جنگ؛ از عوامل اصلی ریشه کن نشدن "فلج اطفال" در کشورهایی مانند افغانستان

10:00 - 18 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۴۸۲۱
جنگ از عوامل اصلی ریشه کن نشدن بیماری فلج اطفال در کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان است

جنگ؛ از عوامل اصلی ریشه کن نشدن به گزارش گروه بین الملل ، متخصص اطفال و فوق تخصص نوزادان جنگ را از عوامل اصلی ریشه کن نشدن بیماری فلج اطفال در کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان دانست.

« احمد شاه فرهت» در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: فلج اطفال از جمله بیماری های ویروسی است، بیماری های ویروسی هم به درمان آنتی بیوتیکی پاسخ نمی دهند بنابراین بهترین راه برای مبتلا نشدن پیشگیری است و بهترین راه پیشگیری هم استفاده از واکسن است. واکیناسیون فلج اطفال هم از زمان تولد قابل انجام است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سازمان بهداشت جهانی حدود دو دهه قبل حذف فلج اطفال از روی کره زمین بعد از هزاره اول را در برنامه خود داشت اما چند کشور در این امر موفق نشدند که پاکستان و افغانستان از جمله آن هاست.

وی افزود: یکی از دلایل عمده عدم موفقیت افغانستان در این امر وجود جنگ است، زیرا جنگ مانع انجام درست واکسیناسیون می شود، مناطق جنگی افغانستان هم مناطق دور دست و بیشتر مناطق جنوبی و جنوب شرقی است که هم مرز با پاکستان هم می باشند. بنابراین امکان ریشه کنی بیماری فلج اطفال در افغانستان وجود ندارد مگر اینکه جنگ حذف و صلح برقرار شود و برنامه واکسیناسیون هم بصورت کامل انجام شود.

این پزشک افغان گفت: پیام ما برای گروه های متخاصم و دولت های پاکستان و افغانستان این است که با جنگ نه تنها منابع انسانی و مادی از دست می رود بلکه سلامتی کودکانمان هم از بین می رود، بنابراین تقاضای ما این است که برای حفظ سلامتی فرزندان خود باید جنگ را از این منطقه حذف کنیم و یا حداقل در روزهایی که واکسیناسیون انجام می شود جنگ به حالت تعلیق درآید تا این بیماری مهلک از بین برود.

دکتر فرهت اضافه کرد: مردم افغانستان تقریباً در تمام مناطق از ضرورت واکسیناسیون آگاهی دارند اما مشکل اصلی در مناطق مرزی پاکستان است، در این مناطق تبلیغ شده، تیم هایی که برای واکسیناسیون می روند وابسته به امریکا هستند و کارشان کسب اطلاعات است به همین دلیل هم گروه های متخاصم و هم مردم اجازه واکسیناسیون کودکان خود را نمی دهند و حتی این تیم ها مورد حمله قرار می گیرند.

گفتنی است که اخیراً مواردی از بیماری فلج اطفال در برخی ولایات افغانستان به ثبت رسیده و مسوولان یونیسف و وزارت صحت عامه افغانستان هم در این رابطه اظهار نگرانی کرده اند.

پس از ثبت چند واقعه مثبت فلج اطفال، وزارت صحت عامه افغانستان روز دوشنبه کمپاین واکسیناسیون فرعی فلج اطفال را در ۱۸ ولایت آغاز می‌کند. به گفته مقامات این وزارت در این کمپاین ۵ میلیون و ۳ صد هزار طفل واکسن خواهند شد. مقامات وزارت صحت عامه افغانستان می‌گویند از آغاز سال جاری میلادی تا کنون در ولایات هلمند، قندهار، ارزگان،کنر، نورستان و ننگرهار ۱۹ واقعه مثبت مرض فلج اطفال ثبت شده‌است.

/انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *