دانش آموزانی که قربانی مدارس ناایمن می‌شوند

0:05 - 07 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۱۶۵۶
دسته بندی: جامعه ، عمومی
فرسودگی ۳۰ درصد از مدارس کشور امری است که مسئولان آموزش و پروش بر آن واقف و همگی متفق القولند هر لحظه امکان بروز حادثه‌ای تلخ برای دانش آموزان وجود دارد.

چند دیوار دیگر باید خراب شود/ از دیوار‌های که همچنان آوار می‌شوند تا کودکانی که قربانی می‌شوند

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، هر ساله با آغاز مهر ماه و بازگشایی مدارس و دیدن چهره بشاش کودکانی که از رفتن به مدرسه و پیدا کردن هم بازی‌های جدید خوشحال هستند، لبخند بر صورت همگان حک می‌شود و همچنین شنیدن اخبار افتتاح فضا‌های آموزشی و پرورشی در کشور، نوسازی مدارس فرسوده، جمع شدن مدارس کپری، مقاوم سازی مدارس در برابر زلزله اطمینان خاطری را برای جمع کثیری از مردم به وجود می‌آورد. 

گفتنی است حدود ۱۰۷ هزار مدرسه مشتمل بر ۵۳۰ هزار کلاس درس در کشور وجود دارد و  ۷۰ درصد فضا‌های آموزشی مستحکم هستند. بنا به گفته وزیر آموزش و پرورش سال گذشته ۵ هزار کلاس جدیدی افتتاح شده و  امسال این رقم به ۸ هزار کلاس درس رسیده و تا پایان سال تحصیلی ۲ هزار کلاس درس جدید هم به این آمار اضافه می شود و این رقم به ۱۰ هزار کلاس می‌رسد.

در این بین اخباری تلخ همچون آوار شدن دیوار مدرسه بر سر دنیا ویسی و  جان باختن دانش آموز سنندجی که دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان نیز به عنوان مدعی العموم به این مساله ورود کرد، ریزش دیوار بر روی «امیرحسین بخشی» ۸ ساله  دانش‌آموز رزنی، ریزش دیوار دبستان پسرانه ای در تهران در اثر بارش باران و سقوط پایه فلزی بسکتبال مدرسه و فوت دانش آموز ۱۸ ساله مدرسه ای در شهرستان سیریک؛ چند نمونه از اتفاقاتی است که در طول یک ماه از شروع سال تحصیلی اتفاق افتاده است.

مسئولان آموزش و پرورش و همچنین سازمان نوسازی مدارس بحث محدودیت منابع برای بازسازی مدارس فرسوده و ناایمن را بار‌ها تکرار کرده اند؛ در این رابطه مهراله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس عنوان کرده است: ۳۰ درصد از مدارس نیازمند بازسازی هستند و برای تحقق این موضوع نیازمند تأمین اعتبار هستیم.

علاوه بر این وزیر آموزش و پرورش نیز در واکنش به خراب شدن دیوار و فوت دانش آموز ۷ ساله سنندجی، در سخنانی اظهار کرد: "این مدرسه جزو مدارس ناایمن بوده و در لیست مدارس در دست تخریب آموزش و پرورش قرار داشت. اعتبار‌ها برای تخریب و بازسازی مدارس تخصیص یافته، اما به دلیل گرانی‌های به وجود آمده اخیر با مشکل مواجه شدیم."

جبار کوچکی زاده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عقیده دارد این مساله که آموزش و پرورش بتواند در مدت زمان کوتاه و سریع مدارس فرسوده را حذف کند، امکان پذیر نیست و به اعتبار بالایی نیاز دارد که از توان بودجه‌های آموزش و پرورش برنمی‌آید و در شرایط کنونی چاره‌ای نداریم جز اینکه با سرکشی مرتب به مدارس فرسوده و رصد موارد خطرآفرین نسبت به حذف یا اصلاح آن اقدام کنیم.

گرچه در چند سال گذشته مسئولان اقدام به بازسازی و نوسازی حجم زیادی از مدارس فرسوده کرده اند اما میزان مدارس فرسوده در کشور از سهم نسبتا بالایی برخوردار است.

در این رابطه معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌و گو با خبرنگار اظهار داشت: حدود ۳۰ درصد فضا‌های آموزشی کشور ناایمن و نیازمند بازسازی یا مقاوم سازی اند و ۷۰ درصد فضا‌های آموزشی مستحکم هستند. بازسازی مدارس فرسوده نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه است، با اعتباراتی که سالانه به سازمان نوسازی مدارس تخصیص می‌یابد نمی‌توان مدارس فرسوده و تخریبی را بازسازی یا مقاوم سازی کرد؛ این موضوع نیازمند توجه ویژه است تا با تخصیص اعتبارات خاص این مشکل مرتفع شود.

وی با بیان اینکه در قانون برنامه ششم توسعه، برای بازسازی مدارس فرسوده، ۳ میلیارد دلار اعتبار از محل حساب ذخیره ارزی مصوب شده است که اگر این مبلغ به سازمان نوسازی مدارس تخصیص یابد با یک کار جهادی می‌توان بخش عمده‌ای از فضا‌های آموزشی فرسوده را بازسازی و تبدیل به مدارس ایمن کرد، ادامه داد: در سال ۹۷ بیش از هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این سازمان تخصیص یافته است که نسبت به سال گذشته بیش از ۲ و نیم برابر و نسبت به سال ۹۵ بیش از ۳ ونیم برابر رشد داشته است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره خراب شدن دیوار مدرسه سنندج،  گفت: مدارسی که تخریب می‌شود از جمله مدارس با عمر بالای ۴۰ سال هستند. مدارسی که در کشور از دهه ۱۳۷۰ به بعد بر اساس آیین نامه زلزله و با رعایت استاندارد‌های لازم احداث شده اند، مستحکم هستند و تمام قوانین و مقررات فنی و مهندسی در این مدارس رعایت شده است. در زلزله اخیر کرمانشاه مدارسی که عمر بالای ۳۰ سال داشتند آسیب دیدند و مقاومت مدارس نوساز و حتی مدارسی که طی سال‌های اخیر ساخته شده اند گواه عملکرد خوب سازمان نوسازی مدارس بود.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: بر اساس شناسنامه فنی فضا که از سال ۸۲ تهیه شده است تمام فضا‌های آموزشی کشور دارای کد فضا هستند و اطلاعات کامل از مدارس فرسوده داریم که کدام مدرسه در کدام استان با چه ویژگی‌هایی وجود دارد و کدام یک از این مدارس باید تخریب یا بازسازی شود و یا کدام یک با مقاوم سازی باز هم قابل استفاده اند که در صورت تخصیص اعتبارات ویژه و با جذب مشارکت‌های مردمی می‌توانیم فضا‌های آموزشی نیازمند را بازسازی کنیم. سازمان نوسازی مدارس با مجهز بودن به دانش مقاوم سازی که این کار را در سال‌های گذشته با موفقیت انجام داده است و با تخصیص ۴ میلیارد دلار اعتبار در برنامه پنچم توسعه و با یک اقدام جهادی بخش اعظمی از مدارس فرسوده را بازسازی کرد؛ اگر اعتبار ۳ میلیارد دلاری پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه هم تخصیص یابد؛ طی دوره سه ساله یعنی تا پایان دولت، بخش عمده‌ای از فضا‌های آموزشی فرسوده بازسازی می‌شوند.

فرسودگی ۳۰ درصد از مدارس کشور امری است که مسئولان آموزش و پروش بر آن واقف و همگی متفق القولند که هر لحظه امکان بروز حادثه‌ای تلخ برای دانش آموزان وجود دارد ولی به علت کمبود بودجه و نداشتن مدرسه جایگزین جاره‌ای جز ادامه فرآیند آموزش در این مدارس ندارند. در صورتی که بنا به گفته‌ها رئیس سازمان نوسازی مدارس اگربودجه لازم به این سازمان اختصاص یابد با یک اقدام جهادی می‌توان مدارس فرسوده کشور را نیز بازسازی کرد.

رخ ندادن اتفاقات ناگوار برای دانش آموزان در مدارس فرسوده نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه است و مسئولان می‌توانند با تخصیص اعتبار مانع بروز حوادث دیگر شوند و از دل‌نگرانی‌های پدران و مادرانی که کودکان خود را برای رشد و  تعالی  راهی مدرسه می‌کنند، بکاهند.

گزارش از زهرا قاسمی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *