دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان سیستان و بلوچستان: فضای مجازی باید مدیریت شود

13:59 - 27 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۸۳۳۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان سیستان و بلوچستان گفت: فضای مجازی باید مدیریت و آگاهی های لازم به مردم داده شود.

خبرگزاری میزان-معاون رئیس کل دادگستری استان در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در پنجمین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان که با عنوان امنیت سایبری زیرساخت های اینترنتی دستگاه های حاکمیتی و راهبردهای پیشگیری از جرایم اینترنتی برگزار شد،گفت: فضای مجازی باید مدیریت و آگاهی های لازم به مردم داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی اظهار کرد: مقوله ی فضای مجازی و امنیت سایبری از موضوعات مهم و حایز اهمیت امنیت ملی و آسیب های اجتماعی تلقی می گردد و یکی از دغدغه های جدی مقام معظم رهبری، اهمال در مدیریت فضای مجازی در سنوات اخیر تلقی شده است.

وی ادامه داد: رهاکردن مدیریت فضای مجازی به ضرر مردم تمام می شود و ضروری است در جهت تسهیل استفاده کاربران و مردم از شبکه اطلاعات و فضای مجازی بومی گام های بیشتری برداریم.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی افزود: در حوادث اخیر تمام الگوهای ایجاد اغتشاشات، دعوت به تجمعات غیرقانونی، نشر اکاذیب، توهین به مقدسات و آموزش های مرتبط با نحوه و چگونگی راه اندازی آشوب های خیابانی در اپلیکیشن های خارج از کشور رویت شد.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان با اشاره به گستردگی کاربران فضای مجازی بیان کرد: بدون شک با این حجم از کاربران شبکه های اجتماعی در کشور، هرگونه اهمال یا انفعال در ارتقای سواد رسانه ای مخاطبان مترادف با خیانت به امنیت کشور و آرمان های انقلاب است و متولیان امر باید این مقوله را مدنظر قرار دهند، چراکه بنا به تعبیر و فرمایشات مقام معظم رهبری، بی گمان فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد .

معاون رئیس کل دادگستری استان در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم افزود : رهبر معظم انقلاب اسلامی سالهاست که دغدغه ی غفلت از فضای مجازی را مطرح کردند، اما اینکه مطالبات ایشان تا چه حد برآورده شده، سوالی است که متأسفانه پاسخ مشخصی ندارد.

وی ادامه داد: فضای مجازی هرچند در ایجاد فرصت های شغلی دانش بنیان، عدالت برخورداری و دسترسی به خرید آسان، توسعه ی کارآفرینی و خدمات آموزشی، تحصیلی و درمانی یا دسترسی آسان و رایگان به اطلاعات و خدمات نقش انکارناپذیری دارد،اما بدون شک در صورت غفلت از رعایت برخی سرفصل های امنیتی یا مهارت های رسانه ای؛ منجربه تغییر جدی در سبک زندگی افراد می شود.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان گفت: خوشبختانه ظرفیت های مناسب قانونی و زیرساختی مانند قانون جرایم رایانه ای یا اساسنامه مرکزملی فضای مجازی در کشور تنظیم یا راه اندازی شده است.

وی افزود: اما متاسفانه پس از ده سال از ابلاغ تشکیل مرکز ملی فضای مجازی کشور در جلسه شورای عالی امنیت ملی و با استناد به حکم مقام معظم رهبری، کماکان این شورا در بسیاری از استان ها از جمله سیستان و بلوچستان به صورت متناظر تشکیل نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی ادامه داد: علاوه بر این در حوزه ی ارتقای آگاهی های همگانی در حوزه جرایم رایانه ای، علیرغم تنوع و تکثر این جرایم و آسیب ها، کمتر محتوای نوآورانه و خلاقانه تولید و به دست مخاطبان رسیده یا کارگاه های تخصصی و کاربردی برای جامعه ی هدف و یا عموم شهروندان به صورت محدود توسط متولیان امر برگزار شده است.

وی به اهم جرایم و آسیب های اجتماعی فضای مجازی پرداخت و گفت: جرایم علیه محرمانگی داده ها و سامانه های رایانه ای و مخابراتی، شنود غیرمجاز، جاسوسی رایانه ای، جعل رایانه ای، تخریب و اخلال در داده ها یا سامانه های رایانه ای و مخابراتی، سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه، جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی و بازنشر محتویات نامناسب صوتی یا تصویری یا اعمال خشونت آمیز در شبکه های اجتماعی، همگی از مصادیق مجرمانه در فضای مجازی تلقی می شود که باید با آموزش همگانی در این مباحث ورود جدی و خلاقانه کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *