خیال خام به صفر رساندن صادرات نفت ایران باطل شد

12:03 - 13 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۴۹۵۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
ایجاد تعادل در بازار جهانی نفت از اهداف از پیش تعیین شده این بازار است که هر گونه دخالت در آن می‌تواند به ضرر طرف عرضه و تفاضا تمام شود.
خیال خام به صفر رساندن صادرات نفت ایران باطل شد/ صادرات به قوت خود باقی استبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، ایران با صادرات روزانه دو نیم میلیون بشکه نفت، سهم حدود ۱۲ درصدی در سبد نفتی اوپک را به خود اختصاص داده و با وجود این سهم از بازار صادراتی، برخی کشور‌ها به دنبال حذف نفت ایران از صحنه بازار بودند که این مسئله را با ایجاد جو روانی دنبال کردند.
 
ایجاد جو روانی در بازار نوسانات شدید قیمت و افزایش آن تا بیش از ۸۰ دلار به ازای هر بشکه را به دنبال داشت که دلنگرانی‌هایی را برای خریداران نفت ایجاد کرد.
 
برخی کشور‌ها از همان ابتدا مدعی تامین نیاز بازار شدند که دیری نپاید افزایش قیمت در بازار‌های جهانی توانایی افسانه‌ای آن‌ها در تامین نیاز بازار را نابود کرد، به همین خاطر برخی رسانه‌ها با تایید این مسئله اعلام کردند اوپک ظرفیت مازادی برای جایگزینی افت تولید نفت ایران ندارد.
 
بررسی شرایط بازار گویای آن است که کشور‌ها در راستای تامین نیاز بازار دست به استفاده از منابع ذخیره سازی خود زدند که این منابع به دلیل ناپایدار بودن جوابگو نبود.
 
با شدت گرفتن این مسئله، شرکت‌های بزرگ نیز در این زمینه اظهارنظر کرده و از نا ممکن بودن به صفر رساندن صادرات نفت ایران صحبت کردند.

بنا بر نظر کارشناسان تحریم‌های ایران و اختلال عرضه، قیمت نفت را بالای ٧۵ دلار نگه می‌دارد که این مسئله نگرانی درباره کند شدن روند رشد اقتصاد برای کشور‌های خریدار نفت را در سطحی گسترده ایجاد کرد.
 
تحلیلگران بازار نفت اشتراک نظر داشتند که ظرفیت مازاد عرضه نفت برای جبران اختلال عرضه وجود ندارد و پیش بینی‌ها از نا مبهم بودن سرنوشت بازار خبر می‌داد.

بیژن زنگنه وزیر نفت با تاکید بر این موضوع که برای نفت ایران جایگزینی در بازار وجود ندارد، گفت: تولید نفت عربستان و روسیه در بالاترین سطح تاریخی خود است و این دو کشور ظرفیت اضافی برای تولید بیشتر و جایگزینی نفت ایران ندارند.
 
از نظر زنگنه بازار هم‌اکنون ملتهب و به شدت نگران است و نگرانی بازار برای این روز‌ها نیست، بلکه برای آینده است. کشور‌های تولیدکننده نفت یکی پس از دیگری تحریم می‌شوند، اما این شرایط تا چه زمانی می‌تواند ادامه یابد؟ آینده بازار چه خواهد شد؟
 
التهابات بازار نفت سبب عقب نشینی آمریکا از موضع قبلی خود شد تا جایی که به طور موقت به هشت کشور واردکننده نفت ایران معافیت ادامه خرید نفت از ایران می‌دهند.
 
این خبر که خود به معنای برد برای ایران به حساب می‌آمد در شرایطی اعلام شد که نامی از هشت کشور معاف شده برده نشده، اما صحبت‌هایی از کشور‌های ترکیه، عراق، چین، هند و کره جنوبی مطرح است.
 
گفتنی است ارائه معافیت به برخی کشور‌ها از تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا سبب شد قیمت نفت طی چند روز گذشته حدود یک درصد کاهش یابد.
 
در همین راستا عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در جدیدترین اظهار نظر خود با اشاره به اینکه امروز بر همگان مسجل شد که آمریکا در تحریم کامل نفت ایران و به صفر رساندن آن، ناکام مانده، گفت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در ماه‌های اخیر ذخایر ارزی خود را به حد مطلوب رسانده است.
 
محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفتگو با ، در خصوص شرایط بازار بین المللی نفت گفت: با توجه به اینکه آمریکایی‌ها قبول کردند که نمی‌توانند صادرات ایران را به صفر برسانند، به تعدادی از کشور‌ها اجازه خرید نفت ایران را دادند و بازار نااطمینانی‌های گذشته خود را از دست داد و به دنبال آن قیمت‌ها متعادل شود.
 
خطیبی با اشاره به تلاش برخی کشور‌ها برای افزایش تولید گفت: شاهد افزایش تولید جزئی از سوی دو یا سه کشور عضو اوپک و تعدادی از کشور‌های غیرعضو اوپک هستیم که در مجموع افزایش آن‌ها کمتر از یک میلیون بشکه بوده است.
 
نماینده سابق ایران در اوپک تصریح کرد: عقب نشینی‌ها تا جایی بود که وزیر نفت عربستان به تازگی اعلام کرده توانایی جایگزینی نفت ایران، ونزوئلا و لیبی را ندارد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *