۵ نکته بهداشتی ویژه زائران اربعین

13:54 - 17 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۸۵۰۵
در این ایام افراد بسیاری درحال برنامه‌ریزی برای حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی هستند. اما حضور در این هماش بزرگ شیعیان نیاز به آمادگی‌های لازم پیش از سفر دارد.
۵ نکته بهداشتی ویژه زائران اربعینبه گزارش گروه فضای مجازی ،همزمان با نزدیک‌شدن به ایام اربعین‌حسینی، علاقه وصف‌نشدنی میان دوستداران حضرت امام (ع) ایجاد می‌شود. در این ایام افراد بسیاری درحال برنامه‌ریزی برای حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی هستند. پیاده‌روی یکی از اعمال توصیه شده در ماه صفر به شمار می‌آید، به همین دلیل هر ساله تعداد زیادی از شیعیان با پای پیاده به سمت کربلا حرکت می‌کنند تا روز اربعین به زیارت بپردازند. اما حضور در این همایش بزرگ شیعیان نیاز به آمادگی‌های لازم پیش از سفر دارد؛ رسانه‌های مختلف نیز نکات بسیاری را توسط کارشناسان مطرح کرده‌اند.

کفش طبی؛ مناسب‌ترین کفش

چه کفشی بپوشیم، یکی از سوالاتی است که زائران اربعین پیش از سفر مطرح می‌کنند. مناسب‌ترین کفش برای این سفر، کفش طبی دارای پاشنه نرم است. این کفش باعث می‌شود به کمر ضربه وارد نشود. با توجه اینکه هنگام پیاده‌روی پا متورم می‌شود، توصیه ما استفاده از کفش‌های بندار است؛ داشتن کفش بنددار موجب می‌شود بتوانید کمی کفش را گشاد کنید تا به پا فشار کمتری وارد شود.این یک توصیه اساسی است: حتما سعی کنید از کفش راحت استفاده کنید، اگر کفشتان ذره‌ای پای شما را اذیت می‌کند این اذیت در آن حجم پیاده‌روی غیرممکن خواهد بود. زائران کشور‌های عربی معمولا از دمپایی‌های راحتی در این سفر استفاده می‌کنند، این دمپایی‌ها نیز برای این سفر مناسب است.

کوله خوب به چه کوله‌ای گفته می‌شود؟

سعی کنید از کوله‌پشتی استفاده کنید. کوله‌پشتی یک کوله برای این سفر بود، راحت‌ترین نوع بار جهت حمل در این مسافت کوله‌هایی است که کامل روی دوش قرار می‌گیرد، در غیر این صورت از ساک‌های چرخدار که تحمل این مسافت را داشته باشند، استفاده کنید.در کوله‌تان حتما چفیه، کلاه، چتر و عینک داشته باشد. حتما باید صابون (به صورت مایع دستشویی یا خمیر صابون که در داروخانه‌ها وجود دارد) را در کوله‌پشتی خود قرار دهید و مرتب به شست وشوی دست‌ها اقدام کنید؛ چراکه شست‌وشوی دست‌ها با مایع دستشویی از سرماخوردگی، ابتلا به بیماری‌های مختلف، چون اسهال، استفراغ و ... جلوگیری‌ می‌کند.

نیازی به حمل مواد خوراکی نیست!

ما توصیه‌ای به حمل مواد خوراکی نداریم، تقریبا می‌توان گفت: همه نوع خوراکی در طول مسیر پیاده‌روی به صورت نذری در اختیار زائران قرار می‌گیرد. در خیلی از موارد صاحبان موکب‌ها (هیأت‌هایی که بین راه چادر زده‌اند) به اصرار شما را مجبور می‌کنند از خوراکی‌های آن‌ها بردارید.از ابتدای تا انتهای مسیر موکب‌های از کشور‌های مختلف و البته بیشتر مردم عراق شکل گرفته است. اما توصیه ما این است: سالاد و سبزی‌های خام و مواد غذایی، گوشت، مرغ و ماهی که کم‌پخته شده باشد یا غذا‌هایی که دوباره گرم شده است، شیر، پنیر، بستنی و دیگر محصولات لبنی غیرپاستوریزه، غذا‌های نگهداری‌شده در دمای اتاق و مواد غذایی کنسروشده نجوشیده یا باد کرده و سوراخ‌شده با بوی نامطبوع استفاده نشود. تاکید بر محدودیت مصرف غذا‌های آبکی و میوه‌های شسته‌نشده ازجمله مواردی است که در حین سفر باید رعایت کرد.

ماسک و کرم تاول فراموش نشود!

با توجه به تراکم جمعیت در اربعین، استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از ویروس‌ها و میکروب‌ها موثر خواهد بود، بر این اساس بهتر است زائران به تعداد روز‌های سفر، ماسک همراه داشته و روزانه یک ماسک را استفاده کنند.خانم‌ها بهتر است پارچه نرم مشکی مستطیل که جلوی صورت را بگیرد، تهیه کنند و به آن کش بدوزند و چیزی شبیه پوشیه درست کنند تا در طول مسیر از سرما و گردوغبار محافظت شوند. مواظب باشید تاول نزنید، کرم مناسب برای تاول و عرق‌سوز همراه داشته باشید. شب‌ها در محل پاشنه پا از پماد ویتامین «آ د» استفاده کنید و اگر امکان دارد شب پا‌ها را ٢٠ تا ٣٠ سانتی متر بالاتر نگه دارید.

داروها؛ فراموش نشود!

زائرانی که دارو مصرف می‌کنند (مانند بیماران قلبی- عروقی، دیابتی یا مبتلایان به فشار خون بالا) باید دارو‌های خود را حداقل برای مصرف ١٥ روز همراه داشته باشند. درواقع افراد بیش از مقدار مصرف، دارو‌های خود را همراه داشته باشند و این دارو‌ها را نیز در محلی قرار دهند که به هیچ وجه آن‌ها را فراموش نکنند. همچنین نسخه دارو‌های مصرفی را به همراه داشته باشید تا اگر اتفاقی برای دارو‌ها افتاد پزشکان بتوانند دارو‌ها را تهیه کنند. تزریق واکسن آنفلوانزا و مننژیت فراموش نشود.افراد دیابتی توجه داشته باشند، چون پیاده‌روی فعالیت زیادی محسوب می‌شود که برای آن‌ها غیرطبیعی است، باید بیشتر از خود مراقبت کنند. به تعداد روز‌هایی که در سفر هستید، جوراب به همراه داشته باشید و هر شب جوراب‌های خود را از پا خارج کنیدو با دقت پا‌های خود را شست وشو دهید؛ این کار انرژی بهتری به زائر می‌دهد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *