نیازمند مذاکرات بیشتری برای "کمک مالی" به پاکستان هستیم

20:02 - 13 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۴۸۳۲
معاون وزیر خارجه چین اعلام کرد که برای کمک مالی به پاکستان باید مذاکرات بیشتری بین پکن و اسلام آباد صورت بگیرد.

به گزارش گروه بین الملل به نقل از روزنامه پاکستان، متعاقب دیدار «عمران خان» نخست وزیر پاکستان با «لی ککیانگ» همتای چینی خود در پکن، «کانگ شوان یو» وزیر امور خارجه چین اعلام کرد که باید رایزنی های بیشتری بین طرفین، برای اعطای کمک مالی به پاکستان صورت بگیرد.

بر اساس جزئیات وزیر امور خارجه چین طی گفتگو با رسانه ها اعلام کرد که توافق برای اعطای کمک چین به پاکستان جهت حمایت از این کشور برای خروج از بحران اقتصادی حال حاضر، در دیدار بین سران دو کشور، صورت گرفته است اما برای انجام اقدامات لازم در این زمینه نیازمند مذاکرات بیشتری هستیم.

وی در ادامه تاکید کرد بر خلاف شایعات هیچ برنامه ای برای کاهش طرح های کریدور اقتصادی چین-پاکستان، وجود ندارد بلکه تلاش می شود تا طرح های بیشتری نیز اجرا شود.

پیشتر گزارش شده بود که عمران خان شماری از طرح های این کریدور موسوم به سی پک را کاهش داده و ارزش آن را از ۶۲ میلیارد دلار به ۵۰ میلیارد دلار تقلیل داده است.

لازم به ذکر است که از آغاز سال جاری تاکنون ذخایر ارزی پاکستان حدود ۴۲ درصد کاهش پیدا کرده است و تنها ذخیره ارزی این کشور ۸ میلیارد دلار است که صرفا هزینه واردات ۲ ماه آتی این کشور را تامین خواهد کرد.

عربستان سعودی ماه گذشته یک بسته کمک ۶ میلیارد دلاری به پاکستان اعطا کرد اما با این وجود مقامات پاکستانی اعلام کردند که این کمک کافی نیست و پاکستان ناچار است برای خروج از بحران جاری اقتصادی در این کشور، از صندوق بین المللی پول وام دریاف کند و با احتساب این بار این سیزدهمین باری است که پاکستان از سال ۱۹۸۰ تاکنون از صندوق بین المللی پول وام دریافت کرده است.

گفتنی است که نخست وزیر پاکستان شب گذشته در راس یک هیئت عالی رتبه به چین سفر کرد و در جریان دیدارهای امروز وی با رئیس جمهوری و نخست وزیر چین، ۱۵ تفاهمنامه همکاری بین طرفین به امضا رسید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *