خودمراقبتی باعث صرفه جویی ۷ درصدی در درمان می شود

10:43 - 23 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۹۹۵۱
دسته بندی: جامعه ، عمومی
سخنگوی وزارت بهداشت از فواید خودمراقبتی در جامعه و همچنین آمار فوت شدگان در اثر مصرف قرص برنج خبر داد.

خودمراقبتی  باعث صرفه جویی ۷ درصدی در درمان می شود

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرج حریرچی اظهار داشت:در حال با توجه به گسترش فضای مجازی برای پیشگیری آسیب‌های اجتماعی و روانی راهی جز خود مراقبتی وجود ندارد وآموزش مهارت خود مراقبتی، بهترین مسیر برای بهداشت و سلامت در سطح روانی، اجتماعی و معنونی است.

وی  گفت:نوجوانان و جوانان که مهم‌ترین کاربران دیجیجتال و فضای مجازی هستند ودنیایی متفاوت از دنیای بزرگسالان دارند می‌توانند با خود مراقبتی به بهداشت و سلامت از هر سطحی دست پیدا کند. طبق آمار ۸۵ درصد مراقبت‌های بهداشتی از خود مراقبتی بهره مند می‌شوند که این خود مراقبتی‌ها باعث کاهش ۴۰ درصدی مراجعه به پزشکان، کاهش ۱۷ درصدی مراجعه به پزشکان متخصص، ۵۰ درصد کاهش مراجعه به اورژانس، ۴۰ درصد کاهش و ۷ درصد صرفه جویی در درمان می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به ینکه متاسفانه در ۵ ماهه در هر روز دو نفر از مصرف قرص برنج جان خود را از دست داده اند افزود:امسال ۳۰۸ نفر فوتی بر اثر استفاده از قرص برنج داشتیم، که ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی عدم مراجعه ایرانیان به روانشناس و روانپزشک ریشه را در پایین بودن سطح سواد سلامت روان و در نتیجه عدم وجود مهارت لازم برای خود مراقبتی دانست و گفت: اگر به این مساله توجه کنیم که میزان مراجعه ایرانیان به روانشناس و روانپزشک پایین است، موضوع اختلالات روانی می‌تواند به موضوعی پیچیده و مزمن تبدیل شود.

 حریرچی تاکید کرد: خودمراقبتی در سلامت روان منجر به افزایش سواد سلامت روان می‌شود، بدین معنی که خود آگاهی و باور‌های افراد در مورد اختلالات روانپزشکی افزایش می‌یابد و به شناسایی، مدیریت یا پیشگیری از این اختلالات کمک می‌کند. افزایش سواد سلامت روان منجر می‌شود توانایی شناخت اختلالات روانپزشکی را داشته باشیم، بدانیم چگونه اطلاعات حوزه سلامت روان راجستجو کنیم، عوامل خطر سلامت روان و علل اختلالات روانپزشکی را بشناسیم، نسبت به انواع کمک‌های بهداشتی درمانی آگاهی داشته باشیم و استفاده به موقع انجام دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه جوانان و نوجوانان بیشتر روز در اینترنت با تجربه جرایم سایبری و بازی‌های خشونت آمیز روبرو هستند، تصریح کرد: به طور کلی جوانان و نوجوانان روزانه در معرض آسیب‌های روانی و اجتماعی می‌باشند و ارتقای سواد سلامت روان از طریق آموزش خودمراقبتی را می‌توان راهکاری در این زمینه دانست.

وی نوجوانی و جوانی را زمانی قطعی برای مداخلات پیشگیرانه مانند رفتار‌های خودمراقبتی دانست و گفت: براساس آمار‌های منتشر شده حداقل ۲۳ درصد از شهروندان ایرانی از نوعی اختلال روانپزشکی رنج می‌برند و نیازمند دریافت خدمات سلامت روان هستند.

 حریرچی در پایان تصریح کرد: مهمترین روش‌ها و تکنیک‌های خودمراقبتی در سلامت روان را شامل آموزش مهارت خودآگاهی، مهارت حل مساله، مهارت‌های ارتباطی، مهارت مدیریت خشم و استرس و مهارت همدلی کردن هستند

وی گفت: درخواست وزارت بهداشت این است که اقدامات خیرخواهانه به گونه‌ای نباشد که در مورد کار‌های خیریه، قصه چوپان دروغگو در ذهن مردم تداعی شود و پیشنهاد می‌کنیم که مردم قبل از هرگونه کمکی از صحت موضوع مطلع شده و بعد کمک کنند.

معاون کل وزارت بهداشت، یاد آور شد: اخیراً با موردی مواجه شدیم که بیماری قبلا درمان شده و پدرش قبل از تولد فرزند، اهدای عضو کرده و هزینه اش را نیز دریافت کرده است، اما در فضای رسانه‌ای به گونه‌ای دیگر جلوه داده شد که در مورد بررسی این موضوع دادستانی وارد عمل شده و اقدامات لازم نیز انجام خواهد شد.

 حریرچی گفت: بعضی از اتفاقات از بنیان دروغ است، برای مثال برخی افراد با در دست داشتن نسخه MRI در مساجد و اماکن عمومی درخواست کمک مالی دارند و وقتی پزشکی قصد کمک به آن‌ها را دارد، امتناع می‌کنند، این نشان می‌دهد که این افراد بیمار نیستند و فقط می‌خواهند کمک مالی جمع آوری کنند

سخنگوی با بیان این که در ٩٨ درصد موارد، دارو‌های بیماران مبتلا به سرطان، حداکثر با دریافت ٥ تا ١٠ درصد حق فرانشیز به آن‌ها ارائه می‌شود، گفت: در مورد کودکان مبتلا به سرطان نیز بیش از ٩٠ درصد هزینه‌ها توسط طرح تحول سلامت، تقبل می‌شود.

 حریرچی با بیان این که در سراسر کشور موسسه‌های معتبر خیریه از جمله محک و مهرانه در زمینه جمع آوری کمک‌های مالی برای بیماران فعالیت دارند، گفت: موسسات خیریه سالانه ١٧٠٠ میلیارد تومان در محیط دانشگاه‌های علوم پزشکی صرف پروژه‌های عمرانی جاری کرده اند.

حریرچی خاطرنشان کرد: اگرچه ما نیاز به اقدامات خیریه داریم، اما اقدامات خیریه‌ای بهتر است به صورت سازماندهی شده، مردمی و خودجوش باشد.

وی افزود: اکثر خیّرین علاقه‌ای به رسانه‌ای کردن اقدامات خود ندارند، چراکه معتقدند رسانه‌ای شدن ارزش کار خیر را کم می‌کند

وی تصریح کرد: متاسفانه ۷۵ درصد معابر پایتخت برای نابینایان مناسب نیست. حدود ۲۵ درصد از معابر پایتخت برای نابینایان بهسازی شده است و این وضعیت برای نابینایان دردیگر شهر‌ها نامطلوب‌تر است.
 
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مراقبت‎های بازتوانی نابینایی و کم‎بینایی به دو دسته بزرگ، وسایل کم‎بینایی (اپتیکی) و غیر آن (مانند عصای سفید و خط بریل) طبقه‎بندی می‎شود و از سوی دیگر ناظر بر اقدامات بازتوانی اجتماعی و شغلی و آموزشی است، تاکید کرد: ناآگاهی بیماران و ارجاع ندادن آنان به نظام درمانی برای دریافت این خدمت و در درجات بعدی مکانیزم‎های حمایتی خانواده و جامعه و عوامل فرهنگی در کنار مسایلی همچون پوشش ناکافی بیمه‎ نیز از جمله مهمترین موانع بهره مندی و استفاده از خدمات به شمار می‌رود.
وی اقدامات انجام شده به منظور توانمند سازی اجتماعی و فردی افراد معلول را ناکافی دانست و گفت: براساس گزارش انجمن نابینایان، میزان بیکاری در افراد نابینا و کم بینا بیش از ۶۰ درصد برآورد شده است.
 
 حریرچی تصریح کرد: دسترسی به خط بریل در کل کشور به دلیل کمبود مربی برای آموزش و هزینه بالای دستگاه، ضعیف و دسترسی به رایانه‎های مناسب به منظور کاربران نابینایان نیز برای نابینایان تحصیلکرده حدود ۴۰ درصد تخمین زده می‎شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به رایج بودن استفاده از قرص برنج در کشور، به ویژه در نواحی شمالی کشوربرای نگهداری برنج و سایر غلات در انبار‌ها و جلوگیری از تأثیر مخرب آفات اشاره کرد و گفت: عواملی مانند قیمت پایین و پتانسیل سمیت زایی بالا و قابل در دسترس بودن قرص برنج، سبب بروز مسمومیت‌های حاد عمدی و تصادفی و در نهایت مرگ و میر می‌شوند.
 
وی افزود:هر چند در سالیان اخیر اقداماتی جهت کاهش تولید، ممنوعیت و محدودیت در فروش آن‌ها انجام شده ولی آمار نسبتاً بالای مسمومیت‌های ناشی از این عوامل، به ویژه در استان‌های شمالی کشور و تهران، خود، گویای لزوم برخورد جدی‌تر با این معضل است.
 
 حریرچی اظهار داشت: در ۳۵ سال اخیر، موارد زیادی از مسمومیت با میزان مرگ و میر بالای ثانویه به استفاده از قرص برنج در تمام دنیا گزارش شده است که به جز موارد نادری از آن‌ها که به صورت تصادفی بوده، عمده آن‌ها به علت خودکشی بوده است.
 
وی با بیان اینکه از ابتدای فروردین تا پایان مرداد امسال ٣٠٨ نفر بر اثر مسموم شدن با قرص برنج در کشور جان خود را از دست داده اند، گفت: یعنی هر روز دو نفر، که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۳۰.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد، مسموم شده اند.
 
 حریرچی تصریح کرد: متاسفانه در سال گذشته نیز آمار فوتی‌های قرص برنج نسبت به سال قبل از آن با رشد ۷ درصدی مواجه بود.

مسمومیت باقرص برنج هیچ درمان و پادزهر اختصاصی ندارد

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه از سال ۱۳۹۰ تا اول شهریور امسال ۴ هزار و ۱۰۹ نفر در کشور بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند، تاکید کرد: مسمومیت باقرص برنج هیچ درمانی ندارد و هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی فقط شامل اقدامات حمایتی است.

وی با تاکید بر اینکه اقدام اصلی، پیشگیری است، اظهار داشت: در پیشگیری از مسمومیت‌های گوارشی به ویژه مسمومیت‌های تصادفی در اطفال، آگاه سازی خانواده‌ها و هم اقدامات عمومی جهت پیشگیری از خودکشی مهم است.

 حریرچی با اشاره به اینکه تظاهر به خودکشی برای جلب توجه در تعدادی از افراد وجود دارد که متاسفانه در مورد قرص برنج در قریب به اتفاق موارد منجر به مرگ دلخراش می‌شود، تصریح کرد: باید اقدامات وسیع و سختگیرانه برای جلوگیری از توزیع قرص برنج انجام شود.
 
انتهای پیام


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *