"هند" درباره ادامه واردات نفت از ایران محتاطانه خوشبین است

16:02 - 09 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۳۴۴۴
یک روزنامه هندی در تحلیلی درباره آینده روابط نفتی هند با ایران علیرغم تهدیدهای آمریکا نوشت دهلی نو که در میان ایران و آمریکا قرار گرفته محتاطانه امیدوار است که به دلیل ادامه واردات نفت خود از تهران پس از 4 نوامبر (13 آبان) شامل تحریم های ثانویه آمریکا نشود.

به گزارش گروه بین الملل ، روزنامه هندو بیزینس لاین به نقل از یک مقام ارشد هندی نوشت: خوشبینی ما ناشی از مذاکراتی است که با آمریکا در خصوص واردات نفت از ایران داشته ایم. در این مذاکرات آمریکا در خصوص نیازها و نگرانی های ما حساس بوده است.

وی در عین حال افزود که هند همچنان محتاط است زیرا تمام تصمیم گیری ها به یک فرد قدرتمند در کاخ سفید بستگی دارد.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران یا برجام در ماه مه (اردیبهشت)، این کشور به سایر ملت ها فشار وارد کرده است تا واردات نفت خود از ایران را متوقف کنند. بخشی از تحریم های آمریکا علیه ایران در تاریخ 6 ماه اوت (15 مرداد) اجرایی شدند درحالی که تحریم های ایران در بخش انرژی در چهارم ماه نوامبر (13 آبان) به اجرا گذاشته می شوند.

این روزنامه خاطر نشان کرد که تحریم های آمریکا استفاده از کانال های بانکی برای پرداخت بهای نفت خریداری شده از ایران و همچنین بیمه کردن محموله های نفتی این کشور را با مشکل روبرو خواهند ساخت. علاوه بر هند، ایران به سایر مناطق جهان از جمله اروپا، چین، کره جنوبی، ترکیه و ژاپن نفت صادر می کند. پالایشگاه های هندی قرارداد جدید نفتی با ایران امضا نکرده اند اما قرارداد های کنونی آنها تا ماه های مارس و آوریل 2019(فرودین و اردیبهشت 98) اعتبار دارد.

بیزنس لاین افزود: در عین حال پالایشگاه های دولتی هند برای خرید نفت از ایران در ماه نوامبر (آبان) اقدام کرده اند و انتظار می رود این پالایشگاه ها در ماه دسامبر (آذر) نیز به خرید نفت از ایران ادامه دهند.
یک مقام ارشد در یک پالایشگاه هندی نیز به این روزنامه گفت: در این بین دو مساله یعنی تامین و پرداخت وجود دارد. بدان معنا که در مورد تامین یا صادرات، قرارداد های دوره ای که تعدادی از پالایشگاه های هندی با ایران امضا کرده اند تا زمانی که مدت آنها منقضی شود ادامه خواهند داشت اما در ارتباط با پرداخت، حتی قبل از وضع تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، مکانیسم روپیه وجود داشته است و تجارت با ایران از این طریق ادامه داشته است.
وی گفت: مکانیسم روپیه تنها راه موجود است و ما به دنبال تجارت بیشتر با استفاده از ارز روپیه هستیم. بخشی از تجارت را نیز می شود بر اساس مبادله کالا به کالا انجام داد. به عنوان مثال ایران می تواند دارو، پروژه های زیرساختی یا محصولات نفتی از هند خریداری کند.

هند معمولا تنها از تحریم های سازمان ملل متحد پیروی می کند.
در حال حاضر شرکت های دولتی نفتی هند، 1.2 میلیون تن نفت خام از ایران برای ماه نوامبر( آبان) سفارش داده اند.
رییس یک شرکت نفتی هند گفت: اما در مورد روش پرداخت ها مذاکره ای نشده است. زمانی که هیچ راه حل دیگری وجود ندارد، می شود از مکانیسم روپیه استفاده کرد. هند نمی تواند واردات نفت خود از ایران را به صفر برساند زیرا قرارداد ها امضا شده اند و ایران همچنان یک منبع ارزان و قابل اعتماد نفتی برای هند است.

وی افزود: ما همیشه از منابع دیگر نفتی استقبال کرده ایم اما آنها باید مانند نفت ایران برای هند مناسب باشند، در غیر این صورت امنیت ملی ما در اولویت قرار دارد. آمریکا این موضع ما را در کرده است و امیدواریم هیچ اقدام شدیدی انجام نشود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *