روش‌های همکاری بانوان با ستاد بازسازی عتبات عالیات/ فعالیت ۵۰ موکب مخصوص بانوان در مراسم اربعین

7:00 - 02 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۱۵۲۵
مسئول کمیته بانوان ستاد عتبات عالیات گفت: حدود ۴۰ تا ۵۰ موکب شناسنامه دار مخصوص بانوان در مراسم اربعین امسال وجود دارد که بیشتر این موکب ها در داخل کشور است و تعداد کمی از آنها در داخل کشور عراق است.

روش های همکاری بانوان با ستاد بازسازی عتبات عالیات/فعالیت ۵۰ موکب مخصوص بانوان در مراسم اربعین

فرناز بیگی در گفت و گوی مشروح با خبرنگار گروه جامعه درباره موکب‌ های بانوان در مراسم اربعین گفت: حدود ۴۰ تا ۵۰ موکب شناسنامه دار مخصوص بانوان در مراسم اربعین امسال وجود دارد که بیشتر این موکب ها در داخل کشور است و تعداد کمی از آنها در داخل کشور عراق است. اگر شرایط بهتری برای اسکان بانوان وجود داشته باشد؛ قاعدتا این قشر نیز استقبال بیشتری از مراسم اربعین می کنند.

میزان: درباره نقش بانوان در مراسم اربعین توضیح دهید؟

بیگی درباره نقش بانوان در مراسم اربعین گفت: اگر به فلسفه اربعین بنگریم می‌بینم که حضرت زینب (س) اولین کسی بودند که اربعین را احیا کردند به نقش پررنگ نقش بانوان در مراسم با شکوه اربعین و تاثیرگذاری بالای آن‌ها پی می‌بریم.

میزان: توصیه‌هایی برای بانوان شرکت کننده در مراسم اربعین ذکر کنید؟

مسئول کمیته بانوان ستاد عتبات عالیات کشور بیان داشت: بانوان با ضوابط خاصی در مراسم اربعین حسینی حضور یابند. بانوان گرامی برای حضور در این مراسم با خانواده، گروهی، با برنامه و در ساعات مشخصی حرکت کنند. به عنوان مثال بانوان در طول شب در مسیر حرکت نکنند و قبل از غروب آفتاب حتما خود را به موکب‌ها برسانند تا به راحتی در موکبی که شرایط حضور آنها را داشته باشد اسکان پیدا کنند چرا که امکان اینکه در طول شب در صورت خسته شدن نتوانند  اسکان پیدا کنند وجود دارد و مشکلات زیادی هم برای خود و هم برای خانواده خود ایجاد می کنند. بانوان در پیاده روی با توجه به توانایی خودشان حرکت کنند و خود را در ابتدای راه خسته نکنند، با برنامه در سفر حرکت کنند تا در انتهای راخه خسته نشوند و تاثیر روحی و معنوی آن را بببنند.

میزان: میزان کمک بانوان در مراسم اربعین چند درصد از نذورات را شامل می‌شود؟
وی درباره کمک بانوان به بازسازی عتبات گفت: بیش از ۵۰ درصد نذورات در کربلا برای ساخت و ساز حرمین و صحن‌ها توسط بانوان پرداخت می‌شود. بانوان بعضی از استان‌ها حدود ۶۰ و تا ۷۰ درصد به ستاد بازسازی کمک می‌کنند بیشتر این کمک ها و نذورات به صورت طلا اهدا می شود. کمک به بازسازی عتبات کمک به رفاه زائران امام حسین (ع) است و هر ثوابی که نصیب آن‌ها شود به خیران نیز می‌رسد.

میزان: بانوان کدام استان کشور شرکتی فعلانه‌تر در مراسم اربعین دارد؟ درباره شیوه فعالیت آن‌ها توضیح دهید؟
مسئول کمیته بانوان ستاد عتبات عالیات کشور در این رابطه گفت: در بعضی از استان‌ها بانوان با طرح‌هایی که دارند مشارکت بیشتری در مراسم اربعین دارند به عنوان مثال در استان کرمان فرش‌های حرم توسط بانوان بافته می‌شود و بانوان استان خراسان جنوبی نیز طرحی برای قالی بافی دارند که حدود ۱۵ هزار خانم در این طرح فعال هستند و قالی‌هایی می‌بافند و به فروش می‌رسانند و پول آن را برای ساخت و ساز در حرمین اهدا می‌کنند.

میزان: بانوان مشتاق به فعالیت‌های قالی بافی جهت کمک در بازسازی عتبات چگونه می‌توانند وارد این فعالیت شوند؟
بیگی در توضیح چگونگی شرکت بانوان علاقه‌مند و توانمند در این زمینه اظهار داشت: بانوان در صورتی می‌تواند در فرایند قالی بافی و اهدا پول آن برای بازسازی عتبات شرکت کنند که در شهر محل سکونت آن‌ها کارگاه‌های قالی بافی وجود داشته باشد در غیر این صورت باید به سایر شهرها مراجعه کنند. بانوان ابتدا گروهی را برای این کار جمع آوری می‌کنند و به ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان حل سکونت خود اعلام می‌کنند تا ببینند که امکان فراهم آوردن امکانات اولیه این کار در شهرستان محل سکونت آن‌ها وجود دارد یا خیر که برای پیگیری این امر باید با ستاد بازسازی عتبات شهر خود هماهنگی‌های لازم برای کارگاه و فروش این فرش‌ها انجام دهند و این ستاد این متقاضیان را اگر مراکزی برای بافت فرش در آن شهرستان وجود داشته باشد به این مراکز ارجاع می‌دهد.

میزان: درباره فعالیت ستاد بازسازی عتبات در صحن حرم زهرا (س) توضیح دهید؟
وی درباره بازگشایی صحن حرم حضرت زهرا (س) به روی زائران گفت: زمین این صحن از ابتدای شروع به ساخت در ایام اربعین در اختیار موکب داران گذاشته می‌شد. این صورت که وسایل ساخت و ساز دپو می‌شد تا زائران در آن قسمت‌ها موکب بزنند. سایر قسمت‌ها که هنوز نیز قابل بهره برداری نیست امسال نیز در اختیار موکب داران گذاشته می‌شود.

بیگی بابیان اینکه بیش از ۱۰ سال است که بحث بازسازی عتبات عالیات در کشور عراق مطرح است، عنوان کرد: این ستاد طرح‌های بسیاری را برای نظافت، آموزش خادمان حرم و خدمت‌رسانی به زائران اجرا کرده است.

مسئول کمیته بانوان ستاد عتبات عالیات کشور اظهار داشت: صحن حضرت زینب نیز در حال ساخت است که در چند سال دیگر به بهر برداری خواهد رسید و زائران نتیجه پرداخت نذورات خود را خواهند دید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *