اقدامات ترامپ باعث بکارگیری سیاست مستقل در دیگر کشور‌ها شد

19:31 - 14 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۷۷۵۹
دسته بندی: سیاست
رییس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: اقدامات ترامپ ازاین جهت که دنیا به خود بیاید و روند مستقلی را درپیش بگیرد، موثر بوده است که این روند مثبت است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، سید کمال خرازی عصر امروز در جلسه پرسش و پاسخی که با حضور ورنو فاسلابند، رییس موسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش برگزار شد، گفت: اقدامات کنونی اتحادیه اروپا از جمله تلاش برای استقلال منابع مالی خود و نوع ارزی که دارد (یورو) همچنین استقلال دفاعی و امنیتی، مورد توجه و استقبال ایران است.

وی ادامه داد: استقلال، سیاستی است که جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی دنبال آن بوده است و یکی از پایه‌های سیاسی ممکن خود را برپایه استقلال از شرق و غرب و اتکا به سرمایه‌ها و منابع داخلی خود بنانهاده است.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی عنوان کرد: خوشحالیم که اروپا دریافته است که ادامه حیاتش در آینده مستلزم حصول به استقلال است. همان سیاستی که چین هم دنبال می‌کند. چینی‌ها از پشتوانه تمدنی والایی برخوردار است.

خرازی با اشاره به دیدار اخیر خود با مقامات چینی افزود: این حرف حکیمانه‌ای است که ایران وچین باتمدن گرانسنگی که دارند زیر بار فشار وتهدید دیگر کشور‌ها قرار نمی‌گیرند، به نظر می‌رسد چین در نبرد تجاری خود با آمریکا پیروز خواهد شد. چین سرمایه گذاری‌های بزرگی در دیگر کشور‌های دنیا و اقدامات اقتصادی گسترده‌ای را آغاز کرده تا قدرت اول جهان شناخته شود.

وی بابیان اینکه آمریکا به چین و اتحادیه اروپا در پیدایش این روند و تفکر کمک کرده است، بیان کرد: اقدامات ترامپ ازاین جهت که دنیا به خود بیاید و روند مستقلی را درپیش بگیرد، موثر بوده است که این روند مثبت است.

خرازی بااشاره به اینکه سیاست‌های ترامپ آبروی آمریکا در جهان را برده است، گفت: در جریان سخنرانی اخیر ترامپ در سازمان ملل، برداشت‌های مردم دنیا رادیدیم؛ لذا اعتبار آمریکا در چشم جهانیان خدشه دار شده است.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی اظهار کرد: البته کشور‌هایی که رابطه عمیق اقتصادی با آمریکا دارند، یک شبه نمی‌توانند ارتبط خود را قطع کنند، اما ایران در موضع گیری و انتخاب مسیر خود مشکلی ندارد زیرا رابطه‌ای بااین کشور ندارد. اما نفس پیدایش چنین گرایشی در کشور‌های جهان مبارک است و باید ازآن حمایت کرد.

وی بااشاره به پیش بینی‌ها از وضعیت خاورمیانه پس از آغاز جنگ سوریه افزود: ٨سال قبل وقتی بحران سوریه آغاز شد همه کشور‌ها می‌گفتند یک ماهه حکومت بشار اسد ساقط می‌شود. زیرا شناخت کافی نداشتند البته امروز هم شناخت کافی پیدا نکرده اند.

خرازی یادآورشد: جنگ در سوریه یک سیاست اسرائیلی بود. اگر این توطئه پیروز می‌شد، اسرائیل وضعیت بهتری پیدا می‌کرد، اما اگر اسد ساقط می‌شد و داعش و جبهه النصره حکومت تشکیل می‌دادند، عراق و سوریه تجزیه می‌شدند. البته برخی کشور‌های عربی هم فریب خوردند و وارد بازی اسرائیل شدند.

به گفته خرازی، نتیجه این شد که امروز پس از سال‌ها جنگ دولت سوریه بر بیشتر خاک این کشور حاکم است، حزب الله لبنان نمایندگان بیشتری را به پارلمان خود فرستاد و عراق امروز دولت جدید خود را تشکیل میدهد و این‌ها نشان از موفقیت‌های ایران در منطقه دارد.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی اضافه کرد: ایران یکی ازکشور‌های خاورمیانه است و می‌داند که در این منطقه چگونه باید رفتار کند. بیگانگان باید واقعیات موجود در این منطقه رابپذیرند و راه جدیدی را برای حل مسائل منطقه بیابند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره استاندار‌های دوگانه در برخورد با تروریسم از سوی برخی کشور‌های اروپایی عنوان کرد:اروپا ادعا می‌کند که مخالف تروریسم است. اما می‌بینیم که برخی از کشور‌های اروپایی خودشان پناهگاه تروریست‌ها هستند.

وی ادامه داد: از جمله این کشور‌ها فرانسه است که مدعی مبارزه با تروریسم است، اما یک سازمان تروریستی بزرگ را در خود جای داده و امکانات لازم را در اختیار آن‌ها قرار داده تا علیه ایران اقدام کنند.

خرازی با اشاره به اینکه این استاندار‌ها دوگانه است و قابل قبول نیست، گفت: برخی کشور‌ها چطور می‌گویند مخالف تروریسم هستند، اما به رهبران تروریست‌ها مجال میدهند تا در تلویزیون صحبت‌های خود را مطرح کند؟ لذا به این نتیجه می‌رسیم که تروریسم بد است اگر علیه اروپا باشد و اگر علیه دیگران کار کند پدیده بدی نیست.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی یادآورشد: نمونه این کشورها، امریکا است که دوگانگی را به حد اعلا رسانده و از تروریست‌ها به عنوان ابزاری علیه کشور‌های دیگر استفاده می‌کند به خصوص علیه ایران، اما وقتی خودشان گرفتار عملیات‌های تروریستی می‌شوند صدایشان بلند می‌شود که تروریست‌ها به منافع آن‌ها ضربه زدند.

وی همچنین تصریح کرد: اگر مخالف تروریسم هستید در هر کجای دنیا که عملیاتی می‌شود باید موضع گیری در قبال آن داشته باشید و با آن مبارزه کنید.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *