رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

از حذف فیزیکی عناصر بریده تا هشتگ سازی برای گروه اقدام علیه ایران؛ در کمپ تیرانا چه می‎گذرد؟

6:55 - 30 شهريور 1397
کد خبر: ۴۵۲۸۷۵
رسانه‎های محلی آلبانی می‎گویند که گروهک تروریستی منافقین با در اختیار داشتن کمپی اسرارآمیز در ۳۰ کیلومتری تیرانا مورد حمایت آمریکا قرار دارد.
به گزارش گروه بین الملل ، دولت آمریکا برای اعمال فشار بر ملت ایران از هر ابزاری تاکنون استفاده کرده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در راستای تلاش‎های ناکام خود علیه ایران بار دیگر حمایت از گروهک تروریستی منافقین، فرقه تبعیدی فراموش شده‌ای که پیشتر در لیست گروه‌های تروریستی دولت آمریکا قرار داشت، در دستور کار خود قرار دادند. گروهکی تروریستی با اردوگاهی در ۳۰ کیلومتری تیرانا پایتخت آلبانی. مرکز فرماندهی جدید گروهک تروریستی منافقین در اعماق خاک آلبانی اخیرا بسیار گسترش یافته و ساخت و ساز‌های بسیاری در آن صورت گرفته است.
 
از حذف فیزیکی عناصر بریده تا هشتگ سازی برای گروه اقدام علیه ایران

دولت آمریکا مدت هاست که از این گروهک تروریستی حمایت می‌کند، اما این ارتباط هرگز تا این حد نزدیک نبوده و به کاخ سفید راه نیافته بود. این نزدیکی تا حدی است که truthdig در مقاله‌ای یکی از علل تهدید دادگاه لاهه توسط جان بولتون را حمایت از گروهک تروریستی منافقین که مرتکب جنایتی آگاهانه و برنامه ریزی شده علیه غیرنظامیان شده بود، می‌داند. truthdig افزود: بولتون از آلوده بودن دستان آمریکا در این جنایت مطمئن است، پس با تهدید این دادگاه در تلاش است تا مانع بررسی و فاش شدن مدارک شود.

اما واقعیت گروهک تروریستی منافقین چیست؟

آن‌ها که پیشتر در خفا و آشکارا مورد حمایت واشنگتن قرار داشتند پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ خود را تسلیم آمریکا کرده و از آن پس نیز بار دیگر مورد حمایت دولت آمریکا قرار گرفتند.
 
از حذف فیزیکی عناصر بریده تا هشتگ سازی برای گروه اقدام علیه ایران

لیندسی هلیسوم سردبیر بین المللی کانال ۴ تلویزیون انگلیس که برای تهیه گزارشی به کمپ منافقین در آلبانی رفته بود، عمده اقدام منافقین را شستشوی مغزی اعضای غالبا مسنی که در واقع زندانی این گروهک هستند، می‌داند؛ افرادی که به شکستن و زیرپا گذاردن قوانین انسانی متعهد می‌شوند.

نشست‌های روزانه شستشوی مغزی و جنسی و شکنجه‌های بی رحمانه از دیگر اقدامات این گروهک است. پلیس مخفی آلبانی در گزارشی اعضا و فرماندهان منافقین را ساختاری نظامی با سابقه حضور در جنگ‌ها و عملیات‌های زیاد، تهدیدی امنیتی برای کشور و مردم آلبانی می‌داند. یک مسئول امنیتی در آلبانی می‎گوید: این سازمان قوانین بسیار سختی برای اعضای خود دارد و هر کسی که بخواهد آن را نقض نماید ممکن است توسط سایر اعضای گروه به اعدام محکوم شود.
 
 
 
از حذف فیزیکی عناصر بریده تا هشتگ سازی برای گروه اقدام علیه ایران
 
بنا به اعلام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و به نقل از بالکان پست در ماه مارس سال جاری دو تن از اعضای این گروهک به بهانه حضور بر سر قبر دوستان خود موفق به دریافت اجازه خروج از اردوگاه شده و از این سازمان درخواست پناهندگی کردند. اکنون آنان در کنار دویست تن از دیگر اعضای جدا شده منافقین هستند.

این خبر حاوی نکات عجیب و جالبی است؛ نخست، علیرغم ادعای مقامات گروهک تروریستی منافقین مبنی بر آزادی اعضا و حضور ارادی و خودخواسته آنان در اردوگاه، خروج از اردوگاه مستلزم دریافت اجازه از مقامات است. دوم، اعضا به خروج از اردوگاه و جدایی از گروه تمایل دارند. سوم، شرایط اردوگاه بسیار بسته است. حتی سازمان‌های دولتی امنیتی آلبانی و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، نمی‌توانند آزادانه وارد اردوگاه شده و بررسی‌های لازم را به عمل آورند. چهارم، در گفتگو با اعضای جدا شده گروهک مشخص می‌شود این اعضا از شرایط مشابهی مانند عراق رنج می‌برند. آنان در شرایط برده داری مدرن مجبور به انجام کار بدون دستمزد بودند و همه جوانب زندگی آنان مانند سخن گفتن، ارتباط با افراد، باور‌ها و حتی خوراک و پوشاک باید به تائید ریاست گروه برسد. پنجم، شمار زیادی از اعضا در آلبانی مُردند. میزان مرگ طبیعی در آلبانی سه برابر عراق اعلام شده است. این در حالی است که اردوگاه اشرف در عراق دارای پزشک نبود. شاید دلیل افزایش مرگ در آلبانی کهولت اعضای گروهک باشد که میانگین سنی آنان بیش از ۶۰ سال است، اما قطعا تنها دلیل مرگ و میر نیست. در این سن اغلب افراد به دنبال بازنشستگی به زندگی نسبتا آرامی دست می‌یابند. اما اعضای منافقین، علیرغم تحمل سختی‌های فراوان در اردوگاه مورد تنفر مردم ایران هم هستند. پس مجبورند به زندگی فریبکارانه و احترام به گروه و اعضا ادامه دهند. آن‌ها که توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل بدون اسناد مسافرتی به آلبانی منتقل شدند و تنها تکه کاغذی با عنوان دلایل بشردوستانه در دست دارند، قانونا اجازه پناهندگی و کار در آلبانی را ندارند. حضور آنان در آلبانی براساس توافقنامه مخفی میان آلبانی، آمریکا و سرکردگان منافقین در سال ۲۰۱۳ است.

بالکان پست در گزارشی نوشته است که تعداد قبر‌ها در گورستان گروهک منافقین بسیار مهم است. هنگامی که ارتش آمریکا در سال ۲۰۰۳ این گروه را دستگیر کرد، اعضای آن ۳۸۰۰ نفر بودند (گزارش موسسه رند، The Mujahedin-e Khalq in Iraq A. Policy Conundrum, Summary xiii). طی چند سال گذشته، کاهش تعداد اعضا به دلیل درگیری‌های داخلی، مرگ و میر طبیعی، خودکشی و قتل به ۲۹۰۱ نفر رسید. یعنی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل این تعداد را به آلبانی منتقل کرد، اما در پایان همان سال، آن‌ها ۲۷۴۵ عضو داشتند.
 
از حذف فیزیکی عناصر بریده تا هشتگ سازی برای گروه اقدام علیه ایران

بسیاری از اعضای جدایی خواه این سازمان در عراق توسط مقامات گروهک کشته شده‎اند و این اتفاق در آلبانی نیز رخ می‌دهد. پلیس آلبانی در ژوئن ۲۰۱۸ از تسویه حساب گروهک منافقین با یکی از اعضای خود خبر داد. پلیس آلبانی اعلام کرد این فرد به دستور مقامات منافقین در یک کانال غرق شد.

بر اساس گزارشی از رابرت توریسلی سناتور آمریکایی و نماینده رسمی گروهک تروریستی منافقین، در حال حاضر بیش از چهار هزار نفر در اردوگاه اشرف سوم در تیرانا حضور دارند. این تعداد از کجا آمده است؟ آیا آن‌ها اعضای منافقین هستند یا بیوه‌ها و فرزندان اعضای کشته شده داعش‎اند؟ این نکته توسط جرجی تاناسی روزنامه نگار مطرح شد و جنجال‌های زیادی به دنبال داشت. وی گفته است شمار زیادی از افراد اردوگاه از قبل در آلبانی بودند.

وی در بررسی‌های بیشتر در این ارتباط متوجه نقض قانون آلبانی در پذیرش این اعضا شد. وی با اشاره به ثبت نشدن اسامی این افراد، نداشتن مجوز کار، نپرداختن مالیات و دارا بودن طیف وسیعی از تسلیحات در اردوگاهی با دیوار‌های سه چهار متری و برج‌های نگهبانی اظهار داشت که آن‌ها هر کسی می‌توانند باشند.

بالکان پست نوشت: لازم است تا مواردی مانند نقض حقوق بشر، برده داری مدرن، فرار از مالیات، قاچاق انسان، فساد سیاسی و تسهیل تروریسم اعضای گروهک منافقین برای شهروندان این کشور گزارش شود.

در همین حال کانال ۴ تلویزیون انگلیس در گزارشی می‎گوید که با در نظر داشتن همه واقعیت‌ها و نیز اخباری که از ایران می‌رسد، مردم ایران از گروهک تروریستی منافقین حمایت نمی‌کنند واین گروه تنها از سوی سیاستمدارانی حمایت می‌شود که با دریافت پول از آنان در نشست‌های گروه سخنرانی می‌کنند.

پایگاه لوبلاگ در گزارشی نیز به موضوع حمایت دولت آمریکا از منافقین که سالیان مدیدی برای آنچه تغییر رژیم در ایران می‎خواندند تلاش کردند، به عنوان بدیل در دسترس طرح تغییر رژیم آمریکا پرداخته است. این گزارش با اشاره به حمایت‌های جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا از این گروه و نیز سخنرانی‌های مکرر رودی جولیانی در نشست‌های منافقین نوشت: مقامات سابق نظامی آمریکا و نیز سیا با انتشار مقاله‌ای تلاش کردند تا این گروه را مدافع صلح و دموکراسی معرفی کنند؛ اما هیچ چیز به اندازه این ادعا نمی‌تواند از حقیقت دور باشد.
 
 
از حذف فیزیکی عناصر بریده تا هشتگ سازی برای گروه اقدام علیه ایران
 
 
این گروهک از زمان ورود به آلبانی در سال ۲۰۱۳ تاکنون نشان داده که بسیار تهاجمی، جنایتکار و خطرناک است. تهدید و حمله به سردبیر بین المللی کانال ۴ تلویزیون انگلیس که برای تهیه گزارشی به اردوگاه اشرف ۳ در تیرانا رفته بود، حمله به آرون مارت، روزنامه نگار گاردین که درباره این گروه تحقیق می‌کرد از جمله اقدامات آنان است.

از سوی دیگر مقامات منافقین با ترساندن اعضای خود و ادعای داشتن امنیت تنها در محدوده اردوگاه به حیات خود ادامه می‌دهند. لوبلاگ در ادامه آورده است: گروه اقدام پمپئو به عنوان گروهی فرعی در وزارت خارجه آمریکا که مایل به تعامل با منافقین است، اقدامات این گروه را مورد حمایت قرار می‌دهد. این احتمال وجود دارد که آمریکا منافقین و حتی آلبانی را قربانی اهداف خصمانه خود علیه ایران کند.

اقدامات گروه تروریستی منافقین تنها محدود به موارد فوق نبوده و همزمان با فراگیری شبکه‌های مجازی، در این عرصه نیز فعالیت خود را تشدید کرده اند. الجزیره در ۱۶ سپتامبر در گزارشی به شمار زیاد حساب‌های کاربری جعلی در شبکه‌های اینترنتی در همدردی با منافقین و اکثر قریب به اتفاق در مخالفت با ایران پرداخت. یکی از اعضای جدا شده از منافقین به Listening Post گفت:"به طور کلی می‌توانم بگویم هزاران حساب، حدودا ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ حساب کاربری توسط اعضای منافقین اداره می‌شود. این حساب‌ها بر اساس دستورالعمل‌های مشخصی در مورد آنچه که باید انجام شود، سازماندهی شده‏‎اند. واحد آنلاین منافقین در طول اغتشاشات زمستان گذشته در ایران به طور خاص فعال بوده است. به اعضا دستور داده شده تا ماهیت ضد رژیم(!) تظاهرات را القا کنند."
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *