بررسی پرونده خاشقجی در برنامه سی تی اسکن حالا خورشید + فیلم

14:16 - 16 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۸۱۷۳
خبرگزاری میزان-برنامه "سی تی اسکن" حالا خورشید به بررسی پرونده جمال خاشقجی رونامه نگار منتقد آل سعود پرداخته است.

 

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/1818174_543.mp4']

 

جدیدترین پرده از اعمال جنایتکارانه سعودی‌ها، مربوط به یک روزنامه‌نگار منتقد عربستانی به نام «جمال خاشقجی» است که گفته می‌شود رژیم سعودی او را در استانبول ترکیه به حالتی فجیع به قتل رسانده است.
خاشقجی که در کارنامه کاری خود سردبیری روزنامه «الوطن» و مدیریت شبکه خبری «العرب» را برعهده داشت، پس از روی کار آمدن ملک سلمان در عربستان سعودی و ولیعهدی بن سلمان در این کشور، به یکی از منتقدان سفت و سخت حکام جدید سعودی تبدیل شد و در روزنامه «الحیات» مطالبی انتقادی را علیه آن‌ها منتشر می‌کرد.
خاشقجی که در فهرست افراد تحت تعقیب بن سلمان، ولی عهد سعودی قرار گرفته بود، توانست قبل از به دام افتادن، از عربستان راهی آمریکا شود. وی در آمریکا نیز در روزنامه واشنگتن پست مطالبی را علیه حکام سعودی منتشر می‌کرد.
این روزنامه‌نگار منتقد حکام سعودی که از آمریکا به ترکیه عزیمت کرده بود، در روز سه‌شنبه ۱۰ مهر، هنگام مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول برای ثبت ازدواج خود، ناپدید شد.
از همان نخستین ساعات ناپدیدشدن خاشقجی، گمانه‌زنی‌هایی در مورد سرنوشت او مطرح شد. فعالان سعودی در فضای مجازی اعلام کردند که خاشقجی هنگام مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول، ربوده شده است.
«خدیجه ارزو» نامزد خاشقجی در گفتگو با شبکه تی‌آرتی ترکیه گفت که خاشقجی بعد از ظهر روز سه‌شنبه برای تکمیل کار‌های رسمی ازدواج‌مان وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد، اما پس از خروج همه از کنسولگری، خبری از او نشد و او از ساختمان خارج نشده است.
شامگاه شنبه - ۱۴ مهر- در حالیکه چهار روز از ناپدید شدن خاشقجی می‌گذشت، پلیس ترکیه برخلاف ادعای مقامات سعودی اعلام کرد که خاشقجی به هیچ وجه ساختمان کنسولگری سعودی را ترک نکرده است.
همچنین منابع امنیتی ترکیه تأکید کردند همزمان با حضور خاشقجی در کنسولگری سعودی، ۱۵ فرد از جمله تعدادی از مقامات عربستانی با دو هواپیما وارد استانبول شده‌اند و به داخل کنسولگری سعودی رفته‌اند.
این اعلام منابع امنیتی ترکیه در حالی بود که روز جمعه -۱۳ مهر- روزنامه «الأخبار» لبنان، گزارش داده بود مقامات سعودی به ترکیه پیام داده‌اند که خاشقجی طی عملیاتی به عربستان منتقل شده و هم‌اکنون در شهر ریاض به سر می‌برد.
اما سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان، شنبه شب - ۱۴ مهر- خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول ترکیه‌ای که نامشان فاش نشد، خبر داد که ارزیابی‌های اولیه آنکار درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی بعد از مراجعه به کنسولگری استانبول در روز سه‌شنبه دوم اکتبر، نشان می‌دهد که او از کنسولگری خارج نشده و احتمالا کشته شده است.
اگر چه مقامات سعودی هنوز کشته شدن خاشقجی را تایید نکرده‌اند، اما اذهان عمومی نسبت به رفتار خصمانه و جنایتکارانه عربستان سعودی در قبال منتقدان ریاض، بیش از پیش حساس شده است.

 

بررسی پرونده خاشقجی در برنامه سی تی اسکن حالا خورشید + فیلم

 



ناشناس
|
-
|
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
0
0
آل سعود به سبک داعش خاشقچی را تکه تکه کرده و کشته است. آل سعود جنایتکار است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *