانجامد. تفاهماتی هم در اینباره هم انجام شد. در حاشیه این مساله قطعا روابط دوجانبه و منطقه و بین المللی صحبت شد. مواضع ما نسبت به همه همسایگان روشن است و مایل نیستیم با کشوری دارای مساله باشیم. وضعیت یمن اسفبار است به گونه‌ای که سازمان‌های بین المللی بیشتر از قبل نشان می‌دهند وضعیت انسانی تا چه حد بد است. ما از هر اقدامی که بتواند کمک کند به تجاوز، آتش بس، گفتگو میان گروه‌های یمنی و امدادرسانی به مردم یمن استقبال می‌کنیم.

اتهامات اخیر به ایران درباره حوادث اروپا ناشی از جنگ روانی دشمن است

سخنگوی وزارت خارجه درباره احضار روسای نمایندگی‌های برخی از کشور‌های اروپایی پس از اتهامات اخیر علیه ایران گفت: بعد از حوادثی که علیه ایران در یکی دو کشور اروپایی رقم زده شد و دسیسه‌هایی را طراحی کردند، جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با این مشکل که از کانون‌های مشخص نشات می‌گرفت، اقداماتی انجام داد. در مورد دانمارک از روز اول تماس‌ها برقرار شد و دیروز تعدادی از روئسای نمایندگی‌های اروپا احضار شدند و مواضع ایران به ان‌ها بیان شد. ما این اقدامات را بخشی از جنگ روانی‌ای می‌دانیم که معاندین ایران ان را پی ریزی کرده اند. ما اطلاعات وسیعی داریم واعلام کردیم آماده تبیین موضوع هستیم که این اقدامات از چه منشای دنبال می‌شود. اما با توجه به ادامه این جنگ روانی جا دارد به تمامی ایرانیان خارج کشور توصیه کنم با دقت لازم هرگونه تماس با آن‌ها به عنوان نیرو‌های امنیتی ایران را سریعا با سفارت‌های ایران مطرح کنند و در صورت لزوم به مقامات کشور‌های ساکن در انجا اعلام کنند. چون احساس می‌کنیم دشمن در این زمینه توطئه‌هایی طراحی می‌کند.
قاسمی در پاسخ درباره تعلل اروپا و گذشت بیش از ۶ ماه از مهلتی که ایران برای ارائه تضمین اجرای برجام به اروپا داد گفت: این مساله معنای ضرب العجل را از بین نمی‌برد. به زودی سازوکار‌های مالی اروپا اعلام خواهد شد و اگر با ایجاد این نوع سازوکار‌های مالی در سایر بخش‌های دنیا اشنا باشید می‌دانید کار پیچیده‌ای است.

لزومی به حضور ایران در تمامی نشست‌های بین المللی با موضوع سوریه نیست

وی درخصوص عدم شرکت ایران در نشست استانبول با موضوع سوریه تصریح کرد: قرار نیست ایران در همه نشست‌ها باشد، ولی ما در ابتدا در جریان نشست بودیم و اطلاعات کافی را دریافت کردیم و دو شریکمان در آستانه در آنجا حضور داشتند و میتواند درباره سوریه نشست‌های دیگری در جهان برگزار شود و مخالفتی با مواضع ایران ندارد. هرگامی که به کاهش آلام مردم سوریه منتهی شود در راستای رویکرد ایران برای حل این بحران است.

عدم تصویب لایحه مبارزه با پولشویی کشور را در آینده با مشکل روبرو می‌کند

قاسمی در باره رد لایحه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم توسط شورای نگهبان گفت: وزارت خارجه اعتقاد دارد این کنوانسیون باید تصویب شود، چون دارای سودمندی است. بدون پیوستن به این سازوکار ما می‌توانیم با مشکلاتی در آینده روبرو شویم. امیدواریم با رفع شبهات برای مجلس و شورای نگهبان، بتوانیم در این مسیر درست که منافع کشور در آن نهفته است از این سازوکار استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پیام رژیم صهیونیستی از طریق عمان گفت: این خبر را تایید نمیکنم و رژیم صهیونیستی در جایگاهی نیست که برای ایران پیام بفرستد.

قاسمی درباره اسدالله اسدی که در اروپا زندانی است گفت: اقدامات لازم از طریق کار‌های حقوقی، تماس‌های سیاسی و دیپلماتیک در حال اجرا است وامیدوارم بتواند به زودی به کشور برگردد.

وی درباره دیپلماسی رژیم صهیونیستی در ارتباط با کشور‌های عربی و اقدامات وزارت خارجه برای خنثی سازی این سیاست اظهار داشت: تلاش این رژیم در جهت نفاق و دودستگی است و دارد همان را ادامه می‌دهد. حتما با هوشیاری مردم جهان اسلام این سیاست به شکست می‌رسد.

قاسمی درباره انتقادات به وزارت خارجه در خصوص کم کاری مراسم اربعین گفت: یک بیماری امروز هست که برای آن‌ها تبدیل به کسب و کاری شده که وزارت خارجه را به هر دلیلی مورد انتقاد قرار می‌دهند. این درست نیست، وزارت خارجه از سال قبل در ستاد اربعین فعال بوده است. آمار زیادی در این باره هم وجود دارد که به زودی رسانه‌ای می‌شود.

وی درباره ناکامی ترکیه در اجرای مفاد مذاکرات سوچی در خصوص ادلب گفت: من ارزیابی در این خصوص ندارم و باید اجازه دهیم کمی زمان بگذرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *