بهره‌کشی آمریکا از کشورهای مرتجع برای مقابله با انقلاب اسلامی/ اعتراف ترامپ به قدرت منطقه‌ای ایران/ هزینه ذلت و سرسپردگی در مقابل آمریکا از هزینه مقاومت بسیار زیاد است

9:49 - 01 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۱۹۱۴
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ترامپ با این جمله که «برای مقابله با ایران به دولت کنونی عربستان نیازمندیم» به قدرت منطقه‌ای ایران اعتراف و اعلام می‌کند، آمریکا به تنهایی نمی‌تواند در مقابل نفوذ منطقه‌ای ایران اقدام کند و واشنگتن نیاز دارد برای مهار انقلاب اسلامی از کشور‌های مرتجع بهره‌کشی کند.
بهره‌کشی آمریکا از کشورهای مرتجع برای مقابله با انقلاب اسلامی/ اعتراف ترامپ به قدرت منطقه‌ای ایران/ هزینه ذلت و سرسپردگی در مقابل آمریکا از هزینه مقاومت بسیار زیاد استسیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با بیان اینکه بعد از افشای جنایتی که عربستان نسبت به یکی از شهروندان خود (خاشقجی) مرتکب شد، آمریکایی‌ها در یک حالت انفعالی افتادند، گفت: باوجود اختلاف ظاهری که بین دولت ترامپ و کنگره وجود دارد، این مسئله برای آمریکایی‌ها حل شده است.

وی افزود: ترامپ دنبال رفو و ماست مالی کردن قضیه خاشقچی است. در این حادثه دیدیم ترامپ به صراحت گفت «برای حمایت و تامین امنیت رژیم صهیونیستی به عربستان نیاز دارم».

این استاد دانشگاه با بیان اینکه همه اقدامات آمریکایی‌ها در ۴۰ سال اخیر فعالیت‌های حساب شده برای مهار و ضربه زدن به ایران بوده است، خاطرنشان کرد: همه اقدامات سعودی در منطقه نیز با توجه به فهم دقیق خواسته‌های آمریکا بوده و تحت نظارت آمریکا صورت گرفته است.

 ایران به قدرتی تبدیل شده که آمریکا به تنهایی نمی‌تواند، مهارش کند
کارشناس ارشد مسائل بین الملل گفت: درحال حاضر ایران به قدرتی تبدیل شده که آمریکا به تنهایی نمی‌تواند، مهارش کند لذا از کشور‌های مرتجع منطقه و در رأس آن‌ها عربستان برای این کار استفاده می‌کند.

صدرالحسینی عنوان کرد: حفظ صلابت و اقتدار ایران در پی همه فتنه‌هایی که مثلث شوم منطقه علیه ایران انجام می‌دهند آن هم در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، پاسخی است برای آن‌هایی که تصور می‌کردند، در حال مقاومت و مقابله با استکبار، توانمندی‌ها و قدرت دفاعی ما افزایش نیافته است.

هزینه ذلت و سرسپردگی در مقابل آمریکا بیشتر است
وی تاکید کرد: مقاومت در مقابل استکبار جهانی علی رغم اینکه هزینه دارد، اما هزینه ذلت و سرسپردگی در مقابل آمریکا بیشتر است. اقدامات دفاعی امنیتی اخیر ایران ثابت کرد، از اقتداری بیش از آنچه در رسانه‌ها و افواه عمومی مطرح می‌شود، برخوردار است.

صدرالحسینی با اشاره به اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه برای مقابله با ایران به عربستان نیازمندیم، گفت: افتضاح بوجود آمده توسط دولت قبیله‌ای عربستان با مدیریت محمد بن‌سلمان ولیعهد و وزیر دفاع این کشور به اوج خود رسیده است و در قتل خاشقجی که می‌توان وی را جعبه سیاه بن‌سلمان نامید به اثبات رسیده است.

روابط ناگسستنی آمریکا و عربستان 
وی با بیان اینکه برای بررسی روابط بین عربستان و آمریکا باید به سال ۱۹۳۲میلادی برگشت، افزود: روزولت و ملک عبدالعزیز در داخل قایق تفریحی ملاقاتی را داشتند که سر منشا این ارتباط طولانی محسوب می‌شود. پس از این ملاقات، ارتباطات دو کشور به روابطی ناگسستنی تبدیل و بعد ازسرنگونی رژیم پهلوی در ایران نیز مستحکم‌تر شد و پس از روی کار آمدن خاندان آل‌سلمان این روابط به اوج خود نزدیک شد.

کارشناس ارشد مسائل بین الملل تاکید کرد: پس از تسخیر صندلی ولیعهدی توسط محمدبن‌سلمان این رابطه به سطح راهبردی و چند لایه در زمینه‌های سیاسی، تجاری، مالی، امنیتی، اقتصادی و نظامی تبدیل شد.

صدرالحسینی افزود: لذا با اعلام ترامپ درباره دوشیدن این گاو شیرده (عربستان) و ابراز محمد بن سلمان درباره اینکه من دوستی با آمریکا را با هیچ چیز عوض نخواهم کرد، همه کارشناسان آگاه به مسائل منطقه طی روز‌های اخیر که گمانه زنی‌هایی مبنی بر کاهش روابط آمریکا و عربستان مطرح شده بود، معترف بودند هیچگاه این اتفاق نخواهد افتاد.

آمریکا به تنهایی نمی‌تواند در مقابل نفوذ منطقه‌ای ایران اقدام چندانی به عمل آورد
وی عنوان کرد: ترامپ اعلام کرده برای مقابله با ایران به دولت کنونی عربستان نیازمندیم؛ او با این جمله کوتاه به قدرت منطقه‌ای ایران اعتراف کرده و اعلام می‌کند، آمریکا به تنهایی نمی‌تواند در مقابل نفوذ منطقه‌ای ایران اقدام چندانی به عمل آورد و واشنگتن نیاز دارد برای مهار انقلاب اسلامی از عربستان و دیگر کشور‌های مرتجع منطقه بهره‌کشی کند.

کارشناس ارشد مسائل بین الملل تصریح کرد: ترامپ تلویحاً اعتراف کرده بخشی از مأموریت مقابله با ایران را به عهده دلار‌های نفتی عربستان گذاشته است تا آنان بتوانند با کینه‌ای که از ایران دارند، انتقام خویش را بگیرند. این اظهارات ترامپ نشان می‌دهد، ارتباط رسمی سرویس اطلاعات سعودی با گروهک‌های تروریستی نظیر منافقین و جریان‌های ضد انقلابی دیگر طی سالیان اخیر بر چه مبنایی استوار بوده است.

قتل جمال خاشقجی لایه‌های پنهان بسیاری  دارد
صدرالحسینی تاکید کرد: قتل جمال خاشقجی لایه‌های پنهانی دارد که بیشتر آنان به این نکته کلیدی بر می‌گردد که وی صندوق اسرار محمد بن‌سلمان بوده و از جنایات دولت سعودی از دهه‌های گذشته کاملاً مطلع بوده و وی می‌دانسته پول‌های باد آورده رژیم عربستان در کجا و برای چه نیاتی هزینه می‌شده است.

وی افزود: سعودی‌ها و آمریکایی‌ها از این نگران بودند که این خبرنگار معترض پس از اعتراض به محمد بن‌سلمان در جنایات یمن دست به افشا گری بزند و حقایقی از پشت پرده روابط سعودی، امریکا و تروریست‌های بین‌المللی را افشا کند.

کارشناس ارشد مسائل بین الملل گفت: جرج فریدمن تحلیلگر برجسته آمریکایی درباره ایران گفته است، «مشکل ما با ایران بر سر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور نیست بلکه ایران نشان داده است نه فقط بدون حمایت آمریکا بلکه در گیری با این کشور نیز می‌توان بزرگ‌ترین قدرت تکنولوژیک و نظامی منطقه بود. این پدیده ایران را به یک الگو برای کشور‌های اسلامی تبدیل کرده است و بهار عربی[بیداری اسلامی] را در پی داشته است».

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *