رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس سازمان فضایی ایران: توافق ایران و روسیه برای ساخت ماهواره های سنجشی و مخابراتی/ علاقمند به رونق اقتصاد فضا در کشور هستیم

23:29 - 23 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۵۵۳۲
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: طبق توافق ایران و روسیه، طرفین بر طراحی و ساخت مشترک ماهواره های سنجشی و مخابراتی و ایجاد زیر ساخت های صنعت فضایی توافق کردند.

خبرگزاری میزان- حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران در ارتباط با خبر ۲۱ درباره تفاهم‌نامه همکاری مشترک ایران و روسیه در زمینه صنعت فضایی، گفت: همکاری دو کشور در زمینه طراحی و ساخت مشترک ماهواره های سنجشی و مخابراتی و بهره برداری از این ماهواره ها و به ویژه توسعه زیر ساخت های صنعت فضایی از مهمترین موضوعات مورد توافق با مجمع آژانس فضایی روسیه بود.

وی ادامه داد: صنعت فضایی ایران نزدیک به دو دهه است که در حوزه های مختلف شکل گرفته و موفقیت های بسیار چشمگیری را در توسعه صنعت بومی داشته است که طبیعتا برای شتاب بخشی به این صنعت، وجود یک همکار بین المللی و یک مجموعه ای که بتوانیم با همکاری یکدیگر موانع را با سرعت بیشتر و کیفیت بهتری برداریم و رشد و پیشرفت صنعت فضایی ایران را توسعه دهیم لازم است.

رئیس سازمان فضایی ایران افزود: این اتفاق که با همکاری کشور روسیه که از پیشگامان و موفق ترین کشورهای دنیا در حوزه صنعت فضایی شکل می گیرد می تواند برای ما بسیار راهگشا و محوری باشد.

سالاریه درباره تاثیر این توافق بر روند توسعه فناوری فضایی ایران، بیان کرد: در حوزه زیر ساختی، توسعه آزمایشگاه ها و مجموعه هایی  برای مونتاژ  و تست ماهواره های سنگین نیازمند همکاری بین المللی هستیم؛ کشور در حوزه ماهواره های سبک توسعه بسیار خوبی را داشته و طبیعتا با این همکاری می توانیم به یک جهش بسیار موفق در زمینه ماهواره های سنجشی و مخابراتی برسیم.

وی خاطر نشان کرد: طراحی و ساخت ماهواره ها زمان بر است اما با توجه به برنامه مفصل صنعت فضایی و ضرورتی که رشد صنعت فضایی برای رشد سایر حوزه های دیگر کشور دارد این اتفاق می تواند کمک کند تا برنامه صنعت فضایی ایران در زمان کوتاه، مسیر بسیار طولانی تری را نسبت به گذشته طی کند.

توجه به اقتصاد فضا، جزء چشم اندازهای مهم صنعت فضایی کشور است

رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه بسیار علاقمند به رونق اقتصاد فضا در کشور هستیم، گفت: اقتصاد فضا نیازمند صادرات خدمات و صادرات محصولات صنعت فضایی ایران است که این موضوع را از طریق مراودات و مذاکرات بین المللی که با سایر کشورها در حال انجام آن هستیم، پیگیری می کنیم.

سالاریه افزود: همکاری با کشورهایی مثل روسیه کمک می کند که این مسیر را سریع تر و بهتر طی کنیم و نقاط ضعف و موانعی که برای شتاب بخشی به این صنعت وجود دارد را مرتفع کنیم.

وی بیان کرد: در این حوزه، دو موضوع مورد توجه است که یک بحث مشارکت با کشورهایی است که همکاری با آن ها می تواند صنعت فضایی ما را شتاب دهد و موضوع دوم عرضه محصولات و ارائه خدمات صنعت فضایی به کشورهایی است که در این زمینه از ما عقب تر هستند که این موضوع می‎تواند جایگاه ما را اقتصاد فضا به شدت بالا ببرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *