خشونت‌های ارتش نیجریه علیه شیعیان با چه هدفی انجام می‎شود؟

21:40 - 10 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۳۹۸۸
سازمان‌های امنیتی نیجریه از دسامبر ۲۰۱۵ تاکنون به طور مداوم شیعیان این کشور را مورد حملات و خشونت‌های مسلحانه قرار دادند و دولت ایالتی کادونا صد‌ها نفر از اعضای جنبش سلامی نیجریه را به قتل رسانده است.
به گزارش گروه بین الملل ، پایگاه پریمیوم تایمز در گزارشی نوشت: خشونت مرگبار ارتش نیجریه این بار در «کارو» از مناطق پرجمعیت حومه ابوجا پایتخت نیجریه، شمار زیادی از شیعیان این کشور را به کام مرگ فرستاد.
 
بین ۲ تا ۳ درصد جمعیت نیجریه یعنی تقریبا ۴ میلیون نفر شیعه هستند. سازمان‌های امنیتی نیجریه از دسامبر ۲۰۱۵ تاکنون به طور مداوم شیعیان این کشور را مورد حملات وحشیانه و خشونت‌های مسلحانه قرار داده‎اند و دولت ایالتی کادونا صد‌ها نفر از اعضای جنبش اسلامی نیجریه را به قتل رسانده است.
 
 
 
تکرار خشونت‌های ارتش نیجریه علیه شیعیان

در جریان تازه ترین خشونت ها علیه این اقلیت مسلمان در نیجریه، به گفته شاهدان، سربازان نیجریایی دستکم ۱۶ تن را کشته و شمار زیادی را مجروح کردند. برخی از شاهدان از کشته شدن ۲۲ نفر خبر می‌دهند. برخی در اثر شلیک گلوله و برخی بر اثر تصادف عمدی نظامیان با معترضان جان خود را از دست دادند.

ارتش نیجریه روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد این افراد مسلح با نظامیان درگیر شده و در نهایت ۳ تن از آنان کشته شدند. این در حالی است که شاهدان می گویند معترضان هیچ سلاح یا مهماتی به همراه نداشتند اما سربازان مسلح بودند.

در ویدیو‌های منتشر شده از این حادثه حمله سربازان به معترضان و ضرب و شتم آن‌ها به وضوح دیده می‌شود.
 
 تکرار خشونت‌های ارتش نیجریه علیه شیعیان

این قتل عام شیعیان در حالی رخ داد که تنها دو روز پیشتر از آن سربازان نیجریایی با حمله به مراسم شیعیان در زوبا یکی دیگر از مناطق حومه ابوجا اقدام به تیراندازی کردند.

ارتش و وزارت دفاع نیجریه تا روز سه شنبه از هرگونه اظهار نظر در این باره خودداری کرده بودند.
 
دادگاه قضایی ای که مسئولیت بررسی این قتل عام‌ها بر عهده دارد، یک ژنرال ارشد ارتش این کشور و یکی دیگر از افسران را به دلیل نقش کلیدی در قتل عام دستکم ۳۷۴ مسلمان شیعه مقصر شناخت.
 
 
تکرار خشونت‌های ارتش نیجریه علیه شیعیان

ابراهیم زکزاکی، رئیس جنبش اسلامی نیجریه نیز پس از قتل عام اعضای گروهش در سال ۲۰۱۵، علیرغم اثبات بی گناهی وی همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

ارتش نیجریه از حضور در جریان دادرسی توسط دیوان کیفری بین المللی خودداری کرده و این اقدام دیوان کیفری را مورد انتقاد قرار داد.

خشونت‎های روز افزون علیه اقلیت شیعه در نیجریه همواره از سوی رسانه های غربی نادیده گرفته می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *