بنگاه‌های معاملاتی املاک، اجازه تنظیم سند عادی برای واحد‌های ساختمانی پیش فروش را ندارند

17:05 - 03 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۴۸۹۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون قضایی رییس کل و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان‌شرقی گفت: بنگاه‌های معاملاتی املاک، مجاز به تنظیم سند عادی برای واحد‌های ساختمانی پیش فروش شده نیستند.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، بابک محبوب علیلو اظهار کرد: برخی آسیب‌های اجتماعی و جرایم به لحاظ عدم آشنایی مردم به برخی مقررات و قوانین یا بی توجهی به آن قوانین روی می‌دهد و موجب تشکیل پرونده‌های متعدد شده و وقت و انرژی تشکیلات قضایی صرف پرونده‌هایی می‌شود که در صورت آگاهی مردم تشکیل نمی‌شد که «پیش فروش واحد‌های ساختمانی» از این موارد است. 


وی با اشاره به قانون «پیش فروش ساختمان» گفت: پیش فروش واحد‌های ساختمانی الزاماً باید با تنظیم سند رسمی از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام یابد و افراد نمی‌توانند از طریق بنگاه‌های معاملاتی املاک و به طور کلی با تنظیم سند عادی به پیش فروش واحد‌های ساختمانی اقدام کنند.


سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با اشاره به مواد ۲، ۳، ۲۱، ۲۳ و ۲۴ قانون پیش فروش ساختمان افزود: واگذاری قرارداد پیش فروش واحد‌های ساختمان با سند عادی و همچنین انتشار آگهی پیش فروش واحد‌های ساختمانی قبل از اخذ مجوز از اداره کل راه و شهرسازی، جرم محسوب می‌شود؛ نشریات باید قبل از انتشار آگهی پیش فروش واحد‌های ساختمانی، مجوز انتشار آگهی را رؤیت کنند. بنگاه‌های معاملاتی املاک نیز مجاز به تنظیم سند عادی برای واحد‌های ساختمانی پیش فروش شده را نمی‌باشند.


علیلو با اشاره به دو نوع سیاست جنایی (سیاست جنایی دولتی و سیاست جنایی مشارکتی) حاکم در دنیا، بیان داشت: سیاست جنایی حاکم در جمهوری اسلامی ایران، از نوع سیاست جنایی مشارکتی است و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز برای استفاده بهتر از ظرفیت مردمی به ویژه سازمان‌های مردم نهاد، سامانه‌ی جامع اطلاعات مردمی «سجام» را راه‌اندازی کرده تا افراد علاقمند با مراجعه به سامانه سجام به نشانه الکترونیکی (Sajam.adliran.ir) بعنوان ناظر مردمی و دیده­بانان پیشگیری ثبت نام نموده تا پس از بررسی و طی مراحل از توانایی‌های آن‌ها در زمینه‌های مختلف و مرتبط با آسیب­های اجتماعی و جرایم استفاده شود.


وی از ناظرین مردمی و دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم که در سامانه اشاره شده ثبت نام و مراحل مربوطه را سپری کرده اند درخواست کرد تا در صورت مشاهده هرگونه مسایل و موضوعات مرتبط با آسیب­های اجتماعی و جرایم از جمله: احتکار کالا‌های مورد نیاز مردم از سوی هر یک از اشخاص و صنوف مراتب را از طریق سامانه مذکور گزارش نمایند تا فضای جامعه برای افراد سودجویی که در صدد منفعت طلبی و دستیابی به مقاصد نامشروع خود می­باشند ناامن شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *