واگذاری بندر چابهار به هندی‌ها شایعه است

15:25 - 23 شهريور 1397
کد خبر: ۴۵۲۱۷۶
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تمامی فعالیت‌های اپراتور هندی-ایرانی تحت نظر اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان انجام می‌گیرد.
به گزارش گروه اقتصاد به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقی زاده درخصوص واگذاری بندر چابهار به هندی‌ها اظهار داشت: هیچگاه بندر چابهار به هندی‌ها واگذار نشده است.

وی در ادامه افزود: در واقع فعالیت‌های اپراتوری بخشی از بندر چابهار به یک اپراتوری هندی-ایرانی بر اساس توافقی در سال ۱۳۹۲ سپرده شده است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید در نظر داشت که اپراتوری اسکله‌های نفتی، معدنی و جنرال کارگو در اختیار حاکمیت و توسط سازمان بنادر و دریانوردی مدیریت می‌شود.

تقی زاده تصریح کرد: تمامی فعالیت‌های اپراتور هندی-ایرانی تحت نظر اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در چارچوب سیاست‌ها و استراتژی‌های وزارت راه و شهرسازی در زمینه‌های تخلیه و بارگیری، انبار داری و نگهداری از تجهیزات انجام می‌گیرد.

وی خبر واگذاری بندر چابهار را شایعه خواند و گفت: سپردن بخشی از فعالیت‌های بنادر به یک اپراتور و سرمایه گذار خارجی امری رایج در دنیای امروز است و می‌توان به اقدام مشابه کشوری مختلف مانند آلمان و سوئد حتی قطر در منطقه خاورمیانه اشاره کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی هدف از این اقدام را استفاده از ظرفیت‌های حمل‌ونقلی سایر کشور‌ها خواند و گفت: با توجه به تجارت گندم بین هند و افغانستان در سال گذشته که بنا بر ترانزیت این محصول از خاک ایران شاهد رونق اقتصادی و ایجاد کسب‌وکار در منطقه چابهار بودیم، وقتی سرمایه‌گذار هندی درگیر فعالیت‌های اپراتوری شود به دلیل تلاش برای بازگشت سرمایه در مدت کوتاه‌تر خود را موظف به عبور بار بیشتر از بندر چابهار خواهد دانست.

تقی زاده این اقدام وزیر راه و شهرسازی را یک ابتکار مدیریتی بسیار خوب در سطح بین‌المللی دانست که هم اکنون بسیاری از کشور‌های جهان از آن بهره می‌برند.

وی با اشاره به مزیت‌های استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی و جایگاه بهره‌گیری از توان داخلی در این توافق بیان کرد: همانطور که مردم مستحضر هستند هم اکنون اپراتور‌های ایرانی در سایر بنادر کشور به فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازند، اما در مورد بندر چابهار، هدف انگیزه دادن به طرف هندی برای عبور بار بیشتر از مسیر ترانزیتی ایران و کاهش هزینه‌های مختلف برای کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با نگاهی به رفتار مشابه ایران در کشور‌های ثروتمند جهان درمی یابیم که آن‌ها به دنبال توسعه ارتباطات و پایبند کردن سایر کشور‌ها برای عبور جریان بار از داخل کشور خود هستند.

تقی‌زاده با اشاره به سهم این توافق در اشتغال‌زایی برای نیروی کار بومی خاطر نشان کرد: شرکت‌های خارجی به دلیل هزینه بالای انتقال نیروی انسانی از کشور خود به پروژه‌های برون مرزی و همچنین درخواست دستمزد‌های بیشتر از سوی آن‌ها، همواره از نیروی انسانی بومی اطراف همان پروژه استفاده می‌کنند که اشتغال‌زایی را در منطقه چابهار به همراه خواهد داشت.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *