افزایش تردیدها در برگزاری بهنگام "انتخابات مجلس" افغانستان

10:04 - 29 شهريور 1397
کد خبر: ۴۵۳۱۸۱
انتخابات مجلس افغانستان مهمترین رویداد سیاسی امسال در این کشور محسوب می شود که با نزدیک شدن زمان برگزاری آن، چالش های جدید بروز می کند و تردیدها را برای اجرای بهنگام برنامه افزایش داده و احتمال این تاخیر را در کلام مسئولان کمیسیون انتخابات نیز نشانده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ،  انتخابات مجلس افغانستان قرار است در 28 مهر ماه امسال در سراسر این کشور برگزار شود که تاکنون چالش های پی هم در مقابل آن رخ نشان داده که نگرانی ها را از وقوع تأخیر افزایش داده است و رئیس کمیسیون انتخابات هم روز یکشنبه هشدار داد که اگر این چالش ها ادامه یابد، زمان برگزاری انتخابات را با وقفه روبرو خواهد کرد.

مسدود کردن دفاتر کمیسیون توسط احزاب سیاسی و هواداران آنها، ناامنی و افزایش حملات طالبان، تغییر و تبدیل اعضای بلند پایه کمیسیون از چالش های است که تاکنون پیشرفت عادی روند کاری کمیسیون را با انقطاع مواجه کرده است.

روز شنبه گذشته رسانه های داخلی افغانستان از مسدود شدن دفاتر استانی کمیسیون انتخابات در استان های «بلخ» و «قندوز» در شمال و «هرات» در غرب کشور توسط ائتلاف بزرگ ملی خبر دادند.

این ائتلاف که متشکل از تعدادی احزاب قدرتمند افغانستان است پیش از این هشدار داده بود که اگر به خواسته های آنها در مورد شفاف سازی روند برگزاری انتخابات توجه نشود، بزودی در 20 استان دفاتر کمیسیون را تعطیل خواهند کرد.

البته این اولین اقدام برای بستن دفاتر کمیسیون انتخابات نیست قبل از این هم پیش از عید فطر دفاتر کمیسیون در کابل و سه استان دیگر یک هفته به دلیل اعتراض به حذف نام 35 از داوطلبان انتخابات مجلس از فهرست نهایی نامزدها رخ داده بود .

نامزدها از فهرست انتخابات به دلایلی مانند ، داشتن اعضای مسلح غیرمسئول، دست داشتن در غصب زمین و قاچاق مواد مخدر از فهرست نهایی حذف شدند که معترضان این اتهامات را ساختگی و غیر مستند و فاقد وجه قضایی می دانستند و اقدام به مسدود کردن راه کمیسیون ها کردند.
ائتلاف بزرگ ملی افغانستان که بیش از 30 حزب سیاسی را در بر می گیرد، خواستار الکترونیکی کردن روند اخذ آرای مردم در روز انتخابات، تغییر قانون انتخابات برای انتقالی کردن آرای احزاب و ابطال شمار ثبت نام شدگان برای شرکت در انتخابات هستند که به باور ائتلاف در صورت عدم اجرای آن تقلب گسترده صورت خواهد گرفت.

کمیسیون انتخابات افغانستان شمار ثبت نام کنندگان را بیش از 9 میلیون تن اعلام کرده است که با افشای هزاران برچسب و شناسنامه تقلبی به تازگی بررسی کمیسیون نشان می دهد حدود دو میلیون ثبت نام شدگان تقلبی است و هفته گذشته کمیسیون انتخابات اعلام کرد که اکنون شمار رای دهند به بیش از هفت میلیون کاهش یافته است و ثبت نام شدگان تقلبی از فهرست خارج شده اند.

پیش از آن نیز کمیسیون انتخابات در داخل خود با مشکلاتی مواجه بودند به دلایل مختلف دبیرخانه کمیسیون ماهها بدون رئیس بود و تغییراتی در ریاست و دبیرخانه نیز باعث بروز مشکلات در روند کار آن شده بود.
وزارت کشور افغانستان در واکنش به بستن دفاتر کمیسیون انتخابات در استان های کشور به ائتلاف بزرگ ملی

هشدار داد که اگر به این مزاحمت ها پایان ندهند، از زور در برابر آنها استفاده خواهد کرد.
«اخترمحمد ابراهیمی» معاون ارشد امنیتی وزارت کشور افغانستان روز گذشته با انتشار پیام ویدئویی از فرماندهان پلیس همه استان های افغانستان خواست که دفاتر کمیسیون انتخابات را باز نگه دارند و امنیت را بطور کامل تأمین کنند و اگر لازم شد از زور اسلحه نیز استفاده کنند.

عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان نیز پس از مسدود شدن دفاتر این کمیسیون در سه استان این کشور گفت که اگر این دفاتر گشوده نشودند، احتمال دارد انتخابات با تأخیر مواجه شود و ائتلاف را به تخریب روند برگزاری انتخابات متهم کرد.

خان زمان مدبر یکی از هواداران احزاب سیاسی نیز باور دارد که این عملکرد کمیسیون و دولت است که باعث شد تا احزاب مجبور به بستن دفاتر کمیسیون شوند، زیرا دولت و کمیسیون خواسته های احزاب را نادیده گرفته است و آنها مجبور هستند که یک گام به جلو حرکت کرده و برای تحقق خواسته هایشان اقدام به بستن دفاتر کمیسیون کنند.
وی بر این باور است که خواسته های احزاب ، خواست مردم افغانستان است و آنها معتقد هستند که با عملی شدن خواسته های احزاب ، برگزاری انتخابات شفاف و قابل قبولی برای همه فراهم خواهد شد.

رحمت الله بیژن پور یکی دیگر از اعضای ائتلاف بزرگ افغانستان در واکنش به اظهارات وزارت کشور گفت که دولت باید به خواسته احزاب پاسخ مثبت دهد و نباید زور سلاح را نشان دهد و این کار منطق ضعیف دولت را نشان می دهد.
اما هستند افرادی که با هرگونه تأخیر در انتخابات مجلس مخالف اند و یگانه راه بیرون رفت افغانستان از چالش های موجود را برگزاری انتخابات می دانند و تأکید می کنند که همزمان تلاش های بیشتری برای شفافیت صورت گیرد.
«عبدالرب رسول سیاف» یکی از علمای اهل سنت و از فرماندهان سابق جهادی هفته گذشته اعلام کرد که ما نمی توانیم انتخابات را برگزار نکنیم و هیچ کسی هم نمی تواند به تأخیر فکر کند و یگانه راه بیرون رفت از وضعیت موجود انتخابات است و راهی دیگر وجود ندارد.

در همین راستا و پس از مسدود شدن دفاتر کمیسیون در سه استان افغانستان، ساعت پنج بامداد روز گذشته «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی به دعوت سیاف به منزل وی رفتند و در باره موضوعات مختلف تبادل نظر کردند.

هرچند موضوعات مورد بحث این دیدار در رسانه ها نشر نیافت اما آنچه که از جایگاه سیاف در ائتلاف ملی و حمایت وی از برگزاری انتخابات حدس زده می شود به گفته برخی کارشناسان سیاسی این احتمال است که دیدار رئیس جمهوری و رئیس اجرایی با سیاف می تواند درخواست کمک از او برای کاهس فشار ائتلاف باشد.
بر اساس قانون انتخابات افغانستان، انتخابات مجلس پس از تکمیل دوره پنج ساله برگزار و افراد جدید جایگزین نمایندگان قبلی می شوند که مجلس کنونی در سال هشتم خود بسر می برند و خارج از این مهلت قانونی به کار خود ادامه می دهد که این وضعیت انتقادهای جدی را در پی داشته است.

برگزاری انتخابات که از وظایف مهم دولت شمرده می شود و به دلایل مختلف از اصلاح کمیسیون، تا نبود بودجه و ناامنی تاکنون برگزاری آن چندین بار به تاخیر افتاده است و اکنون که عزم دولت برای برگزاری جزم است ، احزاب و نهادها به خاطر آن چه ترس از تقلب عنوان می کنند، با اجرای برنامه مخالفت می کنند.

برخی مدعی هستند که اغلب مردم افغانستان چه در ساختار دولت یا بیرون از آن بر این که انتخابات تنها راه بیرون رفت از چالش های موجود است و باید برگزار شود، موضع مشترک دارند و معتقداند در غیر این صورت ساختارهای حاکمیتی افغانستان با بحران مشروعیت و چالش های زیادی مواجه خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *