رعایت پدافند غیرعامل در مدارس نوساز/ اتمام استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس فرسوده تا دو سال آینده/ آخرین وضعیت مدارس در مناطق زلزله زده

6:02 - 23 شهريور 1397
کد خبر: ۴۵۲۰۲۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
ورناصری گفت: سازمان نوسازی مدارس از سال ۹۱ استانداردسازی سیستم گرمایشی سرمایشی مدارس فرسوده شامل جمع کردن بخاری‌های نفتی و بخاری‌های گازی را شروع کرده است. این پروژه هنوز به اتمام نرسیده و طی یک تا دو سال آینده به اتمام می‌رسد.

رعایت پدافند غیر عامل در مدارس نوساز/ اتمام استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس فرسوده تا دو سال آینده

داریوش ورناصری، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزای میزان، درباره آخرین وضعیت نوسازی مدارس در آستانه سال تحصیلی جدید اظهار کرد: ۱۷۰۰ پروژه از ۶ هزار پروژه‌ نیمه کاره و در دست اجرا برای مهر ماه آماده بهره برداری و تحویل به آموزش و پرورش است و سایر پروژه‌ها در طول سال و یا ابتدای سال تحصیلی جدید تحویل می‌شوند. این پروژه‌ها شامل فضا‌های آموزشی، پرورشی و ورزشی است.


میزان: اعتبارات پروژه‌های نوسای مدارس قدیمی به چه صورت تامین می‌شود؟


ورناصری: تامین اعتبارات از دو بخش تامین می‌شود بخش اول اعتبارات دولتی که از محل اعتبارات ملی و بخش دیگر آن از محل اعتبارات استانی تامین می‌شود. بخش دوم اعتبارات توسط خیرین تامین می‌شود. حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد پروژه‌های نوسازی مدارس قدیمی توسط خیرین انجام می‌شود.

میزان: اعتبارات نوسازی مدارس در سال ۹۷ چقدر بوده است؟

اعتبارات بخش نوسازی در سال ۹۷ حدود یک میلیارد و چهارصد میلیارد تومان بوده است؛ که به استان‌ها برای تکمیل پروژه‌ها در حال تزریق است.

میزان: چه میزان از مشکلات سرمایشی و گرمایشی مدارس کشور برای سال جدید حل شده است؟

سازمان نوسازی مدارس از سال ۹۱ استاندارد سازی سیستم گرمایشی سرمایشی مدارس فرسوده شامل جمع کردن بخاری‌های نفتی و بخاری‌های گازی را شروع کرده است. این پروژه هنوز به اتمام نرسیده و طی یک تا دو سال آینده به اتمام می‌رسد. امیدوارم در این دو سال اگر بخاری نفتی مانده باشد به صورت کامل از کل کشور جمع آوری شود. این وضعیت به صورت پراکنده در کلیه استان‌های کشور حتی تهران هنوز مشاهده می‌شود، اما بیشترین مدارس استان‌هایی که هنوز در زمینه سیستم گرمایشی استاندارد سازی نشده اند؛ آذربایجان غربی، آذربایجان غربی، سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و همچنین چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان هستند.

میزان: ساماندهی سرویس‌های بهداشتی مدارس برای آغاز سال تحصیلی جدید چگونه است؟

مدارس نوساز اصلا مشکلی در زمینه سرویس‌های بهداشتی ندارند، اما مدارس قدیمی در این زمینه دارای مشکل هستند که بخشی از آن حل شده و بخش دیگری از آن در دست ادارات کل آموزش و پرورش در سطح کشور برای رسیدگی و نوسازی قرار دارد. البته حل کامل این موضوع زمان بر است.

میزان: استاندارد فضای آموزشی در کشور چقدر است و با سطح استاندارد چقدر فاصله دارد؟

سرانه فضای آموزشی در مقاطع دوره اول ابتدایی، دوره دوم ابتدایی، دوره اول متوسطه، دوره دوم متوسطه، هنرستان‌ها و کاردانش‌ها متفاوت است. میانگین سطح سرانه آموزشی در سطح کشور ۵.۲ متر مربع و این سرانه باید به ۸.۴ دهم برسد. در واقع به ازای هر دانش آموز ما سه متر مربع کمبود داریم که اگر این سه متر را در جمعیت ۱۴ میلیونی دانش آموزان ضرب کنید و برای هر متر مربع هزینه ۱ میلیون و نیم را در نظر بگیرید می‌بینید که چه عدد بزرگی در می‌آید که آن عدد نیاز واقعی ماست و طبیعتا تامین آن از عهده دولت و خیرین در فاصله زمانی کوتاه بر نمی‌آید. در برخی استان‌ها استاندارد از ۵.۲ هم پایین‌تر است. میزان رشد سرانه فضای آموزشی کشور در حدود ۱۰ سال گذشته میانگین سرانه ۴ متر مربع بوده که اکنون به ۵.۲ متر مربع رسیده است.

میزان: میزان رعایت استاندارد‌های ایمن سازی در مدارس نوساز چقدر است؟

در همه مدارس نوساز رعایت مشخصات فنی، آیین نامه ۲۸۰۰، آیین نامه مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و کلیه آیین نامه‌های مربوط به ساخت و ساز فضا‌های آموزشی در کلیه ابعاد شامل سازه و معماری رعایت می‌شود. در مدارس نوساز رعایت پدافند غیر عامل، مقاومت در برابر زلزله، رعایت معماری فضا‌ها متناسب با سن و جنسیت دانش آموزان و همچنین شرایط اقلیمی منطقه در ساخت مدارس نوساز رعایت می‌شود.

میزان: ویژگی‌های پدافند غیر عامل که امروزه در مدارس نوساز اجرایی می‌شود، چیست؟

منظور از رعایت این مولفه، ایمنی ساختمان در برابر حوادث غیر مترقبه‌ای همچون: جنگ، حملات موشکی، سیل، زلزله و طوفان‌های سهمگین است.

میزان: مقاوم سازی مدارس در برابر زلزله تا چند ریشتر است؟

آیین نامه زلزله در سطح کشور با توجه به پیش بینی‌ها درباره چند ریشتری بودن زلزله در هر استان، مقاومت زمین و مقاوم سازی مدارس پهنه بندی شده است. طراحی مناطق زلزله خیز بسیار بالاتر و طراحی مناطقی که احتمال وقوع زلزله کمتر است به همین تناسب کمتر است.

میزان: تجهیر مدارس به امکانات آموزشی و آزمایشگاه چطور است؟

امکانات جانبی در مدارس نوساز متناسب با مقطع تحصیلی لحاظ می‌شود به عنوان مثال اگر برای تاسیس مدرسه ۱۵ کلاسه ۵۰۰ متر زیر بنا لازم باشد؛ چیزی در حدود ۱۵۰۰ تا ۲ هزار متر فضا برای مدارس در نظر گرفته می‌شوند که این فضای اضافی شامل: سالن چند منظوره، کتابخانه، نمازخانه، آزمایشگاه، در صورت هنرستان بودن کارگاه در این مدارس ساخته می‌شود. این امر در کلیه کشور بلااستثنا اجرا می‌شود.

میزان: اجرای استاندارد‌های آموزشی از چه سالی در کلیه کشور اجرایی شده است؟

مدارس کشور هم اکنون از کلیه استاندار‌های که تدوین شده است، برخوردارند.

میزان: تعداد کلاس‌های نو آماده تحویل برای سال تحصیلی جدی چقدر است؟

تعداد کلاس‌های آماده تحویل در کل کشور برای سال تحصیلی جدید حدود ۷ هزار کلاس است.

میزان: کمک‌های خیرین مدرسه ساز با توجه به گرانی‌های به وجود آمده در کشور امسال به چه میزان بوده است؟

مسائل و مشکلات اقتصادی در این امر بی تاثیر نبوده است چرا که خیرین هم در این جامعه زندگی می‌کنند. ولی با این وجود خیرین کمافی السابق در صحنه حضور دارند و امیدواریم این روند همچنان ادامه پیدا کند.

میزان: مدارس کانکسی و کپری در سطح کشور هنوز وجود دارد؟ در چه مناطقی  بیشتر و در چه مناطقی کمتر است؟

مدارس کانکسی، کپری، خشت و گلی، سنگی همچنان در سطح کشور وجود دارد. رویکرد سازمان برای امسال این است که مدارس خشت و گلی و کپری به صورت کامل و مقداری از مدارس کانکسی حذف شود، زیرا تعداد مدارس کانکسی بسیار بیشتر است. در برخی مناطق با برچیده شدن مدارس کپری، عشایر با نقل مکان کردن به جای دیگر این مدارس را باز هم بر پا می‌کنند و حدودا می‌توان گت که برچیده شدن کامل این مدارس غیر ممکن است. جمع کردن مدارس خشت و گلی امکان پذیر‌تر است و اکنون رویکرد سازمان نوسازی روی برچیده شدن کامل این مدارس متمرکز است.

میزان: مدارس کانکسی مناطق زلزله زده کرمانشاه اکنون به چه میزان است؟ چه تعداد مدرسه در این مناطق آماده بهره برداری شده؟


ساخت و تحویل مدارس در مناطق زلزله زده کرمانشاه مثل: گیلانغرب، سرپل ذهاب، قصر شیرین، ثلاث باباجانی، ازگله و... شروع شده که تعداد قابل توجهی از آن‌ها مخصوصا در مناطق روستایی آماده تحویل در مهر ماه امسال و برخی دیگر در طول سال تحویل داده می‌شوند. مشکلی از نظر ساماندهی مدارس در این مناطق نداریم. پیش بینی می‌شود برای سال آینده مدارس کانکسی به صورت کامل برچیده شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *