آغاز هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با سخنرانی گوترش

17:10 - 03 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۴۹۸۵
هفتاد و سومین دوره مجمع عمومی سازمان ملل با سخنرانی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل آغاز شد.
آغاز هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان مللبه گزارش گروه بین الملل ، هفتاد و سومین دوره مجمع عمومی سازمان ملل با سخنرانی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل آغاز شد.

گوترش در سخنرانی خود در این نشست که با حضور سران ۱۳۳ کشور جهان برگزار می‌شود، گفت: اعتماد به نهاد‌های بین المللی ضعیف شده و شاهد دودستگی در شورای امنیت هستیم.

وی با ابراز تاسف از "جهانی بیش از پیش پر هرج و مرج"، ادامه داد: شاهد گسترش هرج و مرج در صحنه بین‌المللی و برهم خوردن موازنه قدرت و نقض حاکمیت قانون بدون بازخواست هستیم.

دبیرکل سازمان ملل در بخشی از سخنانش به بحران یمن، سوریه و فلسطین پرداخته و گفت: ناتوانی ما در حل بحران‌های جهانی ناامیدکننده است. جنگ در سوریه و یمن هم‌چنان ادامه دارد و اوضاع روهینگیا‌ هم‌چنان در بدترین وضعیت ممکن است. صلح خاورمیانه و مذاکرات فلسطین و اسرائیل نیز همچنان معلق و با آینده‌ای مبهم مانده است. تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، در کنار فساد، مسائلی هستند که جوامع ما با آن دست به گریبانند. مساله تسلیحات اتمی نیز جهان را تهدید می‌کند. بحران مهاجرت و پناهجویان نیز همچنان وجود دارد. با وجود همه این مشکلات ما راهی جز همکاری برای زندگی بهتر نداریم.

وی یادآور شد: تهدید هسته‌ای ضعیف نشده و رقابت جدید تسلیحاتی به راه افتاده است. همکاری بین المللی درباره وضع آوارگان ضعیف است.

گوترش ضمن اشاره به مزایای پیشرفت فناوری گفت: فناوری علاوه بر این که موجب تغییر ماهیت فرصت‌های شغلی شده و  ممکن است توسط گروه‌های تروریستی مورد سوء استفاده قرار گیرد. چشم‌انداز وجود ماشین‌هایی با توانمندی گرفتن جان انسان‌ها، از لحاظ اخلاقی غیرقابل پذیرش است
 
دبیرکل سازمان ملل در پایان با اشاره به برخی نشانه‌های امیدبخش در جهان از جمله حرکت برخی کشور‌ها به سمت صلح و برقراری روابط دیپلماتیک، گفت: آینده ما به همبستگی متکی است. ما باید اعتماد از بین رفته را احیا و پروژه چندجانبه خود را بازتنظیم کنیم و باید شان هرکس و همه را حفظ کنیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *