رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چه مجازات‌هایی موجب محرومیت از حقوق اجتماعی می‌شوند؟

13:39 - 09 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۴۰۱۴
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
مجازات‌هایی منجر به محرومیت از حقوق اجتماعی می‌شوند، شامل چه مواردی هستند؟ کارشناسان وکیل‌آنلاین به این پرسش پاسخ داده‌اند.

به گزارش ، پرسش مخاطب وکیل‌آنلاین درباره جرائمی که مجازات‌های مربوط به آنها منجر به محرومیت از حقوق اجتماعی می‌شود، این است:

با سلام و تشکر از انجام این کار خوب. چه جرمی انجام دهیم سابقه محسوب می گردد؟ هر جرمی؟ماده ۲۵ را گفتید؛ اما متوجه نشدم.
پاسخ کارشناسان وکیل‌آنلاین:
مستند به ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی باید بیان داشت در واقع سابقه کیفری موثر، نیازمند محکومیت، آن هم از نوع قطعی به مجازات های ذیل است و صرف ارتکاب جرم کفایت نمی کند. محکومیت فرد به مجازات های ذیل موجب سوءِسابقه محسوب شدن می گردد:
محکومیت قطعی کیفری به مجازات های سالب حیات مانند اعدام و قصاص نفس، حبس ابد، قطع عضو و قصاص عضو تحت شرایطی، حبس از درجه ۱ تا پنج، شلاق حدی.
لازم به ذکر است که معنای عبارت "صرف ارتکاب جرم کفایت نمی کند" این نیست که می توان سایر جرایم را مرتکب شد بی آنکه سابقه‌ای گردد. بلکه هر فردی که مرتکب هر جرمی با هر نوع مجازاتی گردد برای وی سابقه محسوب گردیده و در پیشینه ای با نام پیشینه کیفری درج می گردد اما این سابقه در صورتی موثر بوده و موجب محرومیت از حقوق اجتماعی مقرر در ماده ۲۶ می گردد که مستوجب یکی از مجازات های گفته شده باشد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *