از رسوایی فساد مالی در پارلمان اروپا چه می‌دانیم؟

12:19 - 02 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۰۵۰۳۶
واکنش‎ها به رسوایی مالی در میان نمایندگان پارلمان اروپا همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری میزان - تحقیقات درباره رسوایی مالی که در حال حاضر پارلمان اروپا را در برگرفته چرخش چشمگیری پیدا کرده است.

به گزارش «فرانس 24»، انتظار می‌رود افشاگری‌های جدید تحقیقات را تسریع کند و دیگر مظنونان را بیشتر درگیر این موضوع کند.

هنگامی که مقامات بلژیکی در 9 دسامبر 2022 (18 آذر)، 20 یورش به 19 خانه در بروکسل انجام دادند، «پیر آنتونیو پانزری»، عضو سابق پارلمان اروپا، یکی از نخستین افرادی بود که به دلیل نقش در فساد در بالاترین کرسی «دموکراسی اروپایی» بازداشت شد.

«پانزری» 67 ساله به تازگی به طور غیرمنتظره‌ای، گفت که با تحقیقات پلیس بلژیک همکاری خواهد کرد و آنچه را که در مورد اتهاماتی از جمله فساد، پولشویی و جنایت سازمان یافته در میان اعضای پارلمان، دستیاران و لابیگران پارلمان اروپا می‌داند، فاش خواهد کرد.

افشاگری‌های «پانزری» همچنین تأثیر غیرقابل انکاری بر سه مظنون اصلی دیگر این پرونده خواهد داشت؛ «اوا کایلی»، یکی از معاونان یونانی پارلمان اروپا، «فرانچسکو جورجی»، شریک زندگی «کایلی» و دستیار پارلمانی یک نماینده ایتالیایی پارلمان اروپا و «نیکولو فیگا تالامانکا»، دبیرکل ایتالیایی سازمان غیردولتی «بدون صلح عدالت وجود ندارد».

به همراه «پانزری»، این سه نفر از زمان بازداشت خود به اتهام جرایمی از جمله مشارکت در یک سازمان جنایی، فساد مالی و پولشویی در بازداشت به سر می‌برند.

در قلب این اتهامات، ادعاهایی وجود دارد که چهار مظنون کلیدی و شبکه‌ای از دیگر افراد دخیل، در ازای تأثیرگذاری بر تصمیمات سیاسی، مقادیر زیادی پول نقد از قطر و مراکش دریافت کرده‌اند. البته این دو کشور این ادعاها را رد کرده‌اند.

پی‎یر آنتونیو پانزری

پس از بازداشت «پانزری» در 9 دسامبر (18 آذر)، پلیس بلژیک 600 هزار یورو پول نقد در خانه او در بروکسل و 17 هزار یورو در خانه خانوادگی او درمنطقه «لمباردی» ایتالیا کشف کرد.

طبق گزارش روزنامه ایتالیایی Corriere della Sera در 22 دسامبر (یکم دی)، «پانزری» و خانواده‌اش همچنین «دارایی‌های قابل توجهی از جمله حساب‌های بانکی مشترک و املاک و مستغلات داشتند که نمی‌توان آنها را تنها با درآمد یک نماینده پارلمان اروپا که 10 سال در این سمت فعالیت کرده، به دست آورد.

اوا کایلی

جست‎وجوی اولیه از پدر «کایلی» به بازداشت او در تلاش برای فرار با چمدانی پر از صدها هزار یورو منجر شد. این موضوع باعث شد دخترش مصونیت دیپلماتیک خود را از دست بدهد که به او به عنوان نماینده پارلمان اروپا اعطا شده بود.

پس از جست‌وجو در اقامتگاه «کایلی» در بروکسل، کیسه‌هایی پر از اسکناس به ارزش 150 هزار یورو کشف شد.

«کایلی» که در سن 29 سالگی جوانترین نماینده تاریخ پارلمان یونان شد، از آن زمان به اتهام مشارکت در یک سازمان جنایی، فساد مالی و پولشویی متهم شد و همچنان در بازداشت پلیس به سر می‌برد.

از زمان بازداشت، «کایلی» پیوسته مدعی بی‌گناهی خود شده و وکیلش گفته که او از وجود کیسه‌های پول نقد که در اقامتگاهش پیدا شده بود، اطلاع نداشته است. در عوض، او انگشت اتهام خود را به سمت «فرانچسکو جورجی»، شریک زندگی خود گرفته و او را به «خیانت به اعتماد» متهم کرده است.

فرانچسکو جورجی

روزنامه‌های بلژیکی «فرانچسکو جورجی» را مظنون اصلی در تحقیقات توصیف کرده‌اند و این در حالی است که از بازداشت وی پنج هفته گذشته است.

از زمان دستگیری وی به همراه «کایلی»، حساب بانکی مشترک «جورجی» و «کایلی» در یونان تحت تحقیقات قرار گرفته و هفت هزار مترمربع زمینی که این زوج با استفاده از حساب بانکی در جزیره «پاروس» خریداری کرده بودند، مورد بررسی قرار داده است.

در 22 دسامبر، رویترز گزارش داد که دو مظنون مرتبط با پرونده «جورجی» به دریافت رشوه از قطر در ازای تأثیرگذاری بر تصمیمات پارلمان اروپا در مورد این کشور حاشیه خلیج فارس اعتراف کرده‌اند.

نیکولو فیگا تالامانکا

«نیکولو فیگا تالامانکا»، ملیت ایتالیایی نیز در 9 دسامبر بازداشت و به مدت 5 روز در بازداشت بود و سپس با یک برچسب الکترونیکی آزاد شد. با این حال، از آن زمان این تصمیم لغو شد و از 27 دسامبر، «فیگا-تالامانکا» در بازداشت به سر می‌برد و در انتظار محاکمه است.

«فیگا تالامانکا» رئیس سازمان غیردولتی « بدون صلح عدالت وجود ندارد» است که توسط سیاستمدار ایتالیایی و نماینده سابق پارلمان اروپا، «اما بونینو» تأسیس شد و بر مسائل حقوق بشر و حاکمیت قانون تمرکز دارد.

این سازمان مظنون به پرداخت پول به نمایندگان پارلمان اروپا است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *