افت ۷۰ درصدی تولید گردو در سال جاری/ قیمت ها ثابت می ماند

14:52 - 12 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۴۷۱۹
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل گفت: بازار گردو در کشور به حدی در نوسان قرار دارد که از قدرت خرده فروشان برای خرید از بازار عمده فروشی کاسته شده است.

مصطفی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد در خصوص آخرین وضعیت گردو در بازار مطرح کرد: قیمت گردو در بازار با رشد شدیدی مواجه شده است این در صورتی است که در سال جاری تولید این محصول کشاورزی نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
 
وی در مورد دلایل افزایش قیمت بیان کرد: از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت گردو می‌توان به کاهش تولید این محصول به دلیل سرمازدگی در فروردین ماه سال جاری اشاره کرد، که باعث شد تنها ۳۰ درصد از میزان سال گذشته تولید داشته باشیم.
 
رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل در ادامه افزود: همچنین فعالان این بازار، امسال به دلیل کمبود این محصول در کشور مجبور به واردات شدند تا بازار را تا حدودی به تعادل برسانند و واردات این محصول نیز مانند سایر محصولات با ارز سر و کار دارد و گران بودن نرخ ارز از دیگر دلایل افزایش قیمت خشکبار است.
 
احمدی جولان دلال‌ها در بازار را از دیگر عوامل گرانی در قیمت‌ها دانست و توضیح داد: متاسفانه تمامی اصناف و بازار‌ها با این مشکل مواجه هستند، این افراد هیچ گونه مجوزی برای فعالیت در این بازار‌ها را ندارند.
 
وی با ذکر این مطلب که با توجه به نوسانات ارزی، پیش بینی می‌شود که تا عید نوروز قیمت گردو و محصولات مشابه کاهش نداشته باشد، خاطر نشان کرد: تنها راه پاسخ به نیاز بازار واردات است و تا کشت سال آینده باید روند واردات ادامه پیدا کند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *