پس لرزه شکست طرح ترامپ در نشست شورای امنیت درباره ایران؛ دومینوی اخراج به نیکی هیلی رسید

6:55 - 20 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۸۷۲۹
یکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز سه شنبه در اقدامی که واشنگتن را شوکه کرد، از استعفای خود از نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در پایان سال و ترک دولت خبر داد.
به گزارش گروه بین الملل ، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز سه شنبه در اقدامی که واشنگتن را شوکه کرد، از استعفای خود از نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در پایان سال و ترک دولت خبر داد.
 
فرماندار سابق کارولینای جنوبی که به همراه ترامپ در کاخ سفید برای اعلام این خبر حضور یافت، از این دوران به عنوان یکی از افتخارات زندگی خود یاد کرده و مدعی شد: "اکنون آمریکا مورد احترام است ... همه کشورها می‌دانند اگر ما اعلام کنیم کاری را انجام می‌دهیم حتما آن را انجام خواهیم داد. "
 
هیلی که به دلیل بروز اختلافات با رئیس جمهور آمریکا بیش از دیگران در مظان اتهام نویسنده ناشناس نیویورک تایمز بودن مواجه شده بود، ماه گذشته در واشنگتن پست نوشت: "من وقتی با رئیس جمهور ترامپ به چالش می‌خورم، این کار را مستقیما انجام می‌دهم."
 
پس لرزه شکست طرح ترامپ در نشست شورای امنیت درباره ایران؛ دومینوی اخراج به نیکی هیلی رسید
 
وی که از مخالفان سرسخت ترامپ در دوران انتخابات ۲۰۱۶ بود، پس از انتخاب وی به ریاست جمهوری تغییر موضع داده و از حامیان وی شده بود.
 
 
 
هیلی در مقاله مذکور نوشت: "البته من در خصوص همه مسائل با رئیس جمهور موافق نیستم. اما زمانی که مخالفتی وجود دارد، این مخالفت می‌تواند به شکل صحیح یا نادرست مطرح شود. "
 
 
پس لرزه شکست طرح ترامپ در نشست شورای امنیت درباره ایران؛ دومینوی اخراج به نیکی هیلی رسید
 
سی ان ان ضمن بررسی موضوع استعفای نیکی هیلی از سمت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، انتقاد‌های شدید وی از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۶ را دلیل این تصمیم ترامپ اعلام کرده است.
 
یکی از منابع نزدیک به کاخ سفید در گزارشی که در روز سه شنبه در هافینگتون پست منتشر شد، ضمن گمانه زنی درباره علت برکناری هیلی نوشت که این امکان وجود دارد که فساد و ناکارآمدی مالی هیلی مانند رسوایی‌هایی دیگر بخش‌های دولت سبب برکناری هیلی شده باشد.
 
 
پس لرزه شکست طرح ترامپ در نشست شورای امنیت درباره ایران؛ دومینوی اخراج به نیکی هیلی رسید

دیلی میل نیز روز سه شنبه نوشت: گروه «شهروندان حامی مسئولیت‌پذیری و اخلاق در واشنگتن» روز دوشنبه از نیکی هیلی، به دلیل نقض اخلاق حرفه‌ای کارکنان دولت و پذیرش پرواز‌های خصوصی با هواپیما‌های مجلل از سه سرمایه‌دار، به طور رسمی شکایت کرده بود. این پرواز‌ها که تاکنون چند مقام دیگر دولت ترامپ را نیز گرفتار کرد در نهایت به کناره گیری تام پرایس، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا، انجامید.

در همین حال شبکه خبری الجزیره به نقل از منابع خبری، عامل اصلی برکناری هیلی از نمایندگی آمریکا در سازمان ملل را ناکامی هیلی در میزبانی موفقیت آمیز جلسه شورای امنیت سال جاری سازمان ملل اعلام کرد. الجزیره نوشت انتظار می‎رفت این جلسه با محوریت ایران که ریاست آن بر عهده دونالد ترامپ بود، بتواند جامعه جهانی را علیه ایران در این نشست بسیج کند، اما با واکنش‌های صریح متحدان اروپایی آمریکا مواجه شد؛ به گونه‌ای که اکثر حاضران از خروج آمریکا از برجام انتقاد کردند.

هیل و برخی منابع خبری دیگر پیشتر از قصد هیلی برای نامزدی در ریاست جمهوری ۲۰۲۰ خبر داده بودند. اما هیلی سه شنبه هنگامی که در کنار ترامپ برای اعلام خبر استعفای خود ایستاده بود، گفت بر خلاف آن چه در برخی رسانه‌ها آمده قصد نامزد شدن برای ریاست جمهوری در انتخابات آتی آمریکا را ندارد و به حمایتش از دونالد ترامپ ادامه خواهد داد.
 
 
پس لرزه شکست طرح ترامپ در نشست شورای امنیت درباره ایران؛ دومینوی اخراج به نیکی هیلی رسید

سی.ان.ان در گزارشی مدعی شد: هیلی احتمالا جانشین جیمز متیس، وزیر دفاع دولت آمریکا خواهد شد که بنا به اعلام برخی منابع خبری از زمان خروج آمریکا از برجام روابطش با وی روز به روز تیره‌تر شده است. اگرچه صحت این اخبار با توجه به اظهارات ترامپ درباره حضور هیلی در دولت در آینده نزدیک، نمی‌تواند مورد استناد قرار بگیرد، اما می تواند مهر تائیدی بر غیر قابل کتمان بودن  اختلافات گسترده در دولت آمریکا باشد؛ زیرا بنا به اعلام سی.ان.ان، جان بولتون مشاور شورای عالی امنیت ملی آمریکا و برخی از اعضای این شورا به ترامپ توصیه کرده بودند که در صورت دریافت درخواست استعفای هیلی، با آن مخالفت نکند.
 
برکناری او بلافاصله پس از پایان دادگاه کاوانا و عضویت وی در دیوان عالی دادگستری از دیگر مواردی است که بازار گمانه زنی‌ها در ارتباط با این موضوع را داغ می‌کند.

در حالی که از مدتی پیش موضوع مداخله ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر، دختر و داماد ترامپ در برکناری هیلی مطرح شده بود، وی روز گذشته با رد این گمانه‎زنی گفت: "من نمی‌توانم به اندازه کافی از خوبی‌های ایوانکا و جرد کوشنر بگویم. جرد نابغه‌ای است که هنوز شناخته نشده است. " ادعایی که به نظر می‌رسد با طرح جایگزینی ایوانکا ترامپ در نمایندگی سازمان ملل از سوی شخص ترامپ چندان هم نادرست نباشد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *