آمریکا و اسرائیل از علم و فناوری برای ذلیل نمودن ملت ها استفاده می کنند/ ایران در امور دولتی در لبنان هیچگونه دخالتی ندارد

17:28 - 27 مهر 1397
کد خبر: ۴۶۰۹۹۱
دبیرکل حزب الله لبنان گفت: آمریکا و اسرائیل رژیم هایی هستند که از علم و فناوری برای ذلیل نمودن ملت ها و حکام آنها استفاده می کنند.

آمریکا و اسرائیل از علم و فناوری برای ذلیل نمودن ملت ها استفاده می کنندبه گزارش گروه بین‌الملل ، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس موسسه اسلامی تعلیم و تربیت برگزار شد، به گسترش مراکز آموزش و پرورش اسلامی اشاره کرد و آنها را نقطه قوتی برای جبهه مقاومت دانست.

سید حسن نصرالله گفت: ما در همه سطوح سیاسی، امنیتی، معنوی، مالی، مردمی، اجتماعی، محلی و منطقه ای در بهترین شرایط قرار داریم و امیدواریم آینده ای بهتر و با کیفیت تر برای این بنیاد رقم بخورد.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: آمریکا و اسرائیل رژیم هایی هستند که از علم و فناوری برای ذلیل نمودن ملت ها و حکام آنها استفاده می کنند.

وی ادامه داد: فلسطینی ها در نوار غزه، راهی جز استقامت، رویارویی و مقاومت ندارند و تحولات نوار غزه برای همه منطقه بسیار مهم است.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: حزب الله اصرار داشت در ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی به عنوان ناظر باقی بماند، در حالی که می توانست از این ماجرا استفاده کند اما بدون شک حاکمان سعودی و آمریکا به علت ماجرای خاشقجی در وضع دشواری قرار دارند.

وی گفت: وقتمان را برای پاسخ به اتهام به حزب الله، ایران و سوریه در زمینه دخالت در ناپدیدشدن خاشقچی تلف نمی کنیم؛ نظام سعودی می تواند از فرصت فعلی برای توقف جنگ علیه یمن استفاده نماید، چرا که با وجود بحران خاشقچی دیگر نمی تواند به جنگ علیه یمن ادامه دهد.

سید حسن نصرالله ادامه داد: ایران در امور دولتی در لبنان هیچگونه دخالتی ندارد و آنچه درباره شکل دولت لبنان در رسانه ها مطرح می شود به ویژه مرتبط کردن مسئله لبنان به عراق، همراه با مغالطه های زیادی است.

وی گفت: آنچه در عراق رخ می دهد شکستی برای سیاست های آمریکاست و افرادی که از تفاهم ایران و آمریکا (در عراق) سخن می گویند نادان هستند و از واقعیت مسایل آگاهی ندارند.

سید حسن نصرالله به آخرين وضعیت تشکيل کابينه اشاره کرد و گفت: پیشرفت مهم و زیادی در مسئله تشکیل دولت به دست آمده ، اما هنوز موانعی در سد راه تشکیل آن وجود دارد که مربوط به برخی از وزارتخانه ها است.

وی ادامه داد: تعیین مهلت زمانی برای اعلام تشکیل کابینه در لبنان اشتباه است و خوشبینی و پیشرفت زیادی در مسئله تشکیل کابینه لبنان وجود دارد .

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: هر کسی از دخالت حزب الله در تقسیم وزارتخانه ها سخن می گوید، اشتباه می کند، ما اراده خود را درباره ترکیب کابینه به گروه های سیاسی در لبنان تحمیل نمی کنیم.

سید حسن نصرالله در ادامه اظهارات کرد: علم و دانش مانند سلاح و موشک دو رو دارد. می توان از این سلاح و موشک و تانک برای تجاوز به مردم و اشغال سرزمینهای دیگران و هتک حرمت به مقدساتشان و سلطه گری استفاده کرد، مانند اتفاقی که در فلسطین و نقاط دیگر جهان افتاد. اما می توان از همان سلاحها و موشکها برای دفاع از مظلومان و ستم دیدگان و آنهایی که سرزمینشان اشغال شده است یا برای دفاع از خاک و مردم و ثروتهایمان، بهره برد.

وی ادامه داد: همان سلاح ممکن است بر اساس نیت عامل خیر و شر باشد. پول و ثروت نیز همینگونه است و می توان آن را برای ساخت مدرسه و ایجاد زیرساختهای اقتصادی در کشور استفاده کرد یا اینکه از این پول برای فتنه انگیزی و جنگهای داخلی و ویرانگری و برای راضی کردن دشمنان به منظور بدست آوردن پست و مقامی در اینجا و آنجا به کار برد. علم نیز همین گونه است و امروز می توان در خدمت انسانیت یا برای نابودی انسانیت استفاده کرد یا اینکه در خدمت عدالت و در خدمت ظلم از آن بهره برد. امروز آمریکا و اسرائیل از علم و تکنولوژی و پیشرفت علمی برای سلطه گری و استکبار و تسلط بر دیگران و غارت ثروتهای ملتها و خوار کردن ملتها و حاکمان استفاده می کنند. از این رو همواره بر طلب علم و دانش و همچنین اهمیت پرورش قبل از آموزش تاکید می کنم.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: امروز در برخی اماکن شاهد این هستیم که گرایش به سمت بی دینی است. حال از طرف می پرسی چرا اینطور می خواهی؟ پاسخ می دهد که من کافر به اسلام شده ام، زیرا وقتی به جهان عرب و اسلام نگاه می کنم، چیزی جز بی سوادی و عقب ماندگی نمی بینم. حال این به آن چه ربطی دارد؟ این مظلومیت اسلام است. من تاکید می کنم که هیچ دین و تمدن و فرهنگی در طول تاریخ به اندازه اسلام بر موضوع علم و دانش و معرفت تاکید نکرده است. به طور مثال هنگامی که پیامبر از بت پرستان قریش اسیر گرفت، با وجود آنکه پیامبر و صحابه در آن زمان به شدت به پول نیاز داشتند، زیرا قریش هرآنچه که داشتند مصادره کرده بود، اما با این حال پیامبر از قریشی ها پولی را برای آزادی اسرایشان درخواست نکرد، بلکه به اسرا گفت هر یک از شما به ده نفر از مسلمانان خواندن و نوشتن بیاموزد، آزاد خواهد شد. حال آیا هیچ فرمانده ای در طول تاریخ این کار را کرده است؟ بنابراین کسی حق ندارد که بیاید و اسلام را مسئول بی سوادی و عقب ماندگی امروز جهان عربی و اسلامی بداند. همچنین می گوید من به اسلام کافر شدم زیرا وقتی به جهان عربی و اسلامی نگاه می کنم، چیزی جز فقر و بدبختی و بیماری و گرسنگی و فلاکت و بیکاری نمی بینم. حال اسلام چه ربطی به اینها دارد؟ در حالی که اسلام در قرآن همواره بر توجه ویژه به فقرا و صدقه دادن و زکات و اینها تاکید کرده است و اگر همه اینها به طور کامل اجرا می شد، هیچ فقیر و نیازمند و بدهکاری باقی نمی ماند. همچنین در چهره ای که در سالهای اخیر از اسلام به نمایش درآمد، شاهد تصاویری چون وحشیگری و بریدن سر و دست و پا و بیرون آوردن جگرها و سوزاندن اشخاص بودیم، اما اینها چه ارتباطی به اسلام دارد؟ پیامبر می گوید: مثله نکنید، حتی با سگ هار. حال اگر امروز کسی آمد و با شمشیر و اره شروع به بریدن کرد، به اسلام چه ربطی دارد؟ حال اگر از صبح تا شب شهادتین بر زبانش جاری باشد؟ متاسفانه امروز میلیاردها پول در کشورهای عربی و اسلامی بر جنگهای بیهوده و از بین بردن جامعه ها در خدمت اسرائیل هزینه می شود و صدها میلیارد دلار برای راضی و خشنود کردن آقای آمریکایی یا غربی پرداخت می شود، به خاطر اینکه فلانی به قدرت و تخت پادشاهی برسد یا اینکه فلانی بر مسند قدرت بماند. اینها کسانی هستند که مردم باید آنها را تکفیر کنند، نه اینکه ادیان و انبیا را تکفیر کنند و کار به آنجایی برسد که حتی خدا را نیز تکفیر کنند.

وی گفت: امروز همه جهان در انتظار اتفاقاتی است که در نوار غزه می افتد، زیرا اکنون فضای چالشی و پرخطر و آماده سازی متقابل و تشدید لحن اسرائیل و تدابیر وجود دارد و در مقابل آن عزم و اراده فلسطینیان بر ادامه راهپیمایی های بازگشت تا تحقیق اهدافش وجود دارد، با وجود همه شهدا و زخمی ها و فداکاری هایی که این راهپیمایی ها هر روز جمعه ارائه می کنند. همه گروه های مقاومت فلسطینی در غزه اعلام کردند که هرگز عقب نشینی نمی کنند و آماده رویارویی هستند. حال کارها ممکن است تا کجا پیش رود؟ این چیزی است که باید منتظر آن باشیم. فلسطینیان در نوار غزه قطعا هیچ گزینه دیگری ندارند جز ایستادگی و رویارویی. دشمن اسرائیلی آنها را بین دو گزینه قرار داده است، یا جنگ و یا مردن از گرسنگی از طریق محاصره اعمال شده. فلسطینیان در غزه نیز گزینه خود را انتخاب کرده اند، آنها نمی پذیرند که از گرسنگی بمیرند و می خواهند روی پایشان بایستند و این بدان معنا نیست که حتما خواهند مرد. شاید برخی شهید شوند اما ممکن است بتوانند گزینه های خود را تحمیل کنند و محاصره را بشکنند. اتفاقاتی که در ساعات و روزهای آتی می افتد برای نوار غزه و همچنین منطقه بسیار مهم است، زیرا اینگونه حوادث در نوار غزه ممکن است پیامدهای بزرگ و خطرناکی در سطح منطقه داشته باشد.

سید حسن نصر الله ادامه داد: اتفاق مهمی که به رویداد اول روزهای اخیر در جهان تبدیل شد، اتفاقی بود که در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه رخ داد، یعنی ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی. و بر اساس آنچه به نظر می رسد ترامپ نیز آن را تایید کرد و البته کسی روی سناریو دیگری نیز کار نمی کند، وی در کنسولگری ربوده شد و سپس شکنجه و کشته شد و فرضیه دیگری نیز می گوید که بدنش را با اره تکه تکه کردند. این رویداد در رسانه ها و افکار عمومی به تدریج بزرگ و بزرگتر شد، البته در آمریکا این موضوع بسیار بزرگ شد بویژه اینکه با انتخابات میاندوره ای همراه شد و موضوعی را برای رقابت بین دو حزب دموکرات و جمهوری خواه بوجود آورد.

وی گفت: حتی غرب نیز که در هفته اول سکوت کرده بود اکنون شروع به حرف زدن کرده است، فرانسه، انگلیس، آلمان، هلند و غیره. البته من نمی خواهم درباره چند و چون این اتفاق و پشت پرده ها و پیامدهای آن صحبت و آن را ارزیابی کنم، بلکه خواستم به آن اشاره ای کنم و مطلبی را بگویم. ما عقیده داریم محور آمریکایی-سعودی، نزاع موجود در منطقه را هدایت می کند و پروژه ای که در منطقه بویژه در لبنان و سوریه و یمن و بحرین و عراق در حال پیاده سازی بود، پروژه ای آمریکایی سعودی بود و دیگران چه کشورها چه گروه ها چه احزاب با احترامی که برایشان قائل هستم، برای خدمت به این طرح بکار گرفته شدند. با وجود ناراحتی مان از نظام عربستان و حاکمانش بویژه در رابطه با جنگ یمن و اتفاقات منطقه، اما محور مقاومت از همان اول (که موضوع خاشقجی پیش آمد) با وجود اینکه می توانستیم از این اتفاق نهایت استفاده را ببریم، تلاش کردیم در موقعیت ناظر قرار بگیریم. بسیار روشن است که این اتفاق بزرگتر می شود و دولت ترامپ نیز به دردسر افتاده است و همچنین حاکمان سعودی در موقعیت بسیار بدی قرار دارند و بحران بین المللی بوجود آمده است و جوی وجود دارد که به دنبال قطع روابط دیپلماتیک و سیاسی است و شاید به شکلی از قطع روابط اقتصادی و تحریم نیز بینجامد. حال می توان بعدا اینها را بررسی کرد اما مهم این است که این پرونده چگونه پایان می یابد و پیامدهایش چیست؟ قطعا امروز در عربستان نشسته اند و فکر می کنند که چه باید بکنیم؟ زیرا این داستان عناصر نامنظم و اینها قابل باور نیست. البته از لطیفه هایی که در این روزها شنیدم این بود که در برخی از شبکه های عربی که تحلیلگران سعودی در آنها صحبت می کنند، یکی از این سعودیها حزب الله را متهم کرد، یعنی کنسولگری عربستان در استانبول و خاشقجی و ... .

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *