مراسم اربعین امسال باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد

16:41 - 21 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۹۵۵۰
رئیس تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مراسم اربعین امسال باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد، گفت: همت والای جوانان کشور را می‌شناسم به طوری که آنها اگر قرض هم بکنند در مراسم اربعین شرکت می‌کنند.
مراسم اربعین امسال باشکوه‌تر از سالهای گذشته برگزار خواهد شد

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی عصر امروز (شنبه ۲۱ مهر) در حاشیه بازدید از نمایشگاه تخصصی فناوری‌های دانش‌بنیان که در بوستان گفتگو تهران در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: اربعین یک نماد و نمودی است که عاشورا گم نشود.

وی ادامه داد: ما برای هیچکدام از امامان‌مان اربعین نداریم و این مراسم بزرگ فقط برای امام حسین (ع) برگزار می‌شود و دلیلش هم این است که عده‌ای می‌خواستند عاشورا در عاشورا بماند و یاد کربلای حسین (ع) هیچ‌گاه در دل‌ها و زبا‌ن‌ها نماند.

رییس تولیت آستان قدس رضوی افزود: خداوند خواست عاشورا روز تولد عاشوراییان باشد و امروز هم اربعین نمادی برای باقی ماندن عاشوراست.

وی با بیان اینکه دلدادگان به امام حسین (ع) سال‌ها تلاش کردند اربعین پر جلوه بماند، ادامه داد: در سال‌های اخیر روابط بسیار خوبی بین ایران و عراق برقرار است؛ همچنین این دو کشور ارتباط خوبی با دیگر کشور‌های دنیا دارند لذا در اربعین شاهد یک شکوه بی‌نظیر از حضور همه افراد از کشور‌های مختلف هستیم که می‌آیند و راهپیمایی بی‌نظیری را شکل می‌دهند.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه انسان می‌تواند نماد جبهه متحد مقاومت را در اربعین ببیند، عنوان کرد: دشمنان اگر نگران یک جبهه مقاومت در لبنان بودند، امروز جلوه جبهه مقاومت اسلامی را می‌توانند در عراق و در بین نجف و کربلا ببینند.

وی عنوان کرد: امسال برخی نگران هستند که مشکلات اقتصادی باعث شود جوانان از ایران کمتر در مراسم اربعین شرکت کنند، اما من نگران این مشکل نیستم؛ نه اینکه نگران مشکلات اقتصادی کشور نباشم بلکه همت والای جوانان کشور را می‌شناسم به طوری که آن‌ها اگر قرض هم بکنند در مراسم اربعین شرکت می‌کنند. این همت چنان اثری دارد که نمی‌گذارد اربعین کم‌سو و کم‌رونق شود. مراسم اربعین امسال باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین با اشاره به توجه ویژه آستان قدس رضوی به فناوری‌های دانش بنیان، گفت: صندوق سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان رضوی با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان از محل واگذاری و فروش سهام آستان قدس در پروژه «مشهد مال» تاسیس شده است.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه بسیار حائز اهمیت است که خدمات ما در آستان قدس به زائرین  توسط ابزارهای فناورانه باشد، گفت: در جریان محرومیت زدایی از چهره کشور بخش‌های زیادی فعال هستند و آستان نیز به سهم خود فعالیت می‌کند. در این بخش نیز اگر از ابزارهای فناورانه بتوان استفاده کرد، آستان قدس متقاضی آن است.
تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: آستان قدس در حوزه هایی مثل حوزه اقتصادی عرضه کار فناورانه دارد. در حوزه دارو نیز کارهای خوبی انجام شده است. در ارتباط با کشاورزی مزرعه هایی که به شکل وقفی در اختیار آستان است در خدمت ایده های دانش بنیان قرار گرفته است. در حوزه پرورش بذر که در بخش کشاورزی کالای استراتژیکی محسوب می‌شود نیز گام‌های قابل توجهی برداشته شده است.

وی اظهار کرد: در بحث تسهیل‌گری موضوع دانش بنیان، آستان قدس برنامه ریزی کرده تا صندوق پژوهش فناوری آستان قدس برای حمایت از فناوران تشکیل شود؛  با این صندوق می‌توان در راستای رشد و تسهیل پروژه‌های پژوهشی برای عزیزانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند جنبه حمایت‌گری ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه ما در آستان قدس رضوی آنچه داریم مربوط به وقف و نذر مردم است، گفت: هیچ بودجه دولتی برای آستان در نظر گرفته نشده است. اگر شرکت هایی  نیز در آستان قدس فعالیت می کنند، از پول وقف تهیه شده‌اند.

حجت الاسلام رئیسی یادآور شد: البته برخی از شرکت‌های زیر نظر آستان، شرکت‌هایی هستند که به موجب طلب‌های آستان از دولت به آستان قدس واگذار شده‌اند. از آنجایی که از ماموریت‌های اصلی من در آستان قدس، ساماندهی امور اقتصادی است به همین جهت برای نائل آمدن به این هدف توجه ویژه‌ای به فناوری های دانش بنیان داشته ایم. ما معتقدیم کار دانش بنیان می تواند در تمامی حوزه ها از جمله کشاورزی و خدمات به زائرین، مثمر ثمر باشد.

وی افزود: از سوی دیگر در دانشگاه امام رضا(ع) که زیر نظر آستان قدس است، دانشجویان ما در حوزه های مختلف علمی در حال فعالیت هستند. ما کمیسیونی به نام کمیسیون علم و فناوری داریم که هم در حوزه های اقتصادی و هم در حوزه های کلان آستان قدس در حال فعالیت است. به نظر می رسد که باید حرکات ما در تمامی حوزه ها آمیخته با علوم دانش بنیان باشد.

تولیت آستان قدس رضوی در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت ها انتخاب شده هستند یا هر موسسه دانش بنیانی می تواند از تسهیلات صندوق حمایت آستان قدس استفاده کند، بیان کرد: در صندوق پژوهش و فناوری رضوی که مربوط به حمایت و تسهیل‌گری کارهای فناورانه است، تقاضای متقاضیان به ویژه شرکت‌های نوپا و کارهای توام با خلاقیت و نوآوری، حتما مورد حمایت آستان قدس قرار خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: جای جای این نمایشگاه جلوه «ما می‌توانیم» است و هرکس می گوید در کشور نمی تواند کار به دست جوانان سپرده شود و گره کار به دست آنها به دست آنها باز شود، یا جوانان را نشناخته‌ یا کشور را نشناخته است.

حجت‌الاسلام رییسی تصریح کرد:  شاهد هستیم که امروز جوانان از دانشگاه‌های مختلف کشور دور هم جمع شده‌اند و دستاوردی صددرصد ایرانی را به سرانجام رسانده اند و می‌بینیم که با حمایتی که از آنها به عمل آمده، محصولاتی کاملا عملیاتی و قابل رقابت تولید کرده‌اند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که حمایت‌های شما از شرکت‌های دانش‌بنیان شامل شرکت‌های کل کشور می‌شود یا اینکه شرکت‌های خاصی مدنظر شما هستند، عنوان کرد:  اصولا حمایت باید از سوی دولت صورت گیرد و ما نیز به عنوان نهادی که از فعالیت‌های فناورانه حمایت می‌کند در حد خودمان از این شرکت‌ها حمایت می‌کنیم و هدف ما این است که بگوییم باید از اینگونه فعالیت‌ها در کشور حمایت شود.

حجت الاسلام رییسی تاکید کرد؛ شاید کار ما قبل از اینکه بخواهد بودجه هنگفتی داشته باشد حرکتی نمادین برای حمایت از جوانان در عرصه های علمی باشد که می تواند عرصه های بسیار گسترده ای را پیش روی جوانان باز کند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: حمایت های صندوق آستان قدس تنها از شرکت های دانش بنیان فعال در استان خراسان نیست ولی اعتبارات ما به قدری نیست که بتواند نیازهای کل کشور را پاسخ دهد.

انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *