اشتغال مولد ۳ هزار و ۵۰۰ زندانی در استان آذربایجان‌غربی

8:00 - 07 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۲۴۵۵۵
مدیر کل زندان‌های استان آذربایجان غربی گفت: 3500 زندانی در 86 واحد خدماتی، کشاورزی، کارگاههای تولیدی و مراکز صنعتی مشغول بکار هستند.

مراد فتحی در گفت و گو با خبرنگار میزان، درباره اشتغالزایی در زندانهای آذربایجان غربی گفت: در استان آذربایجان غربی با توکل بر خدا 21جلسه مهم در حوزه کمیته اشتغال در 8 ماهه سال جاری با حضور مسئولین ارشد قضایی، فرمانداران، کمیته های اشتغال شهرستان‌ها و  کارآفرینان بخش خصوصی  تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: عمده مصوبات این جلسات کاربردی بوده و موجبات رونق اشتغال در زندانها و رغبت مراجع قضایی برای همکاری جهت استقرار اشتغال مولد برای زندانیان را فراهم کرده است.

درخواست سرمایه گذار خارجی برای همکاری در زندان

مدیر کل زندان های استان آذربایجان غربی ادامه داد: با مشارکت خیرین کارآفرین بخش خصوصی و بنیاد تعاون زندانیان استان،  86 مرکز خدماتی، کشاورزی، کارگاه های تولیدی و صنعتی  اعم از صنایع چوب، قالیبافی، صنایع فلزی، کشاورزی، دامداری و حتی معدنی با نیروی کار و توان مددجویان واجد الشرایط به امر تولید می پردازند و هر روز بر تعداد درخواست کنندگان برای بهره مندی از توان زندانیان در جهت تولید اضافه می شود به نحوی که برابر اعلام کارشناسان این امر در زندانها حتی سرمایه گذار خارجی هم برای ایجاد زمینه همکاری درخواست داده است.

فتحی تصریح کرد: همچنین تعداد۳ هزار و ۵۰۰ نفر زندانی مشغول بکار مولد در کارگاه های تولیدی و صنعتی زندان و شهرک های صنعتی با پرداخت دستمزد هستند به نحوی که خانواده زندانیان نیز راغب شده است در کنار همسر و سرپرست خانواده در همان مجموعه تولیدی مشغول بکار شوند.

اعطای وام کم بهره به 15 کارآفرین برای رونق اشتغال زندانیان

فتحی در ادامه به تسهیلات اعطایی دولت در بودجه سال 1401 اشاره کرد و ادامه داد: کل مبلغ تخصیصی سازمان زندانها از محل بند ث تبصره 6 بودجه سال 1401برای حمایت از کارآفرینان بخش خصوصی صرف بسته تشویقی برای رونق اشتغال شده است و تا به حال 15 کار آفرین،  مبلع۷۴ میلیارد ریال برای ایجاد فرصت اشتغال برای مددجویان، وام کم بهره 4 درصد دریافت کرده اند که بازپرداخت آن 7 ساله و با یک سال فرصت است  و این روال جذب اعتبارات با جدیت در جهت حمایت از بخش تولید و اشتغال زندانیان ادامه دارد تا اعتبارات بیشتری برای رونق تولید و ایجاد فرصت اشتغال صورت گیرد.

مدیر کل زندان‌های استان آذربایجان غربی ادامه داد: در شهرهای مانند ماکو با همکاری منطقه آزاد تجاری تسهیلات خوبی برای اشتغال زندانیان فراهم شده و بسیاری از مراکز تولیدی و صنعتی با توجه به بسته حمایتی سازمان زندانها در پرداخت دستمزد به صورت روزمزد با 60 درصد حداقل حقوق کارگری، در خواست خود را ارائه کرده اند.

زندان‌های خوی و بوکان پیشرو در قالیبافی

 وی به ایجاد قطب بزرگ قالیبافی در زندانهای شمال و جنوب استان اشاره کرد و گفت: زندانهای خوی و بوکان در این امر پیشرو هستند و در کارگاه قالیبافی بنیاد تعاون در زندان ارومیه و اندرزگاه نسوان بیش از 100 نفر روزانه با دریافت دستمزد در حال بافت فرش های نفیس با طرح های سنتی مرغوب هستند.

مدیر کل زندان‌های استان آذربایجان غربی به ایجاد مجتمع های اشتغال و حرفه آموزی در زندانها اشاره کرد و گفت: این اقدام باعث آموزش اصولی حرفه های مناسب بازار تولید و آموزش در محیط واقعی کار برای زندانیان است.

 وی ادامه داد : هم اکنون بنیاد تعاون زندانیان استان آذربایجان غربی در حال برگزاری نمایشگاه فروش قالی های نفیس با ارزش ریالی 12000000000 میلیاردی از دست بافت های زندانیان است.

استان آذربایجان غربی الگوی عالی ایجاد فرصت اشتغال در زندانهاست

 فتحی از همه مسئولین امر بخصوص ریاست دادگستری استان آذربایجان غربی، دادستان مرکز استان و مراجع قضایی در شهرستان ها بخصوص دادستان ها و قضات ناظر زندان تقدیر کرد و گفت: با همت این عزیزان استان آذربایجان غربی الگوی عالی ایجاد فرصت اشتغال در زندانهاست و دلگرمی آنها باعث تداوم این اولویت مهم تربیتی برای کسب معاش و عزت نفس زندانی در ساختن زندگی سعادتمندانه خواهد شد.

هزار و ۱۴۵ زندانی در دوره‌های آموزش حرفه و شغل موفق به اخذ گواهینامه شدند

مدیر کل زندان‌های استان آذربایجان غربی در ادامه به تفاهم نامه های همکاری با آموزش فنی و حرفه ای ، جهاد سازندگی و میراث فرهنگی و صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت  : هزار و ۱۴۵ نفر زندانی با علاقه مندی در دوره های آموزش حرفه و شغل از طرف ارگانهای طرف قرارداد آموزش فنی و حرفه ای،جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی و صنایع دستی موفق به اخذ گواهینامه شده اند.

وی ابراز امیدواری کرد این تعداد از زندانیان به مرور در فرآیند تایید قضایی در شوراهای طبقه بندی وارد کارگاههای اشتغال در داخل اندرزگاه ها یا مراکز اشتغال خارج از زندان شوند.

فتحی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای خانواده زندانیان نیازمند و آماده برای خودکفایی از طریق اشتغال مولد، اقداماتی صورت گرفته است،گفت: استان آذربایجان غربی با ۱۶ مرکز انجمن حمایت زندانیان در شهرستان ها، ۲هزار و ۶۷۶ خانواده زندانیان نیازمند را تحت پوشش قرار داده است و در 8 ماه سال جاری  با ارائه کمک تحصیلی برای هزار و ۴۱۳ نفر فرزند زندانی نیازمند و اعطای بیش از ۴هزار و ۸۷۸ بسته معیشتی از خانواد زندانیان حمایت کرده است.

مدیر کل زندان‌های استان آذربایجان غربی از حمایت های استاندار آذربایجان غربی در آغاز سال تحصیلی تقدیر کرد و گفت: در اول سال تحصیلی با جدیت دستور و پیگیری استاندار همه فرزندان زندانیان بازمانده از تحصیل شناسایی و تحت پوشش خدمات حمایتی قرار گرفتند.

فتحی در ادامه گفت : مبلغ ۷۰میلیارد ریال برای ۱۴۷ نفر سرپرست خانواده زندانیان مستعد اختصاص یافته است تا با شرکت در طرح های توانمند سازی و خودکفایی زمینه اشتغال خانگی یا ایجاد کارگاههای کوچک مشارکتی صورت گیرد.

مدیر کل زندان‌های استان آذربایجان غربی گفت: تا به امروز  ۱۰۳ نفر از سرپرستان خانواده زندانیان مستعد و دارای طرح های اشتغال  برای دریافت تسهیلات به کمیته امداد امام خمینی (ره) معرفی شده اند.

فتحی در این زمینه از اقدامات عالی حمایتی مسئولان استانی بخصوص مدیران کمیته امداد امام خمینی (ره) ، بنیاد مستضعفان وفرمانداران و مسئولین شهرک های صنعتی تقدیر کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: زندان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *