رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رشد صادرات محصولات فلزی و غیرفلزی

15:44 - 09 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۴۰۷۶
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت از رشد مثبت صادرات محصولات فلزی و غیرفلزی در ۶ ماهه نخست سال جاری خبر‌داد و گفت: عرضه محصولات فلزی در بورس با استقبال شرکت‌های تولیدی همراه بوده است.

رشد صادرات محصولات فلزی و غیرفلزیبه گزارش گروه اقتصاد ، سیف الله امیری مهم‌ترین اقلام صادراتی که رشد مثبت داشته‌اند را سنگ آهن، گندله و کنسانتره اعلام کرد و گفت: فعالیت معدنی کشور در حال حاضر در بخش صنایع معدنی مربوط به کالا‌های اساسی انجام می‌شود که از جمله این محصولات می‌توان به الکترود گرافیتی اشاره کرد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امورمعادن و صنایع معدنی با اشاره به نقش این محصول در تولید محصولات فولادی تصریح کرد: الکترود نقش مهمی در تولید کارخانه‌های فولادی دارد که خوشبختانه از نظر موجودی این محصول مشکلی در کشور وجود ندارد و برای اکثر واحد‌های تولیدی پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.

عرضه کالا‌های فلزی در بورس

امیری همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سیاست وزارت صمت به سمت عرضه کالا‌ها در بورس توضیح داد: عرضه کالا‌های فلزی در بورس بیش از سایر محصولات مورد توجه قرار گرفت و به همین ترتیب دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی در این رابطه صادر شده که ممکن است ضعف‌هایی هم داشته باشند، اما با تکمیل این دستورالعمل‌ها شرایط بهبود یافته است.

به گفته وی، در حال حاضر با عرضه میلگرد در بورس این کالا در کشور به وفور و با قیمت پایین وجود دارد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امورمعادن وصنایع معدنی افزود: برای کالا‌های عرضه شده در بورس از طرف وزارت صمت قیمت پایه انتخاب شده و سقف معاملات آزاد است.

امیری با اشاره به استقبال شرکت‌ها از عرضه محصولاتشان در بورس، علت این استقبال را استفاده از ارز نیمایی دانست و تصریح کرد: قبل از این، کالا‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی عرضه می‌شد بسیاری از شرکت‌ها رغبتی برای این کار نداشتند و ضرر می‌کردند اما، در حال حاضر که نوع ارز به نیمایی تغییر کرده است محصولات به راحتی در بورس عرضه می‌شود، علاوه بر این قیمت‌ها آرام آرام پایین می‌آید و صنایع پایین‌دستی نیز مشکل‌شان را از این طریق حل خواهند کرد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امورمعادن و صنایع معدنی در همین مورد گفت: برای عرضه محصولات در بورس برای هر واحد سهمیه بندی مشخص تعیین کردیم که اگر کالا‌های مطابق با سهمیه در بورس عرضه شود به راحتی اجازه دارند صادرات انجام دهند، این سهمیه‌ها نیز بر اساس حجم تولید و ظرفیت سال آینده مشخص شده است.

امیری در ادامه روند رشد صادرات محصولات فلزی و غیر فلزی را نسبت به سال گذشته کمتر دانست و توضیح داد: البته تراز تجاری از نظر وزنی و ارزشی مثبت بوده است.

وی تصریح کرد: به منظور تامین نیاز‌های داخلی ابتدا باید کالا‌ها در بورس عرضه شده و پس از آن در صورت تامین کامل نیاز‌های داخلی صادر شود، بنابراین این اقدام باعث کاهش جزئی صادرات شد‌ه است که البته به خاطر اختلاف قیمت ارز این اقدام برای جلوگیری از صادرات بی‌رویه و به دنبال آن ایجاد کمبود در جامعه نسبت به کالا‌های اساسی لازم بود.


برچسب ها: بورس صادرات کالا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *