توان کافی برای جبران کاهش عرضه نفت ایران وجود ندارد/ امنیت بالای قراردادهای گازی در دوران تحریم

11:29 - 27 شهريور 1397
کد خبر: ۴۵۳۲۳۲
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
نماینده سابق ایران در اوپک گفت: در شرایط فعلی شاهد برداشت برخی کشورها از ذخایر نفتشان هستیم ولی در عمل می‌بینیم که توان کافی برای جبران کاهش نفت ایران وجود ندارد.
صادرات نفتیمحمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، در خصوص آخرین شرایط بازار بین الملی نفت گفت: در شرایط فعلی شاهد آن هستیم که کشور‌های مصرف کننده به برداشت از ذخایر روی آوردند و معمولا برداشت از ذخایر در شرایطی اتفاق می‌افتد که تقاضا از عرضه پیشی گرفته و عرضه تکافوی تقاضا نیست.
 
وی افزود: در حال حاضر برداشت از ذخایر آغاز شده که البته نمی‌تواند خیلی ادامه داشته باشد، زیرا ذخایر مقدارش محدود بوده و با ورود به فصل پاییز و زمستان این وضع تشدید خواهد شد.
 
نماینده سابق ایران در اوپک تصریح کرد: در حال حاضر شاهد این هستیم که با نزدیک شدن به تحریم‌های نفتی، کمبود در بازار حس می‌شود و به همین خاطر تنها راهکار برداشت از ذخایر است که اگر این ذخایر هم مصرف بشود دیگر گزینه‌ای پیش روی مصرف کنندگان نیست.
 
این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه برخی کشور‌ها برای تامین نیاز بازار تلاش می‌کنند، گفت: بعضی از تولیدکنندگان اعلام کرده اند که ما افت تولید را جبران می‌کنیم، ولی در عمل می‌بینیم که توان کافی برای جبران کاهش نفت ایران وجود ندارد.
 
خطیبی در ادامه خاطر نشان کرد: ادامه برداشت از ذخایر نفتی باعث می‌شود بازار نسبت به پایین بودن سطح ذخایر عکس العمل نشان دهد که این واکنش به صورت افزایش قیمت خواهد بود.
 
وی تصریح کرد: به صورت کلی مصرف کنندگان بزرگ در طول فصل بهار و تابستان ۹۰ روز ذخیره سازی دارند، بنابراین برداشت‌ها از این ذخیره سازی‌ها صورت می‌گیرد که با گذشت زمان و نزدیک شدن به فصل سرد سال و اتمام این ذخایر با مشکل رو به رو خواهند شد.
 
نماینده سابق ایران در اوپک در خصوص پیش بینی‌های صورت گرفته از کاهش صادرات نفت گفت: برخی تحلیل‌ها صحبت از احتمال کاهش ۹۰۰ هزار بشکه تولیدات ایران دارد که این مسئله با افزایش قیمت به دلیل کمبود‌ها جبران می‌شود و تاثیری در درآمد‌های نفتی نخواهد داشت.
 
این کارشناس حوزه انرژی اظهار کرد: تعدادی از خریداران نفت ایران بی اعتنا به صحبت‌های مطرح شده همچنان متقاضی واردات هستند و تعدادی در حال مذاکره برای ادامه خرید هستند.
 
خطیبی در توضیح شرایط برای ادامه صادرات گاز نیز گفت: قرارداد‌های گاز بلند مدت است، زیرا خط لوله و سرمایه گذاری برای قرارداد‌های بلند مدت کشیده می‌شود که پس از انعقاد قرار داد شامل تحریم‌ها نمی‌شود.
 
وی در ادامه اذعان کرد: هر چه بتوانیم تولید و صادرات میعانات را افزایش دهیم و یا هر چه نفت خام را بیشتر تصفیه و پس از آن صادر کنیم از یک سو ارزش افزوده بیشتر نصیب کشور می شود و از سوی دیگر آسیب پذیری کمتری در مقابل تحریم‌ها خواهد داشت.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *