حل معمای ۱۰۰ ساله فشار خون

17:07 - 09 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۴۱۲۱
محققان موفق به کشف دو پروتئین شده اند که فشار خون را حس کرده و با هدایت یک فرآیند غیر ارادی، افزایش و کاهش فشار خون را کنترل می‌کند.
حل معمای ۱۰۰ ساله فشار خونبه گزارش گروه فضای مجازی به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، رفلکس بارورسپتور (baroreceptor reflex) یک مکانیسم غیر ارادی و طبیعی بدن است که برای ثابت نگه داشتن فشار خون به کار می‌رود. به عنوان مثال، فشار خون بالا باعث پایین آمدن میزان تپش قلب شده و به دنبال آن فشار خون کاهش خواهد یافت. فشار خون پایین فعالیت رفلکس بارورسپتور را کم می‌کند و در نتیجه میزان تپش قلب زیاد شده و فشار خون هم افزایش می‌یابد. این رفلکس توسط نورون‌های ویژه‌ای کنترل می‌شود که در کسری از ثانیه واکنش نشان می‌دهند.
 
نحوه این فرآیند و انجام آن به طور غیر ارادی برای ثابت نگه داشتن فشار خون، سوالی است که حدود یک قرن ذهن محققان را درگیر کرده بود. در این راستا محققان موسسه تحقیقاتی اسکریپس در آمریکا به تازگی به موفق به کشف دو پروتئین شده اند که فشار خون را حس کرده و به فرآیند رفلکس بارورسپتور کمک می‌کند. این دو پروتئین PIEZO۱ و PIEZO۲ نام دارند. این دو پروتئین علاوه بر اینکه در کنترل فشار خون نقش مهمی دارند، احساس فشار ریه ها، حفظ شکل گلبول‌های قرمز و فرآیند‌های حیاتی دیگری را نیز بر عهده دارند.محققان معتقدند نحوه عملکرد این دو پروتئین و تعامل آنان با یکدیگر، اطلاعات ارزشمندی را در زمینه روش‌های موثر کنترل فشار خون در اختیار محققان قرار می‌دهد.

فشار خون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود تا خون در سراسر رگ‌ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات زیادی روبرو می‌شود. به طور متوسط از بین هر سه فرد میانسال، یک نفر به این عارضه مبتلاست. فشار خون مهمترین عامل بروز بیماری‌های قلبی و بیماری‌های قلبی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *