زاکانی: برنامه چهارم در کمتر از ۳ماه نوشته شد/ به دنبال راه‌اندازی تراموا هستیم

14:00 - 22 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۲۴۷۴
شهردار تهران گفت: برنامه چهارم توسعه و آبادانی شهر طی کمتر از سه ماه با تلاش بیش از ۲۰۰ نفر از مدیران و خبرگان درون شهرداری به علاوه افرادی از اساتید علمی خارج از شهرداری نوشته شد.

خبرگزاری میزان - علیرضا زاکانی شهردار تهران در یکصد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دو نگاه در مجموعه مدیریت شهری به صورت کلان از گذشته تا حال رخ نمایی کرده است، افزود: یک نگاه برای گشایش مردم و نفع و عایدی آنان است و نگاه دیگر برای گران تر کردن اداره شهر است که شرایطی را فراهم کرد که امروز ویرانی بازار ساخت و ساز و اجاره نشینی در کشور محصول آن نگاه است.

شهردار تهران اضافه کرد: ما مفتخریم که امروز برنامه چهارم توسعه و آبادانی شهر را تقدیم شورا می کنیم. حدود 2 ماه و نیم قبل بود که شورا ۳۴ سیاست را ابلاغ کرد که مبتنی بر این سیاست‌ها برنامه چهارم توسعه شهر تنظیم شود؛ در گذشته نیز زحماتی کشیده شده بود و برنامه سوم و ماقبل آن تنطیم شده بود اما این برنامه تفاوت های جدی با برنامه های قبل دارد.

نوشتن برنامه چهارم در کمتر از ۳ماه با تلاش ۲۰۰ صاحب‌نظر

وی درباره این تفاوت ها یادآور شد: اولین تفاوت برنامه قبل با این برنامه این است که برنامه قبل طی دو سال و نیم نوشته شد اما این برنامه طی کمتر از سه ماه تنظیم شد اما با تلاش بیش از ۲۰۰ نفر از مدیران و خبرگان درون شهرداری به علاوه افرادی از اساتید علمی خارج از شهرداری.

زاکانی عنوان کرد: بر اساس سیاست‌های شورا، این برنامه دارای ۶۰ ماده و ۲۶۱ حکم است که امروز تقدیم شد البته پیام دیگر این برنامه این بود که اگر تنظیم برنامه قبلی 2 سال و نیم طول کشید برنامه جدید در اثنا آشوب و آشوبگری در شهر تنطیم شد تا تاکید کنیم این آشوب ها ما را از برنامه‌ریزی برای کار و تلاش برای آبادانی شهرمان غافل نکرده است.

وی بیان کرد: در این برنامه سعی شده که به اسناد بالادستی، بیانیه گام دوم، چارچوب های برنامه جامع و سیاست های ابلاغی شورا و چارچوب ها و مبانی که بر اساس آن مدل منطقی و مفهومی برخاسته از پایه یک حرکت درست را داشته باشد دقت شود و در قالب یک نقش نما و چارچوب، ابتدا نوع نگاهمان را به انسان بیان کردیم و بعد از آن باورها و ارزش های خود را ذکر کردیم.

شهردار تهران با بیان اینکه ما مدیریت شهری الگو را مورد توجه قرار داده ایم، گفت: در تحول کالبدی ابر پروژه نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی است. از آنجایی که شهر از آلودگی هوا، بی هویتی معماری، ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار و بد مسکنی آسیب می بیند، ما ابر پروژه را اینگونه تعریف کردیم. توجه ما به این است که ابعاد و ظرایف مشکلات را با ۱۰ کلان پروژه دنبال کنیم و البته پروژه های خرد را نیز در نظر داشته باشیم. به طوری که مجموعه های ما و تمام عناصر و اجزاء در این چارچوب گنجانده شده اند.

وی تحول سوم را تحول روحی و نرم شهر عنوان کرد و افزود: شاید اختلاف ماهوی مسیری که در آن حرکت می کنیم با مسیر گذشته این است که توجه جدی به تحول کامل شهر داشته ایم. هدف تغییر سبک زندگی و تطبیق او با سبک زندگی ایرانی- اسلامی است که در این حوزه ابر پروژه مشارکت شهروندان با محوریت نخبگان برای مدیریت شهر است. مقدمه این اقدام افزایش سرمایه های اجتماعی برای اعتماد مردم به مدیریت شهری است که جز با خدمت بی منت و نوکری مردم حاصل نخواهد شد.

وی ادامه داد: چهارمین تحول فناورانه است و در این تحول انتظار شهر هوشمند را داریم. ابر پروژه این بخش در واقع پیشرفت شهر و آبادانی آن و همچنین سازوکار ارتقاء شهر بر مدار نیاز شهروندان و تکیه بر نوآوری است. به همین دلیل مقدمه شکل گیری سازمان فناوری های نوین و ارتقاء سازمان فناوری اطلاعات رقم خورد.

کاهش احکام نسبت به برنامه سوم به دلیل برنامه محوری و عملیاتی‌شدن موضوعات

شهردار تهران با بیان اینکه در این برنامه ۶ محور اجتماعی و فرهنگی، حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری و محیط زیست، ایمنی و مدیریت بحران، شهرسازی و معماری و توسعه مدیریت و هوشمند سازی را در دستور کار قرار داده ایم، خاطرنشان کرد: بیشترین موضع در بخش هوشمندسازی بود تا بتوانیم خدمت شایسته ای را مبتنی بر نیاز آنها ارائه دهیم؛ لذا احکام کمتر شد و از ۳۷۸ حکم برنامه سوم، ۲۶۱ حکم در برنامه چهارم هدفگذاری شده است و علت این بود که برنامه محور بودن بر مدار مسائل و عملیاتی شدن موضوعات را در دستور کار قرار دادیم.

وی با بیان اینکه ما تقریبا امروز تمام پروژه های عمرانی شهر را عملیاتی کرده ایم، گفت: غیر از پروژه شهید متوسلیان تمام طرح ها عملیاتی شده و تقاطع های اصلاحی، بزرگراه ها و آزادراه ها در حال ساخت است. پروژه هایی که در بودجه آمده بود عملیاتی شده و مقدمات بخش غربی طرح جاویدالاثر متوسلیان آماده شده که طرح بسیار مهمی است و در جهان نظیر ندارد و افتخار ملی محسوب می شود.

تلاش کردیم تعادل بین منابع و مصارف را ایجاد کنیم

وی با بیان اینکه یک «شنبه» از شنبه های امید و افتخار تعطیل نشده است، خاطرنشان کرد: تلاش آنها معطوف بر این بود که شنبه ها را شنبه های سیاهی و اعتراض قرار دهند و ما دو ماه قبل از این آشوب، نام شنبه ها را شنبه امید و افتخار قرار دادیم. «افتخار» برای ۸۰ درصدی است که خاتمه پیدا می کند و «امید» برای ۲۰ درصد آغاز به کار است.

وی با اشاره به اجرای برنامه دوشنبه های خدمت و با بیان اینکه از این هفته توجه مضاعف و چندین باره به نیازهای پرسنل صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: بسته های خرسندساز رونمایی خواهد شد. امیدواریم به سمتی برویم که پرداختن به یک بخش ما را از دیگر بخش ها غافل نکند. ما به مردم مدیونیم لذا این حرکت ها صورت می گیرد تا بتوانیم گامی را در جهت مسیرهای پرافتخار برای آینده در جهت رفاه برداریم.

بزرگترین مشکل ما ترافیک است

زاکانی همچنین در حاشیه یکصد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما حمل و نقل است، اظهار کرد: چهار تحول در برنامه چهارم توسعه شهرداری پیش بینی شده که اجرای هشت کلان پروژه را در بخش تحول کالبدی شهر داریم. بزرگترین مشکل ما ترافیک است و مردم از آن رنج می برند. آلودگی هوا و بد مسکنی دیگر مشکل ماست و برای حل آن ابرپروژه نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی را در نظر داریم تا بتوانیم آسایش، ایمنی و رفاه را به ارمغان بیاوریم.

وی ادامه داد: حمل و نقل مساله ای بسیار جدی است و به جز تمرکز بر توسعه ریلی، تمرکز را بر توسعه اتوبوسرانی و تاکسیرانی قرار داده‌ایم. امیدواریم روند افزایش 2 هزار و ۲۲۵ دستگاه اتوبوس که تحویل گرفتیم و با جهش هزار عددی به حدود سه هزار و ۲۰۰ دستگاه افزایش یافت، تسریع و توسعه دهیم. شهر ما حداقل ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و باید بتوانیم تا پایان امسال به پنج هزار دستگاه دست پیدا کنیم که شب گذشته جلسه ای در این خصوص برگزار شد.

شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه مترو نیز فعالیت ها را توسعه می بخشیم تا افق ۲۰ ساله را به پنج ساله تبدیل کنیم، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که از الگوهای متفاوت حمل و نقلی نیز استفاده کنیم؛ برنامه ریزی جدی برای استفاده از تراموا در شهر به عنوان ظرفیت پاک و الگوی پیشرفته ارائه خدمات انجام می دهیم و با این اقدام می‌توانیم دو سوم خدمات مترو را با تراموا ارائه دهیم و می توانیم با همان میزان سرمایه ۳.۵ برابر ظرفیت ایجاد کنیم. اقدامات در حال انجام است که یک خط آن اجرا شود.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد حمل و نقل را باید به سمت حمل و نقل عمومی ببریم، گفت: اگر این اقدام انجام شود، می توانیم تهران را شهری با هوای دلچسب داشته باشیم که قابلیت سکنی‌پذیری داشته باشد.

شهردار تهران با بیان اینکه برای تامین ۶۳۰ دستگاه واگن، ۱۳ درصد پیش پرداخت برای طرف خارجی انجام شده است، اظهار کرد: تمام مراحل و مقدمات انجام شده و به انتهای کار رسیده است. دولت انقلابی به ما کمک می کند و افتخار داریم که این کمک را دریافت می کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه قرارگاه مسکن کار شبانه روزی ماست، تصریح کرد: از سال قبل برای تسهیل‌گری در ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکن برنامه ریزی کردیم. امروز نیز ۳۴۰ هزار واحد تفاهم نامه منعقد و ساخت ۳۰ هزار واحد آغاز شده و زمینه ها در حال فراهم شدن است.

زاکانی گفت: بالغ بر ۸۰ درصد پول شهرداری از طریق عوارض است اما تلاش کردیم مردم بتوانند از تخفیفات برخوردار شوند و بر لبان مردم لبخند بنشانیم.

شهردار تهران با بیان اینکه از تمام ظرفیت هایی که برای ارتقاء حمل و نقل عمومی کمک کند، استفاده می کنیم، گفت: در بخش خصوصی با ۱۶ شرکت کار می کنیم و خرید خدمت از شرکت های بیشتری نیز خواهیم داشت. تا 2 هفته آینده بسته ما آماده خواهد شد و پیگیری می کنیم دو هزار و ۲۲۵ دستگاه به پنج هزار دستگاه برسد که تاکنون سه هزار و ۲۰۰ دستگاه را تامین کرده ایم. ۸۰۰ دستگاه بازسازی و بخشی نیز نوسازی می شوند. بیش از ۳۰۰ دستگاه تحویل گرفته ایم و مابقی نیز تحویل و در شنبه های امید و افتخار رونمایی خواهد شد.

وی افزود: از شورای عالی امنیت ملی مجوزهایی دریافت کردیم و شرکت های سرمایه گذاری نیز باید در این زمینه وارد شوند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *