رایزنی رئیس جمهور کشورمان و نخست وزیر ژاپن درباره مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی

0:06 - 05 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۵۳۵۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر ژاپن روز چهارشنبه در نیویورک درباره مهمترین مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش گروه سیاسی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،حسن روحانی و "شینزوا آبه " در این دیدار با تاکید بر روابط سنتی و صمیمانه دو کشور، بر تداوم همکاری‌های مشترک ایران و ژاپن در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی تاکید کردند.

روحانی در این دیدار با اشاره به نقش مهم ژاپن در سطح منطقه و جهان، گفت: روابط با ژاپن به عنوان کشوری دوست، برای ایران اهمیت دارد و ملت ما احترام خاصی برای ژاپن قائل است و پشتیبان روابط نزدیک با این کشور دوست هستند.

رئیس جمهور همچنین اظهارداشت که ایران از حضور و مشارکت سرمایه گذاران ژاپنی در پیشبرد طرح‌های انرژی و توسعه بندر چابهار استقبال می‌کند.

روحانی با قدردانی از مواضع قاطع ژاپن در برجام، اظهارداشت: خروج آمریکا از برجام تخلف از پیمان چندجانبه و قطعنامه شورای امنیت و محکوم است. مساله برجام به صلح و امنیت منطقه مربوط می‌شود، علاوه بر آن همه کشور‌ها طبق قطعنامه ۲۲۳۱ موظف به حمایت از برجام هستند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ایجاد تنش جدید را به نفع هیچکس نمی‌دانیم، مذاکرات ۳۰ ماهه برای رسیدن به توافق برجام را گامی مهمی در مسیر کاهش تنش‌ها برشمرد و گفت: آمریکا دچار اشتباه محاسباتی و استراتژیک شده و فکر می‌کند با فشار بر مردم ایران می‌تواند به اهداف خود برسد حال آنکه این فشار‌ها بر مردم ایران، فاصله‌ها را افزایش می‌دهد.

روحانی، برجام را به نفع همه طرف‌ها دانست و تاکید کرد: مهم است که با کمک سایر دوستان برجام و چندجانبه گرایی را حفظ کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به ابراز تاسف و همدردی نخست وزیر ژاپن با ملت و دولت ایران به مناسبت حادثه تروریستی اهواز گفت: حادثه تروریستی اهواز نشان داد همه باید اقدامات قاطع تری در برابر تروریسم انجام دهیم.

روحانی با ابراز خرسندی از کاهش تنش‌ها در منطقه شرق آسیا، افزود: برای ایران تقویت صلح و ثبات در منطقه آسیا و بویژه شرق آسیا مهم است.

نخست وزیر ژاپن نیز در این دیدار ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت ایران به مناسبت حادثه تروریستی اهواز، اظهارداشت: برای ثبات منطقه، ادامه نقش سازنده ایران ضروری است و توکیو به همکاری‌های خود با ایران در حوزه‌های مختلف ادامه می‌دهد.

"شنیزوا آبه" با اشاره به اینکه دو کشور سال آینده، نودمین سالگرد روابط دو کشور را جشن می‌گیرند، گفت: روابط دو طرف سنتی و دوستانه است و منابع غنی طبیعی و نیرو‌های تحصیل کرده ایرانی جایگاه این کشور را ارتقاء بخشیده و ژاپن خواهان نقش برجسته‌تر ایران در عرصه جهانی است.

وی همچنین بار دیگر حمایت قاطع کشورش از برجام را مورد تاکید قرار داد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *