پرداخت مبلغ ١٩٩ هزار و ٨٧٥ تومان برای ویزای اربعین/خدمات‌دهى به زوار از دهم صفر تا سه روز بعد از اربعین/ تا این لحظه ۵۵۰ هزار نفر برای دریافت ویزای اربعین ثبت نام کرده‌اند

10:50 - 22 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۹۶۶۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده براى مراسم اربعین، اظهار کرد: زائرین اربعین براى ویزا مبلغ ١٩٩ هزار و ٨٧٥ تومان به بانک عامل پرداخت می‌کنند.
پرداخت مبلغ ١٩٩ هزار و ٨٧٥ تومان برای ویزای اربعینبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور امروز یکشنبه در جریان نشست خبری خود با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای برگزاری هرچه مطلوب‌تر مراسم اربعین اظهار کرد: مدیریت مراسم اربعین یک امر چندوجهی و حساس است و هیچ مناسبتی در سراسر جهان به حساسیت این مراسم نیست. چرا که در یک مدت ده الی پانزده روزه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر از کشور ایران وارد کشور عراق می‌شوند.
 
وی با اشاره به فعالیت ۲۰ دستگاه کشور در زمینه برگزاری هرچه مطلوب‌تر مراسم اربعین گفت: در ستاد اربعین ۱۳ کمیته برای امور مختلف تشکیل شده همچنین ما در سال جاری ۳۱ ستاد استانی نیز برای مراسم اربعین تشکیل داده‌ایم؛ علاوه برا ینها، در عراق نیز ۱۳ کمیته و ۵ قرارگاه جهت برگزاری مراسم اربعین تشکیل شده است.
 
ذوالفقاری در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه ۹ ماده‌ای میان ایران و عراق در رابطه با برگزاری مراسم اربعین، تصریح کرد: در تفاهم‌نامه ۹ ماده‌ای منعقد شده میان ایران و عراق تمام جزئیات مربوط به برگزاری مراسم اربعین قید شده است؛ در این تفاهم‌نامه اموری همچون روادید، خدمات، ارسال امکانات و حمل و نقل مدنظر قرار گرفته و مشکلاتی که در سنوات گذشته در مراسم اربعین شاهد آن‌ها بودیم با انعقاد تفاهم‌نامه مزبور و تمهیدات در نظر گرفته شده در ذیل آن مرتفع خواهد شد.
 
 ذوالفقارى اظهار کرد: زائرین اربعین براى ویزا مبلغ ١٩٩ هزار و ٨٧٥ تومان به بانک عامل پرداخت می‌کنند.
 
وى تصریح کرد: با برنامه‌ریزى صورت گرفته با موکب داران، خدمات دهى از نظر اسکان و تغذیه، از دهم صفر تا سه روز بعد از اربعین خواهد بود.
 
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با اشاره به اقدامات شهرداری تهران برای مراسم اربعین سال جاری گفت: شهرداری تهران همانند سنوات گذشته برای برگزاری مراسم اربعین برنامه‌هایی را تدارک دیده که امیدواریم برنامه موردنظر شهرداری تهران برای مراسم اربعین امروز در صحن شورای شهر تهران تصویب شود.
 
وی با اشاره به تجهیز زیرساخت‌ها برای مراسم اربعین گفت: از سال گذشته تاکنون به محور‌های مواصلاتی در مرز‌های چهارگانه، ۸۴ کیلومتر راه اصلی اضافه شده است، همچنین ایمنی مسیر‌ها و نصب علایم نیز صورت گرفته است.
 
ذوالفقاری با اشاره به تقویت گیت‌های پایانه‌های مرزی جهت سهولت در خروج زوار، تصریح کرد: در سه مرز مهران، چزابه و شلمچه ۲۰۰ گیت مستقر شده همچنین در مرز خسروی هم ۶۰ گیت آماده وجود دارد.
 
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با اشاره به سایر تجهیز زیرساخت‌ها جهت سهولت در تردد زوار اربعین گفت: در مجموع ۴ مرز کشور، ۴۰۰ پارکینگ آماده شده همچنین خط لوله آب چزابه با ظرفیت تامین آب برای ۳۰۰ هزار نفر تامین شده است.
 
وی ادامه داد: روزانه ۴۰۰ هزاربسته آب تصفیه شده برای توزیع میان زوار اربعین تولید می‌شود؛ همچنین روشنایی و نصب برج‌های نوری در پارکینگ‌های پایانه‌های مرزی برای تامین روشنایی شب صورت گرفته است؛ علاوه بر این‌ها کناره‌گذر‌های مرز‌های مهران و چزابه برای کاهش بار ترافیکی اصلاح شده و امیدواریم در روز‌های باقیمانده آسفالت کناره‌گذر‌های مهران نیز صورت گیرد که با این کار ترافیک به وقوع پیوسته در سال گذشته در مرز مهران را شاهد نخواهیم بود.
 
ذوالفقاری با اشاره به موضوع ساماندهی موکب‌ها گفت: تاکنون هزار و ۹۴۵ موکب شناسنامه‌دار از سوی ستاد اربعین ساماندهی شده‌اند و همچنان درخواست‌هایی برای استقرار موکب به ستاد اربعین ارائه می‌شود.
 
وى بیان داشت: امسال ٢٠ دفتر و ٤ کنسولگرى در ٢٤ نقطه کشور، اقدام به صدور روادید اربعین می‌کنند.
 
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با اشاره به شهر‌های کشور که دفاتر صدور روادید اربعین در آن‌ها دایر است، گفت: شهر‌های تهران، کرمانشاه، مشهد، اهواز، اصفهان (دو نقطه)، همدان، اراک، کرمان، یزد، مشهد، هرمزگان، قم، بوشهر، شیراز، ایلام، سوسنگرد، آبادان، اردبیل، بیرجند، گلستان، تبریز، کرج و ساری شهر‌هایی از کشور هستند که در آن‌ها دفاتر صدور روادید اربعین دایر شده است.
 
وی با بیان اینکه در نتیجه توافق صورت گرفته با دولت عراق ویزای اربعین به صورت انفرادی صادر می‌شود گفت: تا این لحظه ۵۵۰ هزار نفر برای دریافت ویزای اربعین ثبت نام کرده‌اند و تا امروز با توجه به استعلام صورت گرفته از سفارت عراق، ۴۶۴ هزار ویزار برای زوار اربعین صادر شده است.
 
ذوالفقاری با اشاره به مبلغ عوارض خروج از کشور در ایام اربعین گفت: برای زواری که از طریق زمینی به عتبات عالیات در ایام اربعین اعزام شوند عوارض خروج از کشور دریافت نمی‌شود؛ همچنین هزینه کارگزاری که در شرایط عادی صد هزار تومان است در ایام اربعین به ۱۵ هزار تومان کاهش یافته است.
 
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با اشاره به خدمات درمانی و بیمه‌ای برای زوار اربعین گفت: خدمات درمانی و بیمه‌ای در شرایط عادی برای زوار ۳۳ هزار تومان است که این میزان در ایام اربعین به ۲۰ هزارتومان تقلیل می‌یابد؛ علاوه براین خدمات بیمه‌گذار نیز افزایش یافته است.
 
وی با اشاره به معافیت زوار اربعین از پرداخت عوارض گمرکی تصریح کرد: مطابق با برآورد‌ها حدود ۵ هزار کامیون، امکانات و تجهیزات لازم برای رفاه حال زوار را از ایران به آن سویمرز در عراق منتقل می‌کنند که در شرایط عادی هزینه عبور هر کامیون صد دلار است؛ اما با توافقات صورت گرفته با دولت عراق مقرر شده این کامیون‌ها از پرداخت عوارض گمرکی معاف باشند.
 
ذوالفقاری با اشاره به تمهیدات امنیتی یبرای برگزاری مراسم اربعین گفت: برقراری امنیت در داخل خاک عراق بر عهده دولت عراق است، اما کمیته امنیت ستاد اربعین در ایران همکاری‌ها و مشورت‌هایی را با مراجع ذی‌صلاح در عراق داشته و اتهدیدات امنیتی احصاء شده است.
 
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور تاکید کرد: در اربعین سال ۹۵ دو اتفاق تروریستی، سه روز قبل و سه روز بعد از اربعین در سامرا و حله اتفاق افتاد که این امر نشان می‌داد تروریست‌ها با توجه به کاهش تدابیر امنیتی در روز‌های قبل و بعد از اربعین، زوار را هدف حملات خود قرار می‌دهند؛ لذا با تمهیدات اندیشیده شده مقرر شده که تدابیر امنیتی از قبل از آغاز مراسم اربعین آغاز شود و تا پایان تخلیه کامل زائرین از عراق، ادامه داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: با توجه به وقوع حادثه تروریستی در اهواز، در داخل ایران نیز تدابیر و تمهیدات امنیتی ویژه‌ای در مسیر‌های منتهی به مرز‌ها و در پایانه‌های مرزی اتخاذ خواهد شد.
 
ذوالفقاری با اشاره به نکاتی ضروری که باید مورد نظر زوار اربعین قرار گیرد، گفت: زائران عزیز حضرت اباعبدالله الحسین باید توجه داشته باشند که بدون ویزا عبور از مرز ممنوع است و افرادی که غیرمجاز و بدون ویزا وارد خاک عراق شوند به تحمل ۶ ماه حبس محکوم خواهند شد لذا از همه زائران عزیز انتظار داریم به هیچ‌وجه بدون ویزا به پایانه‌های مرزی مراجعه نکنند.
 
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در ادامه با اشاره به تعداد روز‌های کم باقیمانده تا اربعین گفت: از همه متقاضیان زیارت اربعین درخواست داریم که برای دریافت ویزا در همین هفته در سامانه سماء متعلق به سازمان حج و زیارت ثبت‌نام کنند و مطمئن باشند ظرف ۲۴ ساعت ویزای آن‌ها صادر خواهد شد.
 
وی اظهار کرد: امروز یک تصمیم قطعی اتخاذ شد که بر مبنای آن افرادی که برای صدور گذرنامه به دفاتر پلیس +۱۰ تهران مراجعه می‌کنند در همانجا با تحویل مدارک مرتبط با صدور ویزای اربعین می‌توانند همزمان هم گذرنامه و هم ویزای خود را در درب منازلشان دریافت کنند.
 
ذوالفقاری افزود: برخی عناصر سودجو چنین تبلیغ می‌کنند که با مبالغ کمتر توانایی اخذ ویزا برای زوار اربعین را دارند که توصیه ما به زائران عزیز این است که به این افراد مراجعه نکنند چرا که ویزا‌های آن‌ها جعلی است.
 
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه امسال همه زائران با اخذ بیمه وارد عراق می‌شوند گفت: در سنوات گذشته قریب به ۶۰ نفر از کسانی که دچار حوادث تروریستی و سایر حوادث در داخل عراق شدند بدون بیمه بودند لذا امسال به سفارت عراق نیز اعلام شد که بدون بیمه برای هیچ زائری ویزا صادر نکند.
 
وی افزود: افرادی که مدت اعتبار گذرنامه آن‌ها کمتر از شش ماه است برای صدور گذرنامه جدید مراجعه کنند. چرا که برای این افراد ویزا صادر نخواهد شد.
 
ذوالفقاری با اشاره به ضرورت رعایت مقررات کشور عراق از سوی زائران ایرانی در ایام اربعین گفت: در ماه‌های گذشته شایعاتی در مورد برخی زائران عراقی در ایران مطرح شد و همچنین حوادثی در بصره اتفاق افتاد؛ لذا بر همین اساس از زائران ایرانی درخواست داریم که در ایام اربعین تجلی وحدت دو ملت ایران و عراق را به نمایش گذارند.
 
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: زائرانی که قبل از تخفیف صورت گرفته اقدام به اخذ ویزای اربعین کرده‌اند در بعد از مراسم مبلغی را که اضافه‌تر از هزینه ۱۹۹ هزار و ۸۷۵ تومانی پرداخت کرده‌اند را دریافت خواهند کرد و اضافه این مبلغ به آن‌ها عودت داده می‌شود.
 
وی گفت: مدت اعتبار روادید اربعین دو ماه و مدت اقامت در عراق یک ماه است؛ همچنین مهراربعین در سال جاری از روی ویزا‌ها برداشته شده است.
 
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در پاسخ به سوالی پیرامون امکان اعزام زائر از مرز چیلات دهلران در سال جاری گفت: زیرساخت‌های مرز چیلات دهلران توسط ایران آماده شده است، اما عراقی‌ها هنوز برای پذیرش زائر از این مرز اعلام آمادگی نکردند لذا مرز دهلران برای اربعین امسال پذیرای زائری نخواهد بود.
 
وی با اشاره به امکان اعزام زائر از مرز خسروی گفت: در مرز خسروی نیز همه زیرساخت‌ها از طرف ایران آماده است و ما تنها منتظر اعلام موافقت دولت عراق برای پذیرش زوار از این مرز و تامین امنیت آن‌ها هستیم؛ طبیعی است که اگر دولت عراق تامین امنیت زواری که از مرز خسروی وارد این کشور می‌شوند را نپذیرد ما از این مرز اعزام زائر نداشته باشیم.
 
ذوالفقاری در پایان در پاسخ به سوالی پیرامون انسداد مرزی در منطقه مهران گفت: سال گذشته تعداد معدودی افراد سعی داشتند به صورت غیرقانونی و از برخی نقاط مرزی در منطقه مهران وارد عراق شوند که در سال جاری در منطقه مرزی مهران در مساحتی به طول ۱۰ کیلومتر کنترل فیزیکی خواهیم داشت.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *