رونمایی از بسته‌های جدید خدمات الکترونیک قضایی / توسعه دفاتر خدمات قضایی تا پایان سال/حدود ۶۷ درصد ابلاغیه‌ها به صورت الکترونیکی است

11:27 - 17 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۸۴۴۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رییس هیات مدیره کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کشور گفت: در حال حاضر ۴۸۹ دفتر در کشور انجام وظیفه می‌کنند که تا پایان سال تقریبا ۲ هزار دفتر خدمات الکترونیک قضایی خواهیم داشت.
رونمایی از بسته‌های جدید خدمات الکترونیک قضایی / توسعه دفاتر خدمات قضایی تا پایان سال/حدود ۶۷ درصد ابلاغیه‌ها به صورت الکترونیکی استبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، محمد رضا دشتی اردکانی دبیر ستاد خدمات الکترونیک قضایی و رییس هیات مدیره کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کشور در نشست خبری به مناسب هفته خدمات الکترونیک قضایی که صبح امروز در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه برگزار شد، اظهار کرد: رو شنبه به نام روز ثنا نامگذاری شده است و نخستین اجلاس سراسری خدمات الکترونیک قضایی در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود و از بسته‌های جدید خدمات قضایی رو نمایی می‌شود.

وی ادامه داد: روز یکشنبه با عنوان روز خدمات الکترونیک و طرح توسعه زیرساخت، روز دوشنبه با عنوان ابلاغ الکترونیک، روز سه شنبه روز مراقبت الکترونیکی نامگذاری شده است و روز چهارشنبه و پنج شنبه در مشهد مقدس همایش سراسری دفاتر الکترونیک قضایی برگزار خواهد شد.

دشتی اردکانی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۸۹ دفتر در کشور انجام وظیفه می‌کنند که تا پایان سال تقریبا ۲ هزار دفتر خدمات الکترونیک قضایی خواهیم داشت.

دبیر ستاد خدمات الکترونیک قضایی اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۶۷ درصد ابلاغیه‌ها به صورت الکترونیکی است.

دشتی اردکانی از فراخوان ثبت نام دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در مراکز استان‌ها و شهر تهران خبر داد و گفت: متقاضیان این دفاتر می‌توانند از ۲۳ مهر ماه تا دهم آبان ماه سال جاری در این فراخوان شرکت کنند.

وی اضافه کرد: همچنین در هفته خدمات الکترونیک قضایی از طرح آگهی الکترونیکی در تهران نیز رونمایی خواهد شد.

دبیر ستاد خدمات الکترونیک قضایی تصریح کرد: اگر افرادی از دفاتر خدمات قضایی در تهران، مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها شکایت دارند می‌توانند به سایت عدل ایران مراجعه کنند و شکایت خود را در آن سایت ثبت نمایند.

وی ادامه داد: همچنین افراد می‌توانند برای طرح شکایت به مراکز فناوری اطلاعات نیز حضورا مراجعه کنند، ولی پیشنهاد ما این است که چنانچه افراد شکایتی دارند آن را به صورت الکترونیکی ثبت کنند، شبکه بازرسی در سراسر کشور سازماندهی شده است و معاونین فناوری اطلاعات هر گونه شکایت را به سرعت مورد رسیدگی قرار می‌دهند.

دبیر ستاد خدمات الکترونیک قضایی خاطرنشان کرد: بیشترین تخلفات در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شکایت شکلی است و اغلب مردم اصرار می‌کنند شکایت‌شان با فلان مدرک ارسال شود که در اینجا بعضا مدارک ناقص است و مشکل ایجاد می‌شود.

دشتی اردکانی افزود: پرداخت هزینه‌های دادرسی و حق الزحمه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با دستگاه‌های کارت خوانی است که در مراکز وجود دارد و مردم به هیچ عنوان وجه نقدی پرداخت نمی‌کنند لذا بیشترین تخلفات شکلی است.

دشتی اردکانی در ادامه نشست خبری خود گفت: در زمینه ارائه ثبت شکوائیه که قبلا در خصوص چک‌های بی محل بود در هفته خدمات الکترونیک قضایی از 89 عنوان رونمایی می‌شود که 95 درصد فراوانی شکایت‌های کل کشور است.

وی گفت: همچنین در روز اول از این هفته در محل اجلاس سران، برای شرکت کنندگان سامانه ثنا را به صورت رایگان ثبت نام خواهیم کرد.

دبیر ستاد خدمات الکترونیک قضایی با بیان اینکه از هفته پایان مهرماه ثبت نام ثنا در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می شود به مزایای ابلاغ الکترونیکی اشاره کرد و افزود: صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها، امنیت اطلاعات افراد درسامانه ثنا و ابلاغ واقعی از مزایای این طرح است همچنین کمک به محیط زیست کشور با کاهش کاغذ، اطلاع رسانی به موقع و جامع از دیگر مزایا به شمار می‌رود.

رییس هیات مدیره کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کشور اظهار کرد: کسانی که دسترسی به اینترنت و گوشی تلفن هوشمند ندارند می توانند به دفاتر ما به صورت حضوری مراجعه کنند.

وی با اشاره به طرح پابند الکترونیکی گفت: در خارج از کشور قیمت آن 2700 الی 3000 یورو است اما در ایران با 2 میلیون و 200 هزار تومان انجام می شود.

دشتی اردکانی با اشاره به شرایط کسانی که می‌توانند از پابند الکترونیکی استفاده کنند، افزود: این افراد باید دارای خصوصیاتی باشند از جمله مرتکبین جرایم تعزیری از درجه 5 تا 8، پیش بینی اصلاح مرتکب، واجد اجرای دستورات دادگاه باشند و بتوانند ضرر و زیان شاکی را جبران کنند که این افراد می‌توانند تقاضای خود را به زندان ارسال نمایند.

دبیر ستاد خدمات الکترونیک قضایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا تا پایان امسال این پابندهای الکترونیکی به 1000 مورد می‌رسد، بیان داشت: این اتفاق قطعا تا پایان سال رخ می دهد، تاکنون به صورت پایلوت در برخی استانها انجام شده و قطعا تا آخر سال به رقم مورد نظر خواهیم رسید.

دشتی اردکانی با اشاره به آگهی‌های الکترونیکی بیان کرد: دیگر آگهی‌ها در روزنامه ها چاپ نمی شود و مردم می توانند به روزنامه رسمی در سایت adliran مراجعه کنند و آگهی خود را مشاهده نمایند.

وی در پاسخ به سوال درباره سازوکار نظارتی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: از نظر حاکمیتی در همه استانها و تهران بازرسان دفاتر را مورد بازرسی قرار داده‌اند و کانون خدمات الکترونیک قضایی هم در 7 استان از دفاتر یک به یک بازدید کرده‌اند و مشکلات و معایب مشاهده شده به دادگاه بدوی این دفاتر ارائه می شود و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دبیر ستاد خدمات الکترونیک قضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقاد مردم و برخی از روسای دادگستری ها در رابطه با قطع و وصل سامانه ها در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی خاطرنشان کرد : با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و انعقاد قرارداد در این رابطه قطعی خدمات در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نخواهیم داشت.

رییس هیات مدیره کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کشور اضافه کرد: مشکل قطع و وصل شدن سامانه فقط شامل مرکز فناوری اطلاعات نیست، از آنجایی که ما به سامانه ثبت احوال وصل هستیم اگر در آنجا مشملی وجود داشته باشد ما هم دچار مشکل میشویم از طرفی در مورد بخشی از قطعات و اقداماتی که باید انجام شود در تحریم هستیم. البته در ماه های اخیر میزان قطعی بسیار کم بوده و الحمدالله وضعیت مطلوبی داریم و انشالله با انعقاد قرارداد با بخش خصوصی خدمات به شکل مطلوبتری ارائه می شود.

دشتی اردکانی در پایان خاطرنشان کرد : تلفن رسیدگی به شکایات اداره کل خدمات الکترونیک قضایی در سراسر کشور 63977 می باشد.

 


برچسب ها: قوه قضاییه جلسه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *