شیوع گسترده مصرف مواد مخدر در انگلیس؛ سونامی مصرف ماری جوآنا در راه است

21:40 - 25 مهر 1397
کد خبر: ۴۶۰۲۹۵
بر اساس آمار ارائه شده از سوی اداره ملی آمار انگلیس، شمار مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در این کشور و ولز در سال گذشته، از زمان آغاز طرح ثبت مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر به بالاترین میزان خود رسیده است.
به گزارش گروه بین الملل ، آمار مرگ و میر به دلیل مصرف مواد مخدر در دهه گذشته در انگلیس افزایش یافته است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی اداره ملی آمار، شمار مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در انگلیس و ولز در سال گذشته، از زمان آغاز طرح ثبت مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر به بالاترین میزان خود رسیده است.
 
 
 
شیوع گسترده مصرف مواد مخدر در انگلیس؛ سونامی مصرف ماری جوآنا در راه است

شایان ذکر است اسکاتلند که میزان مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در آن تقریبا ۲.۵ برابر بیش از همه انگلسی بود، در اروپا رکورددار است.
 
 

جمع آوری اطلاعات دقیق مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در انگلیس به دلیل عدم تعریف دقیق مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر دشوار و پیچیده است. براساس اعلام موسسه غیرانتفاعی دارویی Drug Wise، این اصطلاح را می‌توان برای توصیف آوردوز ناشی از مصرف زیاد سهوی یا عمدی و به قصد خودکشی به کار برد. ضمن این که این اصطلاح شامل مرگ و میر بر اثر رانندگی در حال مستی و مرگ و میر بر اثر تزریق مواد مخدر نیز می‌شود.
 
سالانه چند نفر در اثر مصرف مواد مخدر در انگلیس جان خود را از دست می‌دهند؟

در مجموع میزان مرگ و میر مستقیم و غیر مستقیم ناشی از مصرف مواد مخدر در سال ۲۰۱۷ در انگلیس و ولز برابر با ۳۷۵۶ مورد بوده است؛ یعنی به ازای هر یک میلیون نفر ۶۶.۱ مرگ در سال ۲۰۱۷ ثبت شده است در حالی که این میزان در سال ۱۹۹۳، ۴۲.۹ و در سال ۲۰۰۸، ۵۳ مورد بوده است.
 
گزارش‌ها حاکی از آن است که از هر ۱۲ نفر ۱ نفر یعنی ۸.۵ درصد بزرگسالان ۱۶ تا ۵۹ سال انگلیس و ولز در سال ۲۰۱۷ مواد مخدر غیرقانونی مصرف کرده اند.

انگلیس در سال‌های اخیر با نگرانی بزرگتری مواجه شده است؛ افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف تفریحی مواد مخدر به پنج برابر شدن آمار مرگ و میر مصرف قرص‌های روان گردان و سه برابر شدن مرگ و میر مصرف کوکائین انجامیده است.

اما بحران بزرگ‌تر انگلیس مصرف مخدر ماری جوآنا است. اگرچه داشتن و مصرف این ماده مخدر در انگلیس غیرقانونی است، اما همچنان مهمترین ماده مخدر غیرقانونی مورد مصرف در این کشور است و کوکائین در مرتبه بعدی قرار دارد.
 
سالانه چند نفر در اثر مصرف مواد مخدر در انگلیس جان خود را از دست می‌دهند؟

در سال ۱۶-۲۰۱۵ اداره کل نظارت بر جرایم انگلیس و ولز آماری منتشر کرد که نشان می‌دهد ۲.۱ میلیون نفر از جمعیت این کشور معادل ۶.۵ درصد بزرگسالان سنین ۱۶ تا ۵۹ در سال گذشته ماری جوآنا مصرف کرده‎اند. نکته قابل تامل مصرف بالای این مواد در سنین ۱۶ تا ۲۴ سال است که حدود ۹۷۵ هزار نفر از آنان معادل ۱۵.۸ در سال گذشته ماری جوآنا مصرف کردند.
 

شواهد نشان می‌دهد که مصرف کنندگان این مواد در دراز مدت به اختلالات شدید روانی از جمله روانپریشی و افسردگی مبتلا می‌شوند. تحقیقات انجام شده درباره اثرات این مواد نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی در میان مصرف کنندگان این ماده مخدر بسیار بالا است. ضمن این که مصرف زودهنگام این ماده مخدر سبب افزایش احتمال بیماری‌های روانی مانند دو قطبی یا اسکیزوفرنی می‌شود.
 
سالانه چند نفر در اثر مصرف مواد مخدر در انگلیس جان خود را از دست می‌دهند؟
 
علاوه بر موارد فوق، مرگ و میر ناشی از مصرف فنتانیل، مسکن ضد درد قوی که با هروئین و سایر مواد مخدر آمیخته شده است، در سال ۲۰۱۶ جان ۵۸ نفر و در سال ۲۰۱۷ جان ۷۵ نفر را گرفته است. این آمار در حالی افزایش می‌یابد که سازمان بهداشت عمومی انگلیس درباره مخلوط کردن این قرص با هروئین و سایر مواد مخدر هشدار داده است. کاهش بودجه درمان سو مصرف مواد مخدر نیز به افزایش شمار مرگ و میر می‌افزاید.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *