ایران برنده جایزه سازمان ملل در زمینه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر شد

13:38 - 03 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۴۸۹۷
دسته بندی: جامعه ، عمومی
نائب رییس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر از اعطای جایزه کارگروه بین الدولی سازمان ملل متحد (UNIATF) به جمهوری اسلامی ایران در زمینه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر خبر داد.

ایران برنده جایزه سازمان ملل در زمینه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر شد

به گزارش گروه جامعه   باقر لاریجانی نائب رئیس رییس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه کارگروه بین الدولی سازمان ملل متحد یا The United Nations Interagency Task Force (UNIATF) پیرو تعهد سران دولت‌ها به بیانیه سازمان ملل متحد در خصوص بیماری‌های غیرواگیر و اجرایی ساختن برنامه عمل جهانی بیماری‌های غیرواگیر سازمان جهانی بهداشت تشکیل شده است گفت: جایزه ویژه این کارگروه در سومین اجلاس عالی مرتبه سازمان ملل در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۸ به جمهوری اسلامی ایران اعطا می‌گردد.

 لاریجانی اظهار داشت: این کارگروه تشکیل شده تا با هماهنگی سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین الدولی که فعالیت‌های آن‌ها با پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیرمرتبط است دولت‌ها را در راستای متعهد بودن به پاسخگویی به اپیدمی بیماری‌های غیرواگیر در جهان حمایت نماید.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد UNIATF در پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، رویکردی فرابخشی است و کشور‌ها را به جلب مشارکت تمامی ذی نفعان در راستای دستیابی به اهداف تشویق می‌نماید.

نائب رییس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر ادامه داد: UNIATF در ماه می ۲۰۱۸، به منظورکاندید شدن کشور‌های فعال در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر برای دریافت نشان UNIATF فراخوان داد و بدین ترتیب کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران نامزد دریافت این نشان گردید.

وی با بیان اینکه کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در سال ۱۳۹۴ به صورت ساختاری عالی مرتبه در وزارت بهداشت با مشارکت درون بخشی و همکاری معاونت‌های بهداشت، درمان، آموزش، تحقیقات و فناوری، توسعه، اجتماعی، پرستاری و سازمان غذا و دارو تشکیل گردید گفت: این کمیته در بدو شکل گیری با رویکرد جلب مشارکت بین بخشی، همکاری ۱۲ وزارتخانه و سازمان خارج از بخش سلامت را جلب نمود تا با عزمی ملی و حمایت رییس جمهور محترم، رییس محترم مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای عالی سلامت و امنیت غذا و جلب حمایت رییس سازمان جهانی بهداشت و رییس منطقه‌ای خاورمیانه سازمان جهانی بهداشت پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر را اولویتی ملی قرار داده و در این راستا فعالیت نماید.

 لاریجانی به دستاورد‌های کمیته ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: از مهمترین دستاورد‌های این کمیته، تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در بازه زمانی ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۴ است که با رویکردی فرابخشی اهداف و استراتژی‌های کشور را برای کاهش مرگ و میر و ناتوانی ناشی از بیماری‌های غیرواگیر شفاف ساخته است.

وی افزود: از جمله نقاط قوت این سند، اضافه نمودن چهار هدف ملی در کنار اهداف نه گانه سازمان جهانی بهداشت در خصوص کاهش مرگ و میر و شیوع بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، سرطان ها، بیماری‌های مزمن ریوی و عوامل خطر اصلی شامل چاقی، عدم فعالیت فیزیکی، استعمال دخانیات و مصرف الکل است. این چهار هدف ویژه با توجه به اولویت‌های کشور مدنظر قرار گرفته و ارتقاء سلامت روان، کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی، کاهش استعمال مواد مخدر و کاهش میزان اسید چرب ترانس را هدف قرار داده است.

نائب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر اظهار داشت: آگاه سازی در خصوص اهمیت مساله، ظرفیت سازی و ایجاد احساس مسوولیت در نظام سلامت، بخش دولتی خارج از نظام سلامت، بخش خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد و بطن جامعه، بسیج منابع و حرکت در راستای اصول پوشش همگانی سلامت (UHC) از اهم استراتژی‌های کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر بوده و خواهد بود.

وی اضافه کرد: در راستای نیل به اهداف و پایش میزان دستیابی به آن‌ها، فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز در خصوص میزان مرگ و میر، شیوع و روند زمانی میزان‌های مختلف مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر آن‌ها از دستاورد‌های مهم دیگری است که زمینه برنامه ریزی و سیاستگذاری مبتنی بر شواهد را فراهم آورده است.

لاریجانی اظهار داشت: با عنایت خداوند متعال و باتوجه به دستاورد‌های مطرح، کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران توسط UNIATF و نشان این افتخار ملی در سومین اجلاس عالی مرتبه سازمان ملل در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۸ به جمهوری اسلامی ایران اعطا می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: این نشان حاصل تلاش تمامی دست اندرکاران کنترل بیماری‌های غیرواگیر در کشور است و لازم است تا تلاش مضاعفی در سطح ملی برای کنترل این بیماری‌ها صورت گیرد.

انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *