کتاب عبور از سوئز تصویری از اقتدار نیروی دریایی

12:16 - 16 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۸۱۹۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
روایت خاطرات و وقایع فتح آبهای آزاد دنیا به دست دلاور مردان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کتاب "عبور از سوئز" توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، روایت خاطرات و وقایع فتح آبهای آزاد دنیا به دست دلاور مردان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کتاب "عبور از سوئز" توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.  

از دیرباز تاکنون ناو‌های جنگی نقش‌های تاثیر گذاری در طول تاریخ داشته اند و جنگ‌های بسیاری را رهبری و پیش برده اند تا جایی که عمدتا مسیر رخداد‌های نبرد‌های مهم و تاثیر گذار جهان را تغییر داده اند.

با توجه به اهمیت آبراه‌های دریایی در عرصه اقتصاد دریایی و گستردگی تردد کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها در دریاها؛ تامین امنیت دریایی یک ضرورت است. اما علاوه بر این ضرورت جهانی؛ ایران در محیط پیرامونی خود با تهدید‌های گسترده‌ای مواجه است. تجربه نزدیک به یک قرن نشان می‌دهد بیگانگان همواره به بهانه امنیت سازی در خلیج فارس عامل نا امنی و بحران سازی در منطقه بوده اند. هدف آن‌ها توجیه حضوردائم در مناطق با اهمیت ژئو پلیتیک وایجاد وابستگی امنیتی در منطقه به بیگانگان و فروش میلیارد‌ها دلار سلاح و حفظ پایگاه هایشان در منطقه است.

کتاب عبور از سوئز تصویری از اقتدار نیروی دریایی

اکنون نیروی دریایی ایران جایگاه قدرتمند خود را در عرصه صیانت از آب‌های ایران تثبیت کرده است و در انجام ماموریت‌های دریایی در آب‌های بین المللی با اقتدار مشارکت دارد و حضور قدرتمند نیروی دریایی ارتش ایران بعنوان تکیه گاهی اطمینان بخش در موضوع مبارزه با تروریسم در دریا‌ها شناخته می‌شود.

نیروی دریایی ارتش ایران در سال‌های اخیر بیش از ۵۰ ناوگروه به دریا‌های آزاد از جمله باب‌المندب، کانال سوئز، دریای مدیترانه و سواحل پاکستان، هند، سریلانکا، اندونزی، بندری در چین و نیز مقاصدی در جنوب آفریقا اعزام کرده است.

کشور ایران امروز جایگاه و نقش نیروی دریایی خود را به سطح نیرویی راهبردی ارتقا داده است. همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش خاطر نشان کردند: رشد و تحرک خوبی در نیروی دریایی فرماندهان آغاز شده و امروز نیروی دریایی بسیار پیشرفته‌تر و تواناتر از ۲۰ سال قبل است، اما این سطح از پیشرفت قانع‌کننده نیست و در همه بخش‌ها باید با عزم و روحیه، همت بلند، ابتکار و اقدام، حرکتِ پرشتاب دنبال شود.

کتاب "عبور از سوئز" نوشته علیرضا اخلاقی از رشادت‌ها و توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و معموریت‌های خطیر این ارگان روایت میکند که با همکاری انتشارات سوره مهر با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران چاپ و روانه بازار نشر شده است.

دریادار حبیب الله سیاری در مقدمه این کتاب آورده است: قدرت‏های جهانی، به ویژه نیرو‌های نظامی جهان، با وسواس بسیار افزایش قدرت نظامی ایران را رصد می‏کنند و روشن است که این حضور برای کشور‌های منطقه الهام‏بخش و برای هم‏میهنان ارجمند امیدآفرین و موجب اعتلای غرور ملی است. از این رو بر آن شدیم که برای آشنایی بیشتر مخاطبان با نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، از نویسندگان و هنرمندان توانمند ایرانی دعوت کنیم؛ با بهره‏گیری از خاطرات دریادلانی که به این مأموریت‏ها اعزام شده‏اند؛ کتاب‏ها و آثار ارزشمندی را تهیه و برای انتشار آماده کنند.

"‏عبور از سوئز" اثر تازه‏ای از آقای ‏علیرضا اخلاقی» است که پیش از این با نگارش چهار کتاب دیگر به سفارش نیروی دریایی، آثار قابل توجهی را خلق کرده و این بار هم گوشه‏ای از خدمات این نیرو را در قالب یک کتاب تازه به علاقه‏مندان پیشکش می‏کند. امید است این کتاب نیز مانند آثار پیشین مورد توجه قرار بگیرد تا از این رهگذر هم‏میهنان عزیز نسبت به کارنامة پرافتخار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آگاهی بیشتری پیدا کنند و با غرور و افتخار، چون همیشه، پشتیبان خدمت‌گزاران خود باشند.»

علیرضا اخلاقی نویسنده کتاب نیز در پیشگفتار درباره اهمیت نگارش این اثر چنین آورده است: عبور از سوئز‏ قرار است شما را با خود به آب‏های آزاد جهان ببرد؛ تا همسفر لحظه‏های پرالتهاب دلاورانی باشید که پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران را بر بلندای شناور‌های نظامی، از آبراه تاریخی سوئز می‏گذرانند و در سراسر دریا‌ها و اقیانوس‏ها به اهتزاز درمی‏آورند.

این بار سفر ناوشکن قهرمان "‏الوند‏" همراه با "‏ناو خارک" (بزرگ‏ترین ناو خاورمیانه) از بندرعباس آغاز می‏شود؛ برای آنکه با خلق حماسه‏ای دیگر تاریخ را ورق بزند و نام ‏ "نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران‏" را به عنوان نیرویی قدرتمند و تازه نفس، بر پهنه دریا‌های دور‏دست به ثبت برساند. در این مسیر، هرچند خطر‌های بزرگ در کمین است؛ اما آن‏ها که به یاری خدا دل به دریا زده‏اند؛ امواج خروشان را پشت سر می‏گذارند تا فاتح بی‏رقیب قلمرو گسترده آب‏های آزاد جهان لقب بگیرند.

لازم به ذکر است این کتاب از هفت فصل با موضوعات «شوق سفر»، «آغاز با شکوه»، «لحظه‌های التهاب»، «در حریم حرم»، «به سوی سوئز»، «التهاب در مدیترانه» و «مسیر بازگشت» تشکیل شده است که به تفصیل حضور ناوشکن الوند و ناو خارک را در دریا‌های آزاد روایت می‌کند.

گفتنی است این کتاب سال ۹۶ در شمارگان ۲۵۰۰ نسخه و در ۲۸۲ صفحه با همکاری معاونت نیروی انسانی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *