رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

غافل شدن از اکتشاف در بخش معدن

4:00 - 14 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۵۰۴۵
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با بیان اینکه ایران جزو کشور‌هایی است که در بخش معدنی جزو کشور‌های مزیت دار است، گفت: آمار اکتشاف در کشور مناسب نیست.

غافل شدن از اکتشاف در بخش معدن/ کمبود سنگ آهن در ۱۴۰۴ صحت نداردمهرداد اکبریان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد در پاسخ به این سئوال که در سال ۱۴۰۴ با کمبود سنگ آهن مواجه خواهیم شد یا خیر، اظهار کرد: اگر در سال ۱۴۰۴ به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برسیم نیاز به ۱۶۵ تن سنگ آهن در آن زمان نیاز خواهیم داشت.

وی افزود: شرایطی که در حال حاضر وجود دارد و با توجه به روند توسعه بخش فولاد هستیم بعید است سرمایه گذاران با توجه به مدت زمان کوتاهی که تا ۱۴۰۴ باقی مانده، به سمتی بروند که ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد را به سرانجام برسانند.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن گفت: رشد متوازن در زنجیره ارزش با توجه به واقعیت‌های اقتصادی کشور نخستین شرط عاقلانه هماهنگی زنجیره است.

اکبریان با بیان اینکه در حال حاضر سنگ آهنی که تولید می‌شود کفاف بازار داخل و مواد خام کارخانجات داخل را می‌کند، خاطرنشان کرد: در گندله باید تولید را افزایش و در کنسانتره تولید را بهینه‌تر کنیم اما، در سنگ آهن تولید مازاد داریم.

وی ادامه داد: در این شرایط اگر بازار داخل را نتوانیم ایجاد کنیم و از طرفی صادرات به دلایل مختلف تضعیف شود تکلیف سرمایه گذارانی که بخش معدن وارد شده چه می‌شود بنابراین نباید هیجانی تصمیم گیری کرد.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن تصریح کرد: ایران جزو کشور‌هایی است که در بخش معدنی جزو کشور‌های مزیت دار است اما، از موضوع اکتشاف که از مهم‌ترین موضوعات در این بخش است چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی غافل بودیم.

اکبریان با بیان اینکه اکتشاف زیادی در کشور صورت نگرفته است، تصریح کرد: کشور کانادا با توجه به وسعت زیادی که دارد تاکنون دو بار به صورت کامل اکتشاف شده است اما، درصد‌های اکتشافی که در کشور داده می‌شود آمار‌های مناسبی نیست.

وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود در سال ۱۴۰۴، ۳۰ میلیون تن سنگ آهن کمبود خواهیم داشت، اظهار کرد: این آمار بر روی کاغذ درست است اما، پیش شرط‌هایی دارد و آن این است که ما طرح‌های عمرانی را فعال کنیم و مصرف فولاد در کشور افزایش یابد.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با بیان اینکه در حال حاضر نباید به این اعداد فکر شود، گفت: بدون توجه به اینکه در آینده با کمبود سنگ آهن مواجه خواهیم شد یا خیر از هم اکنون باید برای اکتشاف فکر اساسی شود.

اکبریان تصریح کرد: تمامی ذخایر آهنی کشور باید مشخص شود، اولویت برای استخراج آن‌ها با توجه به جانمایی کارخانجات باید صورت بگیرد و کارخانجات باید به سمت دریا کشیده شوند.

وی تاکید کرد: هر چقدر به توسعه فکر می‌کنیم باید صادرات را هم داشته باشیم، یکی از بهترین محصولاتی که می‌توان صادر کرد آهن اسفنجی است به دلیل اینکه کشور‌های اطراف صنعت فولاد خوبی دارند بدون اینکه ذخایر سنگ آهن داشته باشند و ناچار از استفاده از آهن اسفنجی هستند و این یک ترسیم مسیر خوب برای آینده است.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن تاکید کرد: در حال حاضر تولید ما در سنگ آهن بیش از مصرف کشور است و اگر صادرات نداشته باشیم بی میلی در سرمایه‌گذاری بخش معادن اتفاق خواهد افتاد، باید صادرات را داشته باشیم تا چرخه توسعه رو به جلو حرکت کند.

اکبریان گفت: تولید کنسانتره و گندله به خوبی پیش می‌رود و در آینده نیازی به واردات نخواهیم داشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *