قتل خاشقچی تاثیری بر تحریم‌های ایران دارد؟/ احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در ۱۲ استان/ حق‌السکوت ۱۰۰ میلیون دلاری ریاض به واشنگتن

18:04 - 25 مهر 1397
کد خبر: ۴۶۰۷۲۳
در حالی که ناپدید شدن خاشقجی تنش‌ها بین عربستان ، ترکیه و آمریکا را بالا برده است ، کاخ سفید در حال تخمین میزان خسارت این تنش ها به استراتژی آن در ایران است.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ،مرز چزابه برای خروج خودرو و کامیون‌های تجاری بسته است، حق‌السکوت ۱۰۰ میلیون دلاری ریاض به واشنگتن حین ورود پمپئو به عربستان، ضوابط سفر با خودروی شخصی به عتبات عالیات، واکنش ایران به تحریم جدید آمریکا، آجیل مشکل‌گشا برای زائران اربعین، قتل خاشقچی تاثیری بر تحریم‌های ایران دارد؟ و توضیحات وزیر آموزش و پرورش درباره "تعطیلات زمستانی" مدارس اینها عناوین اخباری هستند که می توانید در بسته خبری امروز مرور کنید.

حق‌السکوت ۱۰۰ میلیون دلاری ریاض به واشنگتن حین ورود پمپئو به عربستان

فارس، منابع خبری گزارش کردند که همزمان با ورود «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض، مقامات سعودی مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار به دولت آمریکا پرداخت کرده‌اند.

قتل خاشقچی تاثیری بر تحریم‌های ایران دارد؟/ احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در ۱۲ استان/ حق‌السکوت ۱۰۰ میلیون دلاری ریاض به واشنگتن
روزنامه «نیویورک‌تایمز» در گزارشی در این رابطه نوشت: «تابستان امسال، عربستان سعودی به دولت ترامپ وعده داده بود برای تلاش‌های آمریکا در خصوص برقراری ثبات در مناطقی از سوریه که از چنگ (تروریست‌های) گروه داعش آزاد شده، ۱۰۰ میلیون دلار پرداخت می‌کند».حالا در شرایطی که جریان ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی که مقیم آمریکا بود در کنسولگری عربستان در استانبول و گمانه‌زنی‌ها درباره نقش ریاض در قتل فجیع وی پیش آمده و وزیر خارجه آمریکا نیز برای رایزنی در این رابطه به ریاض سفر کرده، مقامات سعودی این مبلغ را که قبلا وعده داده بودند، به حساب دولت آمریکا واریز کرده‌اند.
 
مرز چزابه برای خروج خودرو و کامیون‌های تجاری بسته است

سعید فاضلی معاون گمرک چزابه در مورد تشکیل صف چند کیلومتری کامیون‌های تجاری در مرز چزابه اظهار داشت: به دلیل آن‌که پنجشنبه گذشته مرز شملچه به روی کامیون‌های صادراتی به عراق بسته شده، تمام تقاضا‌ها به سمت مرز چزابه آمده و از طرفی ظرفیت محدود منطقه باعث بروز چنین مسئله‌ای شده است.

معاون گمرک چزابه با بیان اینکه روزانه بالغ بر ۵۰۰ تا ۶۰۰ کامیون از چزابه به سمت عراق می‌رود، تصریح کرد: با همکاری‌های صورت‌گرفته قرار شد از سمت عراق کامیون‌های خالی بیشتری تجهیز شوند تا بتوانند کالا‌ها را به سمت عراق ببرند. در حال حاضر تردد میسر شده و قرار است با مذاکرات صورت‌گرفته با رئیس گمرک مرز عراق تا فردا همه ماشین‌ها تشریفات گمرکی خود را انجام دهند.وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ کامیون در مرز چذابه وجود دارد، اعلام کرد: از امروز تا اطلاع ثانوی هیچ کالای تجاری از مرز چزابه به سمت عراق نخواهد رفت؛ بنابراین تجار، بازرگانان و افرادی که کالا‌های صادراتی به سمت عراق دارند، مسیر‌های جایگزین را انتخاب کنند. امیدواریم تا روز جمعه بتوانیم کامیون‌های موجود در گمرک را از مرز رد کنیم.
 
ضوابط سفر با خودروی شخصی به عتبات عالیات

یک مدیر گمرکی با اشاره به شرایط تردد زائران اربعین حسینی با وسیله شخصی خود به سمت عتبات عالیات اظهار داشت: مدارکی که مورد نیاز برای خروج موقت خودرو نیاز است، شامل ویزا به همراه سند خودرو و اوراق هویت بوده که با حضور در گمرک، اظهارنامه خروج موقت خودرو را تنظیم کرده و تشریفات اداری آن انجام خواهد شد.

قتل خاشقچی تاثیری بر تحریم‌های ایران دارد؟/ احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در ۱۲ استان/ حق‌السکوت ۱۰۰ میلیون دلاری ریاض به واشنگتن
وی افزود: طبق توافقات انجام شده بابت انجام تشریفات خروج موقت خودرو زائران اربعین حسینی به عتبات عالیات بدون هزینه انجام می‌شود. این مدیر گمرکی با بیان اینکه اگر فردی سابقه خروج موقت خودرو (کابوتاژ) داشته باشد می‌تواند از طریق سامانه جامع گمرکی اظهارنامه خود را به صورت سیستمی ارسال کند و صرفا برای دریافت مجوز پلاک بین‌المللی حضور پیدا کند. وی با اشاره به اینکه گمرک غرب تهران صرفا برای خودرو‌های پلاک تهران خروج موقت صادر می‌کند، یادآور شد: زائران دیگر استان‌ها نیز می‌توانند به نزدیک‌ترین گمرک محل زندگی خود مراجعه کرده و پس از اخذ کدینگ به صورت الکترونیکی تشریفات خروج موقت خودروی خود را انجام دهند.
 
واکنش ایران به تحریم جدید آمریکا

ایسنا، بهرام قاسمی در واکنش به اعلام لیست جدیدی از شرکت‌های ایرانی تحریم شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا آنرا بخشی از جنگ و فشار روانی آمریکا دانست و گفت: این اقدام را توهین آشکار ایالات متحده آمریکا به سازو کار‌های حقوقی و بین المللی می‌دانیم که برخاسته از خودخواهی و کینه ورزی کور دولت آمریکا با ملت ایران است.

قاسمی افزود: دولت آمریکا برخلاف ادعا‌ها و اظهارات ریاکارانه خود در حمایت از مردم ایران، با اینگونه اقدامات در راه بهره مندی آن‌ها از روابط اقتصادی خارجی و ارتباط اقتصادی و تجاری با جامعه بین المللی سنگ اندازی و مانع تراشی می‌کند و به صورتی ظالمانه و ناعادلانه و برخلاف موازین حقوق بین المللی و حقوق بشری منافع آن‌ها را با تهدید مواجه می‌کند که البته راه به جایی نخواهند برد.سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به قرار موقت اخیر صادر شده از سوی دیوان بین المللی دادگستری که از آمریکا می‌خواهد از دست زدن به هر اقدامی که مناقشه را تشدید کرده و یا دامنه آن را گسترش داده و حل آن را دشوارتر کنند، خودداری کند، گفت: رفتار‌ها و رویکردی که دولت آمریکا در پیش گرفته است و عدم پایبندی این کشور به سازو کارها، قواعد و حقوق بین المللی نه تنها منافع مردم ایران بلکه ثبات و امنیت جهان را مورد تهدید قرار می‌دهد؛ این در حالی است که ایران و جامعه بین المللی با حسن‌نیت می‌کوشند که پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، زمینه‌های تحقق و دستیابی ایران به منافع خود در این توافق بین المللی را فراهم نمایند.
 
آجیل مشکل‌گشا برای زائران اربعین

مهر، آیین بین المللی رزق زائر، تهیه آجیل به یاد شهدای مدافع حرم برای زائران اربعین حسینی (ع) با حضور خانواده شهدای مدافع حرم برگزار می‌شود.

قتل خاشقچی تاثیری بر تحریم‌های ایران دارد؟/ احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در ۱۲ استان/ حق‌السکوت ۱۰۰ میلیون دلاری ریاض به واشنگتن
این مراسم روز جمعه ۲۷ مهرماه از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل بقعه شیخ طرشتی واقع در خیابان آزادی، بلوار شهید اکبری برگزار خواهد شد.در این مراسم که با همت گروه فرهنگی فائزون برای سومین سال در حال برگزاری است، خانواده شهدای مدافع حرم تصاویری از شهدای جهانی مدافع حرم از ملیت‌های ایرانی، عراقی، لبنانی، افغانی، سوری و پاکستانی را همراه با بسته‌های آجیل برای توزیع در پیاده روی اربعین آماده می‌کنند.هدف از این طرح آشنایی بیشتر زائران خارجی اربعین حسینی با شهدای جهان اسلام و مدافعین حرم است.
 
قتل خاشقچی تاثیری بر تحریم‌های ایران دارد؟

تسنیم، مقامات آمریکا نگرانند که قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی و تغییر موضع عربستان نسبت به سرنوشت او می‌تواند طرح فشار بر ایران را بر هم بزند و قول کمک عربستان برای جلوگیری از اختلال بازار نفت را به خطر بیندازند.

به گفته مقامات آمریکا این وضعیت دشوار در زمانی کاملا نامناسب گریبان‌گیر دولت ترامپ شده، زمانیکه قرار است تحریم‌ها علیه ایران را اجرایی کند تا تمام صادرات نفت خام این کشور متوقف شود.ولی آمریکا برای پیشبرد این استراتژی روی رابطه اش با عربستان حساب می‌کرد تا کمک کند جریان جهانی تولید نفت ادامه یابد و قیمت نفت افزایش پیدا نکند. همچنین قصد داشتند با هم بر روی سیاست جدید تسلط بر ایران در خاورمیانه کار کنند.اگر این طرح برنامه ریزی شده دقیق ادامه می‌یافت، عربستان می‌توانست درآمد‌های نفتی خود را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. ولی کنگره آمریکا در حال تصمیم‌گیری در مورد مجازات عربستان به خاطر پرونده خاشقجی است. این یکی از دلایل گفتگوی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با بن سلمان است.
 
توضیحات وزیر آموزش و پرورش درباره "تعطیلات زمستانی" مدارس

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به طرح تعطیلات زمستانی دانش‌آموزان، گفت: فعلا هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده و همه چیز در حد طرح اولیه است.

قتل خاشقچی تاثیری بر تحریم‌های ایران دارد؟/ احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در ۱۲ استان/ حق‌السکوت ۱۰۰ میلیون دلاری ریاض به واشنگتن
وی با اشاره به برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر اینکه تعطیلات زمستانی برای دانش‌آموزان نیازمند مصوبه مجلس است، اظهار داشت: برخی نمایندگان مجلس معتقدند که این طرح نیازمند مصوبه مجلس و قانون است، اما در حال رایزنی با مجلس درباره جزئیات و تشریح دلایل این طرح هستیم.وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بعید است تعطیلات زمستانی دانش‌آموزان به سال تحصیلی جدید که در آن قرار داریم، برسد، اما رایزنی‌ها و جلسات با مجلس در این زمینه ادامه دارد.
 
واکنش روسیه به انفجار در جزیره کریمه

سرگئی ملیکوف معاول اول رئیس گارد ملی روسیه امروز چهارشنبه گفت: انفجار شهر کرچ در شبه جزیره کریمه اقدام تروریستی بود که با استفاده از یک بمب دست ساز انجام شد. رسانه‌های روس صبح امروز اعلام کردند انفجار گاز در کالج پلی‌تکنیک در شهر کرچ در شبه جزیره کریمه روسیه ۱۰ کشته و تعدادی زخمی برجای گذاشته است.
 
تغییر موضع ترامپ مقابل عربستان در موضوع خاشقچی

دونالد ترامپ"‌رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه گفت که مقصر معرفی کردن عربستان در ناپدید شدن "جمال خاشقجی" روزنامه نگار منتقد عربستانی نمونه دیگری از "گناهکار بودن تا زمانی که بی گناهی ثابت شود" می‌باشد.

قتل خاشقچی تاثیری بر تحریم‌های ایران دارد؟/ احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در ۱۲ استان/ حق‌السکوت ۱۰۰ میلیون دلاری ریاض به واشنگتن
ترامپ این اظهارات را در جریان مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس مطرح کرد تا بار دیگر وی از دولت عربستان در برابر اتهامات مطرح شده درباره ناپدید شدن خاشقجی دفاع کند.جمال خاشقجی نویسنده ۵۹ ساله سعودی روز سه‌شنبه ۱۰ مهر (دوم اکتبر) پس از آنکه برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری سعودی در استانبول رفت، ناپدید شد که این موضوع به نگرانی‌ها درباره امنیت وی دامن زد، مقامات سعودی ادعا کرده‌اند که وی از سفارت خارج شده، اما نامزد وی این موضوع را رد می‌کند، رسانه‌ها به نقل از برخی مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که این منتقد مشهور سعودی در کنسولگری کشته شده است.مقام‌های ریاض هرگونه دست داشتن در قتل خاشقجی را رد کرده‌اند و این در حالی است مقام‌های اطلاعاتی ترکیه اعلام کرده اند که فایل‌های صوتی و تصویری از بازداشت، شکنجه و قتل خاشقجی توسط ماموران سعودی در کنسولگری استانبول در اختیار دارند.
 
احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در ۱۲ استان

ایرنا، سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد بر اساس تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، رشد ابر، رگبار و رعدو برق و وزش باد موقتی شدید و احتمال آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن موقتی مسیل‌ها و رودخانه‌ها در بعدازظهر و اوایل شب به ترتیب زیر پیش‌بینی می‌شود:

چهارشنبه ۹۷/۰۷/۲۵: شمال بوشهر و برخی مناطق فارس.

پنجشنبه ۹۷/۰۷/۲۶: فارس، بوشهر، نیمه غربی کرمان، شمال خوزستان، شرق لرستان، جنوب و غرب اصفهان، شمال چهارمحال و بختیاری، نیمه جنوبی کهگیلویه و بویراحمد.

جمعه ۹۷/۰۷/۲۷‌: فارس، غرب کرمان، شمال هرمزگان، لرستان، جنوب کهگیلویه و بویراحمد، غرب خوزستان، غرب چهارمحال و بختیاری، جنوب کردستان و شرق کرمانشاه.

از این رو توصیه می‌شود برای کاهش خسارات احتمالی تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *