آماری مبنی بر توقف صادرات موادغذایی به عراق نداریم

10:13 - 25 شهريور 1397
کد خبر: ۴۵۲۴۹۲
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: آماری مبنی بر توقف صادرات موادغذایی به عراق نداریم، محموله‌هایی که از هفته گذشته بوده به جز بخشی از بار‌هایی که در مهران و چزابه مانده و مابقی از سایر گمرک صادر شده است قطعا صادرات کاهش داشته اما، قطع نشده است.

دلایلحمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد درباره اینکه آیا صادرات مواد غذایی به عراق متوقف شده یا خیر اظهار کرد: با توجه به بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر اینکه همه کالا‌های صادراتی مشمول پیمان سپرده ارزی کرده یک شوکی به صادرات وارد کرده است.

دبیر اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: از طرفی کالا‌های صادراتی که کالا‌های یارانه‌ای در تولید آن‌ها نقش داشته دولت برنامه دارد که جلوی صادرات آن‌ها را بگیرد و قطعا مواد غذایی که در آن روغن، آرد و سایر کالا‌هایی که دولت به آن‌ها یارانه‌ای می‌دهد قطعا به مشکل خواهد خورد.

وی گفت: هیچ تصمیمی در اقتصاد بدون تبعات نیست و این تصمیمات نیز برای صادرات تبعات خواهد داشت و حتی نحوه اجرای آن نیز مشخص نیست.

حسینی تصریح کرد: دولت باید راه حلی برای این موضوع پیدا کند، ممنوعیت راهکار این موضوع نیست، به عنوان مثال در چهار ماهه امسال صادرات شیرینی و شکلات به عراق ۱۴۰ میلیون دلار بوده است و نمی‌توان صادرات آن را صفر کرد بلکه باید دستورالعملی تعیین شود که میزان کالا‌های یارانه‌ای استفاده شده در آن مشخص شده و مابه التفاوت آن دریافت شود.

دبیر اتاق بازرگانی ایران و عراق خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات در این بین ارزش گذاری کالا از سوی گمرک است که سالیان قبل کسی به این موضوع حساسیت نداشت اما، اکنون که قرار است ارز برگردد باید این نرخ‌ها واقعی باشد.

وی ادامه داد: جلسه‌ای نیز در این باره با مسئولان سازمان توسعه تجارت برگزار شد و وعده داده بودند که نرخ‌ها را تعدیل کند اما، عملا کاری نکردند و از طرفی گمرک هم بدون در نظر گرفتن مشکلاتی که به وجود می‌آید اقدام به اجرای بخشنامه بانک مرکزی کرد که مسئله ساز شده است.

حسینی تاکید کرد: قاعدتا مرجعی باید دخالت کند و این موضوع به سرانجام برسد در غیراین صورت به صادرات لطمه وارد می‌شود.

دبیر اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: آماری مبنی بر توقف صادرات موادغذایی به عراق نداریم، محموله‌هایی که از هفته گذشته بوده به جز بخشی از بار‌هایی که در مهران و چزابه مانده و مابقی از سایر گمرک صادر شده است قطعا صادرات کاهش داشته اما، قطع نشده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *