پاسخ‌های شرم آور پمپئو درباره جنگ یمن؛ وقتی آمریکا برای فرار از باتلاق یمن به اتهام زنی علیه ایران متوسل می‎شود

6:55 - 15 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۵۲۲۶
پایگاه امریکن کانزرویتیو در گزارشی نوشته که وزیر خارجه آمریکا در پایان مصاحبه خود با کریس والاس مجری برنامه فاکس نیوز، پاسخ گمراه کننده متداول خود را درباره یمن ارائه داد.
به گزارش گروه بین الملل ؛ پایگاه امریکن کانزرویتیو در گزارشی نوشت: مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در پایان مصاحبه خود با کریس والاس مجری برنامه یکشنبه فاکس نیوز، پاسخ گمراه کننده متداول خود را درباره یمن ارائه داده است.
 
پاسخ‌های شرم آور پمپئو درباره جنگ یمن؛ وقتی آمریکا برای فرار از باتلاق یمن به اتهام زنی علیه ایران متوسل می‎شود

در این برنامه والاس از پمپئو پرسید: در حالی شما و جیمز ماتیس وزیر دفاع این هفته خواستار مذاکره و آتش بس میان طرفین درگیر جنگ یمن شده‏‎اید، که نیرو‌های سعودی تحت حمایت آمریکا در حال مبارزه با نیرو‌های یمنی هستند. گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن حدود ۱۶ هزار غیرنظامی یمنی در جریان این جنگ منتشر شده‎اند و حدود ۱۴ میلیون یمنی نیز در حال حاضر به دلیل قحطی در معرض گرسنگی قرار دارند.
 
 
دو سوال؛ اول از همه، آیا شما از نقش حمایتی آمریکا از عربستان سعودی در اقداماتش علیه یمن راضی و راحت هستید؟ و دوم اینکه اگر این بحران بشردوستانه تا این حد خطرناک است، چرا اجازه می‌دهید یک ماه دیگر ادامه یابد؟
 


پاسخ‌های شرم آور پمپئو درباره جنگ یمن؛ وقتی آمریکا برای فرار از باتلاق یمن به اتهام زنی علیه ایران متوسل می‎شود
 
پمپئو: کریس، ما، من و جیمز ماتیس وزیر دفاع این هفته بیانیه‌ای منتشر کردیم. بی شک، این چیز جدیدی نیست. ما از همه طرف‌ها خواستیم که به میز مذاکره بیایند و متوجه باشند که هیچ پیروزی نظامی در یمن وجود ندارد. بیشتر آسیب‌هایی که در این منطقه اتفاق می‌افتد، ناشی از این واقعیت است که ایرانی‌ها همچنان با ارسال سلاح‌ها و موشک‌ها به نیروهای حوثی(انصارالله) که با عربستان سعودی مبارزه می‌کنند، ادامه می‌دهند. آن‌ها هم مسئول گرسنگی در یمن هستند.
 
پاسخ‌های شرم آور پمپئو درباره جنگ یمن؛ وقتی آمریکا برای فرار از باتلاق یمن به اتهام زنی علیه ایران متوسل می‎شود

در واقع پمپئو به هیچ یک از سوالاتی که مجری برنامه از وی پرسید، جواب نداد و در عوض سعی کرد موضوع بحث را به انتقاد و شکایت از ایران تغییر دهد. شکست او در پاسخگویی به این سوالات تصویر کاملا شفافی از سیاست‌های دولت ترامپ ارائه می‌کند. احتمالا پومپئو خیلی راحت با نقش حمایتی آمریکا که از جنگ در یمن پشتیبانی می‌کند، کنار می‌آید؛ زیرا درست همین چند هفته پیش به کنگره دروغ گفت تا مطمئن شود که سوختگیری هوایی هواپیما‌های ائتلاف قطع نخواهد شد.
 

او نتوانست به سوال دوم پاسخ بدهد، زیرا او و سایر اعضای دولت، جواب درستی برای این سوال ندارند. دولت آمریکا به عربستان و سایر متحدانش در یمن یک ماه دیگر فرصت می‌دهد، زیرا اساسا نگرانی درباره وخامت بحران انسانی در یمن احساس نمی‌کند. اگر آن‌ها در این زمینه احساس نگرانی می‌کردند، در مقابل حملات هوایی به حدیده که این بحران را تشدید و کشور را تا آستانه قحطی سراسری پیش می‌برد، ساکت نمی‌ماندند. فروش اسلحه به دولت عربستان از جلوگیری از بدترین قحطی دهه‌های اخیر اولویت بالاتری دارد و اقدامات آنان در این راستا کاملا واضح است.
 
پاسخ‌های شرم آور پمپئو درباره جنگ یمن

دولت ترامپ پس از یک سال و نیم، از انداختن همه تقصیر‌ها در مورد جنگ یمن بر گردن ایران ناامید شده است. با این حال تلاش می‌کند تا با مبالغه درباره نقش ایران در بحران یمن، آسیب‌های ناشی از حملات ائتلاف سعودی به این کشور را کم رنگ یا تکذیب کند. ادعای پومپئو مبنی بر این که ایران "مسئول قحطی در یمن است" ادعایی تبلیغاتی است و مدرکی برای حمایت از این ادعای خود ندارد. سهم عمده مسئولیت قحطی قریب الوقوع یمن متوجه ائتلاف دولت‌هایی است که بیش از سه سال و نیم گذشته، یمن را مورد محاصره هوایی و دریایی قرار داده و از دولت دست نشانده عربستان در راستای محاصره یمن و توقف پرداخت حقوق بخش عمومی حمایت کردند. پومپئو با انداختن توپ در زمین ایران، تلاش کرد تا این واقعیت که دولت متبوعش همچنان به کمک‌ها و حمایت‌ها از دولتی که مرتکب جنایات جنگی علیه بشریت می‌شود، ادامه می‌دهد را رد کند. ائتلاف سعودی و حامیان غربی آن، عامل اصلی ایجاد قحطی در یمن هستند و عواقب این بحران نیز متوجه آنان است و هیچ سرزنش دقیقه نودی این واقعیت را تغییر نخواهد داد.
 

متاسفانه، سوالات در مورد یمن در انتهای این برنامه مطرح شدند و با اظهارات همیشگی گمراه کننده و شرم آور پمپئو بی پاسخ ماندند. جنگ یمن در حال حاضر علیرغم این که بدترین بحران بشری جهان توصیف می‌شود، همچنان به جای این که موضوع اصلی توجهات جهانی باشد، در حاشیه قرار دارد. این بی توجهی به بحران یمن به مقامات دولتی اجازه می‌دهد ادعا‌های جعلی و دروغین را بدون واهمه و در چالش قرار گرفتن، اظهار کنند. به دولت ما نیز اجازه می‌دهد تا با دنبال کردن مشی غیرقابل دفاع، دستاورد‌های سیاسی بسیار اندکی را به دست بیاورد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *