تحریم‌ها نمی‌تواند ما را متوقف کند/ در چندسال گذشته بیش از حد به توافقات بین المللی اعتماد کردیم

21:13 - 06 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۳۳۹۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
محمدجواد لاریجانی در حاشیه دیدار وزیر دادگستری کشور افغانستان درباره محتویات این جلسه گفت: ما زمینه‌های همکاری بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف از جمله موضوع حقوق بشر داریم و در آینده همکاری‌های نزدیکی چه در زمینه‌های نظری و چه عملی و چه در سطح بین‌المللی خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، محمدجواد لاریجانی در حاشیه دیدار عبدالبصیر انور وزیر دادگستری کشور افغانستان درباره محتویات این جلسه اظهار کرد: ما زمینه‌های همکاری بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف از جمله موضوع حقوق بشر داریم و در این جلسه این موضوعات را مرور کرده و ان شالله در آینده همکاری‌های نزدیکی چه در زمینه‌های نظری و چه عملی و چه در سطح بین‌المللی خواهیم داشت.

وی افزود: حضور وزیر دادگستری و هیئت همراه را در تهران و مذاکرات با آن‌ها را بسیار سودمند و در تعمیق زمینه‌های همکاری بین دو ملت موثر می‌دانیم.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ادعا‌های امریکا در زمینه‌های حقوق بشری و تحریم‌های اعمال شده علیه ایران گفت: اولا دولت امریکا با رکورد کاری که دارد اصلا صلاحیت ندارد که راجع به مباحث حقوق بشری صحبت کند.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: آمریکا یکی از کریه‌ترین کارنامه‌های حقوق بشری را در بین کشور‌های جهان دارد، لذا باید از کشور خودشان که این حجم از تبعیض و نژادپرسی که در آنجا وجود دارد، شروع کنیم. حجم توهینی که به زنان صورت می‌گیرد بخصوص توسط شخص رئیس جمهور و همکارانشان تا برسد به جنایاتی که این‌ها در جا‌های دیگر مرتکب می‌شوند از جمله این مسایل است.

وی بیان کرد: روز گذشته رئیس جمهور آمریکا و وزیر دفاع وی مجددا اعلام کردند که ما از تهاجم نظامی عربستان به یمن حمایت می‌کنیم، لذا همین حرف کافی است که این‌ها را در زمره جنایت‌کاران جنگی بدانیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نکته دوم این است که این تحریم‌هایی که امریکا علیه ایران اعمال می‌کند اکنون در حال اجرا شدن است و ربطی به ۱۳ ابان ندارد و به دلیل اینکه ۱۳ آبان روز موفقی بوده و به معنای روز مبارزه با استکبار جهانی است، از این موضوع ناراحت هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر بیان کرد: این تحریم‌ها صرف نظر از تحریم دارو و جهات انسان‌دوستانه، خلاف موازین حقوق بشر است.

وی با بیان اینکه معتقد هستم رای دادگاه لاهه یک رای حداقلی است، ادامه داد: ما توسعه اقتصادی خواهیم داشت و این تحریم‌ها نمی‌تواند ما را متوقف کند؛ اما اقدام امریکا در هرگونه تحریم ایران اولا خلاف مقررات بین‌المللی است و به نوعی تجاوز به حقوق ملت ما است و از طرف دیگر کار آن‌ها خلاف اصول بسیار روشن اسناد حقوق بشری مثل حق توسعه اجتماعی، حق توسعه سیاسی و امثال آن است؛ بنابراین امریکا درست است که احساس غرور می‌کند که یک سری تحریم علیه ایران اعمال کرده، اما تک‌تک این تحریم‌ها تخلف است و صرفا مربوط به مسائل دارویی نیست منتها کشور ما کشور قدرتمند و بزرگی است و این تحریم‌ها سبب توانمندی ما خواهد شد.

لاریجانی افزود: شاید مااین ۴-۵ سال گذشته هم مقداری اعتماد بیش از حد به توافقات بین‌المللی کردیم البته به امضای امریکا هیچوقت اعتماد نداشته‌ایم، ولی چند کشور دیگر با ان‌ها همصدا شدند و گفتیم شاید بشود به آن‌ها اعتماد کرد؛ اما حالا به این نتیجه رسیدیم که هیچ یک از این وعده‌ها قابل قبول نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: لذا ملت ما با دست و توان خود و امکاناتی که دارد یکی از قویترین کشور‌های منطقه بوده و خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با ماجرای قتل جمال خاشقجی نویسنده منتقد عربستانی و نقش امریکا در این ماجرا گفت: این کاری که عربستان کرد یک فضاحت عظیم بود البته عربستان در ارتکاب جنایت‌هایش هیچ ابایی ندارد و الان هم در یمن دارد مردم را می‌کشد و در سوریه داعشی را ایجاد کرد که آن‌ها جگر می‌خوردند و این‌ها این فرد را تکه‌تکه کردند.

لاریجانی بیان کرد: علی‌الاصول این جنایات از این رژیم بعید نیست منتها آن‌ها با این کارشان یک فضاحت را مرتکب شدند و نتوانستند بر آن سرپوش بگذارند.

دبیر ستاد حقوق بشر خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که کشور‌های غربی فقط امریکا نیست بلکه آن‌هایی که به عربستان اسلحه می‌فروشند در این خصوص دخیل هستند، در راس فروشندگان اسلحه امریکا است که بالغ بر ۶۰-۷۰ درصد سلاح‌های عربستان را تامین می‌کند. البته انگلیس و فرانسه هم فروشنده اسلحه هستند که عمدتا تجار اسلحه هستند و این‌ها قصدی ندارند که یک اقدام علیه عربستان انجام دهند؛ اما، چون افکار عمومی علیه این قضیه بالا گرفته است اجبارا یک سری ژست‌های تبلیغاتی می‌گیرند.

وی افزود:، اما حساب امریکا و ترامپ در این ماجرا کاملا جدا است و من معتقد هستم که قتل این فرد با نظر شخص ترامپ صورت گرفته است.

لاریجانی گفت: علت این است که خاشقجی روابط وسیعی با دموکرات‌ها داشت و اخیرا مقالاتی راجع به سواستفاده‌های مالی خانواده ترامپ و روابط مالی آن‌ها با شاهزاده سعودی می‌نوشت و احتمال دارد که ترامپ از بن‌سلمان خواسته باشد که این آدم را حذف کند.

دبیر ستاد حقوق بشر بیان کرد: این روش در کارنامه ترامپ قبلا وجود داشته است، چون اخیرا کتابی در امریکا منتشر که در آن نوشته شده که ترامپ از ماتیس وزیر دفاع خود در یک گفت‌وگوی تلفنی خواسته بود که چند نفر را در خاورمیانه حذف کند پس از این گفتگو وزیر دفاع در جمع همکاران و مشاوران خود گفته بود که این آدم هیچ فهم درستی از مسائل نظامی ندارد و همین حرفش سبب شد که یک وقتی ترامپ رسما در مصاحبه‌ای بگوید که ماتیس هم احتمالا عوض می‌شود.

وی عنوان کرد: منظور این است که در فرهنگ آقای ترامپ تقاضا برای حذف افرادی که احساس می‌کند موی دماغش هستند وجود دارد و این موضوع عجیبی نیست.

لاریجانی افزود: به نظر من خود ترامپ به مسئله قتل آلوده است و نمی‌تواند آن را پنهان کند لذا این اتفاق یک فضاحت است که نه تنها آبروی عربستان بلکه آبروی کشور‌های اروپایی که با عربستان همدست هستند را برده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *