توضیحات لاریجانی درباره ارسال لوایح مبارزه با پولشویی و پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام

19:41 - 05 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۳۰۸۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: متعارف این بود که هیئت نظارت در مسیر بررسی نظرش را به کمیسیون اعلام می‌کرد، اما این بار نظر خود را به شورای نگهبان اعلام کرد.
توضیحات لاریجانی درباره ارسال لوایح مبارزه با پولشویی و پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظامبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، علی لاریجانی در نوبت شامگاهی جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه تعدادی از نمایندگان مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ارسال لوایح مبارزه با پولشویی و پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بعد از آن که شورای نگهبان نظر خود را درباره این لوایح ارائه داد هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص نیز نظر خود را برای شورای نگهبان ارسال کرد.

لاریجانی افزود: متعارف این بود که هیئت نظارت در مسیر بررسی نظرش را به کمیسیون اعلام می‌کرد، اما این بار نظر خود را به شورای نگهبان اعلام کرد.

وی با بیان این که شورای نگهبان به فاصله دو تا سه روز نامه‌ای روی نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام گذاشت و این موضوع را به مجلس ارسال کرد، گفت: ما هم نظرات را برای کمیسیون مربوطه ارسال کردیم که بررسی کمیسیون به بیش از دو ماه به طول انجامید.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر مرتباً نامه نگاری می‌شد که چرا کمیسیون نظرش را اعلام نمی‌کند. شاید حدود ۷ الی ۸ بار بنده از کمیسیون حقوقی و قضایی خواستم که نظرات خود را در مورد ایرادات شورای نگهبان و مجمع به مجلس شورای اسلامی ارسال کند تا مجلس در این رابطه تصمیم بگیرد، اما آقایان بعد از مدتی گفتند که شما با برخی از افراد صحبت کنید، بنده هم صحبت کردم البته در حال حاضر نمی‌خواهم مطلبی را که آقایان گفتند بیان کنم که به مصلحت کشور هم نبود، اما ما گفتیم شما هر نظری دارید اعلام کنید.

لاریجانی با اشاره به اعلام نظر رئیس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در این رابطه بیان داشت: آقای ملکشاهی اعلام کردند که اعضای کمیسیون ایرادات شورای نگهبان به این لایحه را اصلاح کردند و نظرات هیئت نظارت را قبول ندارند، چرا که بند‌های زیادی در داخل کنوانسیون پالرمو مورد ایراد قرار گرفته بود و ما نمی‌توانستیم بند‌های این لایحه را تغییر دهیم.

لاریجانی گفت: در ادامه بنده گفتم که هر نظری دارید اعلام کنید تا به مجلس ارسال شود در ادامه آقایان نظراتشان را ارسال کردند که البته ایرادات شورای نگهبان را رفع کردند، ولی درباره مابقی گفتند که ما قبول نداریم؛ بنابراین هم این نظر را به صورت تلفنی به من اعلام کردند و هم زمانی که لایحه به مجلس آمد چرا که زمانی که این لایحه به مجلس آمد دیدیم که فقط ایرادات شورای نگهبان رفع شده است و در مورد ایرادات مجمع اظهار نظر نشده است.

لاریجانی بیان داشت: با این حال مشخص بود که کمیسیون نظرات شورای نگهبان را قبول دارد و نظرات مجمع را خیر به همین دلیل بنده پیرو مذاکراتی که هم اکنون به شماره ۲۱۴۲۴ موجود است عرض کردم که در این دو لایحه هیئت نظارت ملاحظاتی را به شورای نگهبان ارائه کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: معمولاً هیئت نظارت در زمان بررسی، نظرات خود را به کمیسیون می‌داد، اما این بار به شورای نگهبان داده است بنابراین این دو لایحه به مجمع تشخیص می‌رود، زیرا شورای نگهبان نیز علی القاعده ایراد خواهد گرفت.

وی بیان داشت: ما آن چه را که باید انجام می‌دادیم انجام داده ایم همچنین کمیسیون تنها ایرادات شورای نگهبان را رفع کرد و نظرات هیئت نظارت را قبول نداشت.

لاریجانی افزود: وقتی این لایحه مجدداً به شورای نگهبان ارسال شد شورای نگهبان اعلام کرد که ایرادات شورا رفع و نظرات ما اعمال شده است، ولی چون نظرات هیئت نظارت را قبول نکرده اید ایراد به قوت خود باقی است بنابراین این دو لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

وی تصریح کرد: بنده باید تاکید کنم که مجلس درباره ارسال این دو لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گیری نمی‌کند بلکه در مورد نظرات خودش تصمیم می‌گیرد بنابراین به دلیل این که مجدداً شورای نگهبان درباره این لایحه ایراد گرفت این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *