۴ هزار میلیارد تومان از طلب‌های شهرداری در حال وصول است/افتتاح نخستین کارخانه تبدیل نخاله به مصالح ساختمانی تا دو هفته آینده

16:50 - 28 مهر 1397
کد خبر: ۴۶۱۲۰۳
شهردار تهران در مراسم افتتاح بخش شمالی بزرگراه شهید صیاد شیرازی خبر‌های خوبی از تولید ثروت از پسماند‌های تهران داد و اعلام کرد که به زودی کارخانه‌های تولید مصالح از نخاله‌های ساختمانی آغاز به کار می‌کنند.

۴ هزار میلیارد تومان از طلب‌های شهرداری در حال وصول است/افتتاح نخستین کارخانه تبدیل نخاله به مصالح ساختمانی تا دو هفته آینده

به گزارش گروه جامعه ، سید محمدعلی افشانی در مراسم بهره برداری از ادامه شمالی بزرگراه شهید صیاد شیرازی ضمن ابراز خرسندی نسبت به افتتاح پروژه در زمان مقرر از فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سردار عبداللهی تشکر کرد و گفت: مبنای ما در اجرای پروژه‌های نیمه کاره شهرداری تهران اولویت دادن به پروژه‌هایی است که درصد پیشرفت فیزیکی آن‌ها بیشتر است. بر این اساس، در ابتدا باید پروژه‌هایی که منابع بیشتری از مردم را در خاک برده اند به بهره برداری برسانیم. پروژه ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی هم دو سال تعطیل بود و بر مبنای ذکرشده در اولویت قرار گرفت.

شهردار تهران ادامه داد: این پروژه دو سال در خاک مانده بود و مردم این منطقه سردرگم بودند چرا که اتوبان شهید صیاد شیرازی به بن بست می‌رسید و ترافیک به معابر و شریانات فرعی کشیده شده بود و حالا با افتتاح این پروژه ظرفیت استفاده از بزرگراه صیاد شیرازی افزایش می‌یابد و ترافیک با توزیع در سه بزرگراه امام علی، صیاد و ارتش کاهش می‌یابد.

افشانی همچنین به تامین اعتبار خطوط مترو اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ۷۰۰ میلیارد تومان منابع مورد نیاز برای تکمیل خط ۷ مترو تهران هم اکنون به خزانه واریز شده است. این مبلغ در اختیار پیمانکاران قرار می‌گیرد تا خط ۷ مترو هر چه زودتر افتتاح شود. ۸۰۰ میلیارد تومان هم مجوز فروش اوراق مشارکت توسط بانک مرکزی تایید شده که آن هم پس از واریز این منابع در اختیار خط ۶ مترو تهران قرار می‌گیرد. از طلب‌های شهرداری تهران هم ۴ هزار میلیارد تومان در حال وصول است و مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

توسعه ۲۵ کیلومتری کمربند سبز شمال تهران

وی با اشاره به پروژه کمربند سبز شمال تهران بیان کرد: این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری تهران است و انجام آن علاوه بر اینکه بر کاهش آلودگی تهران اثرگذار است، مانع کوه خواری و خیانت به منابع ملی توسط فرصت طلبان می‌شود. در کمربند سبز شمال تهران نیز درخت کاری به طول ۲۵ کیلومتر و عرض حداقل ۵۰۰ متر انجام می‌شود. تمام امکانات و تجهیزات آن در حال تکمیل است و تنها منتظریم که هوا سردتر شود تا عملیات درختکاری را آغاز کنیم. هویت طبیعی تهران البرز است که باید بماند و نباید اجازه دهیم فرصت طلبان به این هویت دست درازی کنند.

شهردار تهران در بخش دیگر سخنان خود به موضوع پسماند در شهر تهران اشاره کرد و افزود: پسماند در تهران دو بخش دارد؛ یکی نخاله‌های ساختمانی است که در تهران روزانه ۴۰ هزار تن نخاله ساختمانی تولید می‌شود. ما برای این مسئله اولین کارخانه تبدیل نخاله به مصالح ساختمانی با ظرفیت ۳ هزار و ۳۰۰ تن در روز را در دو هفته آینده افتتاح خواهیم کرد. دو کارخانه دیگر هم با همین ظرفیت در آینده افتتاح می‌شود و ظرفیت تولید مصالح از نخاله‌های ساختمانی به ۱۰ هزار تن می‌رسد. برنامه ما این است که تا انتهای سال آینده برابر با کل تولید نخاله‌های ساختمانی در تهران کارخانه تولید مصالح از نخاله داشته باشیم.

آغاز طرح تفکیک زباله از مبدا در ۳ منطقه

وی با بیان اینکه برای پسماند خانگی نیز موضوع تفکیک زباله از مبدأ در سه منطقه شروع شد، گفت: شهردار منطقه یک در امر تفکیک زباله از مبدأ پیشتاز بوده است. در آینده نیز با برنامه‌هایی که داریم اوضاع به گونه‌ای خواهد شد که نه تنها یک ریال هم برای زباله خانگی هزینه نمی‌کنیم، بلکه درآمد هم داریم.

افشانی با بیان این نکته که ما باید قدر دارایی‌های خود را بدانیم، تاکید کرد: توسعه پایدار به معنای پاسخ به نیاز امروز و آینده است. ما باید بتوانیم از پسماند که ثروت پنهان شهر است ثروت تولید کنیم. هم اکنون بخش خصوصی برای استفاده از پسماند در حال رقابت است و این نشان می‌دهد که می‌توان در این زمینه تولید ثروت کرد.

عقد قرارداد با شرکت کره‌ای برای تولید گاز از پسماند

وی ادامه داد: شهرداری تهران برای تولید گاز از پسماند با یک شرکت کره‌ای در حال عقد قرارداد است و آن شرکت در این زمینه ۱۴۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می‌کند. در صورت به نتیجه رسیدن این پروژه شهرداری تهران ۲۰۰ میلیارد تومان در سال درآمد دارد. همچنین شهرداری تهران تولید برق از زباله سوز‌ها را در دستور کار دارد که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.

کیفیت را فدای سرعت نمی‌کنیم

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر و تشکر از کارگران در ساخت پروژه ادامه شمالی بزرگراه شهید صیاد شیرازی، خطاب به آنان گفت: شما افرادی هستید که در این پروژه‌ها بیشترین زحمت را می‌کشید و کم‌تر از شما نام برده می‌شود. همین طور در این پروژه از معاون فنی و عمرانی، نیروی انتظامی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به خاطر تلاش‌هایی که کرده اند تا این پروژه افتتاح شود تشکر می‌کنم. ما کیفیت را در این پروژه‌ها فدای سرعت نمی‌کنیم و این طور نیست که دائماً علاقه داشته باشیم روبان پاره کنیم. هدف ما صیانت و حفاظت از سرمایه‌های مردم است.

شایعه سازان به دنبال چنگ اندازی به اموال بیت المال هستند/وقتی برای پاسخ به تهمت‌ها نداریم

افشانی با اشاره به برخی اخبار و شایعات دروغین درباره شهرداری تهران عنوان کرد: در این روز‌ها با بی اخلاقی فرصت طلبان مواجه هستیم که هدفشان چنگ اندازی به اموال بیت المال است، اما من به همکاران مان تاکید می‌کنم که به این سخنان بها نداده و به تلاش‌های خود ادامه دهند. آن‌ها می‌خواهند ما را از مسیر تلاش و خدمت به مردم منحرف کنند. بدانید که بهترین قضاوت کنندگان مردم هستند. آن‌ها خادمان و خدمتگزاران خود را می‌شناسند. می‌دانند چه کسی برای آزادی مردم احترام قائل است و چه کسی منافع خود را به منابع مردم ترجیح می‌دهد. ما وقتی برای پاسخ به این تهمت‌ها نداریم.

افشانی از نمایندگان مجلس خواست که شهرداری تهران را در تامین منابع بودجه ۱۳۹۸ تهران یاری کنند و گفت: بدانید که تهران تنها یک شهر نیست، اینجا پایتخت ایران است و هزینه‌های پایتخت یک کشور را کل کشور باید بپردازد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *