طرح مطالعات فضای سبز باغ جهانی پهلوان‌پور مهریز تهیه شد

14:24 - 24 مهر 1397
کد خبر: ۴۶۰۳۰۷
معاون میراث‌فرهنگی استان یزد از تهیه طرح مطالعات فضای سبز باغ جهانی پهلوانپور خبر داد.

طرح مطالعات فضای سبز باغ جهانی پهلوان‌پور مهریز تهیه شد

به‌گزارش گروه جامعه ، باغ جهانی پهلوانپور مهریز یکی از ۹ باغ ثبت جهانی مجموعه باغ ایرانی است که در شهرستان مهریز در ۳۰ کیلومتری یزد قرار دارد. باغ پهلوانپور در محله مزویرآباد شهرستان مهریز در دوره قاجاریه احداث شده است. وسعت این بنا بیش از پنج هکتار است. این باغ در تاریخ ۱۳۸۱/۷/۷ به شماره ۶۳۳۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ساشا ریاحی مقدم معاون میراث فرهنگی استان یزد امروز با اعلام این مطلب گفت: با توجه به اهمیت پایش و حفاظت پوشش گیاهی این باغ جهانی به عنوان یک نمونه باغ اربابی روستایی و تغییرات اقلیمی که در طی این سال‌ها در فلات مرکزی ایران روی داده است، اداره کل میراث فرهنگی استان یزد توسط پایگاه باغ جهانی پهلوانپور مهریز و با همکاری واحد مبارزه با آفات و عوامل آسیب رسان بیولوژیک، مطالعه، حفاظت و نگهداری فضای سبز باغ را در رئوس برنامه‌های خود قرار داد.

وی با اشاره به اینکه مطالعه پوشش گیاهی و تجزیه آبی که برای آبیاری باغ استفاده می‌شود و همچنین آزمایش خاک در بخش‌ها و کرت‌های مختلف نتایج قابل توجهی ارائه داده است بیان داشت: باغ پهلوان‌پور از طریق دو رشته قنات شاه‌حسینی و مزویرآباد آبیاری می‌شود. آزمایش آب این دو رشته قنات نشان داد که آب آن از نظر عناصر غذا و شوری و سنگینی آب مشکلی ندارد. ولی آزمایش خاک در کرت‌های مختلف نتایج متفاوتی نشان داد به طوریکه در یکی از کرت‌ها لازم است خاک آنرا به خاک مناسب جایگزین کنیم. در بعضی از کرت‌ها با کمبود شدید پتاس و در بعضی دیگر با کمبود فسفات و آهن مواجه هستیم که لازم است کود‌های شیمیایی به همراه کود پوسیده دامی استفاده شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *