تفاوت بین چراغ راهنما زرد و قرمز در خودرو چیست؟

22:05 - 09 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۶۵۷۰
تفاوت در بسیاری از استانداردهای خودرویی در جای جای جهان باعث به وجود آمدن اختلافات ظاهری در خودروهای عرضه شده در جهان می شود. تفاوت در رنگ چراغ راهنمای خودروهای عرضه شده در گوشه و کنار جهان یکی از آن ها است.

تفاوت بین چراغ راهنما  زرد و قرمز در چیست؟به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، در رانندگی هر ثانیه و هر واکنش ارزش بسیار زیادی در جلوگیری از برخورد یا بروز سانحه دارد. از این رو راننده های پشت سر هرگز نباید در مشاهده چراغ ترمز یا چراغ راهنما شک کنند. از این رو دو رنگ بودن و اختلاف رنگی میان چراغ های راهنما و چراغ های ترمز در خودروها در این زمینه عملکرد بهتری از خود نشان می دهند و برای رانندگان با سرعت و دقت بیشتری قابل درک هستند.

بر اساس بررسی های موسسه ملی ایمنی بزرگراه های ایالات متحده آمریکا (NHTSA) در سال 2008، خودروهای دارای چراغ راه نماهای متمایز زرد رنگ تا 28 درصد بیشتر از خودروهای دارای چراغ راهنماهای هم رنگ با چراغ ترمز (قرمز رنگ) از برخورد جلوگیری می کنند.

همچنین در تحقیق دیگری از همین موسسه در سال 2009، ثابت شد که خودروهای دارای چراغ راهنماهای متمایز زرد رنگ در حالت کلی 5.3 درصد کمتر از خودروهای داری چراغ عقب هم رنگ با چراغ ترمز (قرمز رنگ) دچار سانحه برخورد از پشت سر می شوند حتی اگر نوع سانحه نیازمند استفاده از چراغ راهنما نبوده باشد.

این تحقیقات به خوبی نشان می دهند که احتمال بروز حادثه و برخورد با خودروهایی که چراغ راهنما زرد رنگ دارند کمتر از خودروهای دارای چراغ راهنمای قرمز رنگ است. از این رو استفاده از رنگ متمایز زرد یا نارنجی برای چراغ راهنما خارج از آمریکای شمالی از 35 تا 55 سال پیش ممنوع شده است و این مهم در کشورهایی چون استرالیا، اروپا، نیوزیلند، ژاپن، چین، کره، آفریقای جنوبی، و بخش عمده ای از آمریکای جنوبی به صورت قانون در آمده است.

با این وجود خودروسازان بزرگ آمریکای شمالی با تکیه بر اصول طراحی و زیبایی شناختی هم چنان به شکل گسترده ای از چراغ های تک رنگ قرمز برای ترمز و راهنما بهره می گیرند و با تکیه بر تکنولوژی نوین نورپردازی چراغ ها تا جای ممکن درصد بروز خطا در برداشت اشتباه بین چراغ ترمز و چراغ راهنما را کاهش داده اند.

اگرچه استفاده از چراغ های تک رنگ قرمز برای ترمز و راهنما در آریکای شمالی به هیچ وجه اجبار نیست، اما بسیاری از خودروسازان خارجی از کپی برداری این ایده تک رنگ در محصولات صادراتی خود به آمریکای شمالی بهره فراوانی می برند. یکی از ساده ترین روش های تشخیص بسیاری از خودروهای آمریکایی سفارش اروپا وجود چراغ راهنمای زرد رنگ به جای چراغ های یک دست قرمز رنگ در عقب خودرو است.

نوع طراحی چراغ، ضربه گیر و شکل سپر ها نیز از دگر تمایز های بارز میان خودروهای ویژه سفارش بازار آمریکا یا بازارهای خارج از آن است.

 

منبع: خودروکار

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *