افزایش ۱۷ درصدی صدور آرای جایگزین حبس در استان گلستان

11:47 - 14 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۵۱۸۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری گلستان گفت: قضات گلستانی امسال ۱۷ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال، آرای جایگزین به جای زندان، صادر کردند.

هادی هاشمیان رئیس کل دادگستری استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، ضمن اشاره به اینکه قضات گلستانی امسال ۱۷ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال، آرای جایگزین به جای زندان، صادر کردند، بیان داشت: این آرا برای کسانی که جرائم سبک غیرعمد مرتکب شده‌اند و سابقه کیفری ندارند، صادر می‌شود.

هاشمیان افزود: در صدور این آرا، نوع جرم و شخصیت فرد در نظر گرفته می‌شود و قضات متناسب با آن رأی صادر می‌کنند.

این مقام ارشد قضایی استان گلستان گفت: در این آرا متهمین به جای زندان به انجام خدمات عمومی رایگان در حوزه محیط زیست، شهرداری و بهداشت، فراگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، و ویزیت رایگان بیماران محکوم شدند.

رئیس کل دادگستری گلستان با بیان اینکه استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس به معنای آسان گرفتن به مجرمان خطرناک نیست، تاکید کرد: در جرایم خشن و جرایمی که پای جان و ناموس مردم و امنیت جامعه در میان است نگاه قانونگذار و رویکرد قضات، سختگیرانه است.

هاشمیان با بیان اینکه جلوگیری از برچسب مجرمیت به افراد و رویکرد اصلاح متهم از اهداف صدور آرای جایگزین حبس است افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ رأی جایگزین حبس در محاکم گلستان صادر شده است.

وی افزود: علاوه بر این آرا، قرار تعلیق تعقیب در مرحله دادسرا (مختومه شدن پرونده در مرحله دادسرا با هدف جلوگیری از برچسب زنی به افراد)، آزا دی مشروط و تعلیق مراقبتی (مجازات حبس متهم برای مدت معینی معلق و دستوراتی برای بازسازی شخصیت متهم مانند دوره‌های تربیتی، آموزشی یا ترک اعتیاد صادر می‌شود) از دیگر نهاد‌های پیش بینی شده در قانون است که قضات گلستانی امسال برای محکومان صادر کردند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *